Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Rawa
Fast det är väll just det att det handlar om människor och tydliga riktlinjer på samma sätt som på köp/sälj-forumet tror jag behövs. En sån regel skulle kunna vara att man inte får vara med i ett nytt byte innan man fullföljt sina tidigare, och med tydliga instruktioner för hur man ska agera om man är så sen att bytesmottagaren fått en kompensationsgåva från en annan medlem. Är det over and done with IOM att en viss tid löpt förbi (tex 6 månader) eller ska man skicka en kompensationsgåva till någon annan eller är det något annat som ska gälla?
Användarens profilbild
Av zmurfan
Tyche skrev:
Fridute skrev:
Rawa skrev:
Tyche skrev:Rent spontant undrar jag om det kanske är så att vi moderatorer ska hålla i bytena? För det här är verkligen inte okej!
Jag vet inte vad mina medmoderatorer tycker om det, men det är ett förslag tänker jag. Själva lottningen för vem som ska skicka till vem och ha koll på adresser alltså. Det kanske tar någon extra dag men å andra sidan får vi koll och kan hindra den som inte fullföljer sitt åtagande. :hmm:
Att ha tydliga regler och riktlinjer precis som i köp/sälj-forumet tror jag skulle vara bra, att endast moderatorer (eller någon utsedd av moderator) håller i byten en tid framöver tror jag är en bra ide :tumup: .
Men skulle verkligen någon moderator vilja hålla i det?
Om, så skulle det i så fall vara ett samarbete mellan moderatorerna tror jag. Alltså att vi är flera som turas om att hålla i det och ingen stackare som måste sköta det helt själv för då funkar det inte. För mig är det inga problem men jag vet inte hur dom andra ställer sig till det. Och sen kanske dom tänker på saker som jag inte tänkt på så kanske är det inte så att det funkar ändå.
En sån typ av moderator skulle jag kunna tänka mig att vara. Jag gillar bytena och vill gärna fortsätta vara med i dem om det finns möjlighet och tid för egen del.
Användarens profilbild
Av Rawa
Ett annat alternativ är att starta sewalongs och knitalongs med byte i slutet, därmdemsom är färdiga och kan visa upp resultatet får bara med i byteslottningen och skickar till varandra, det ändrar ju överraskningsmomenter lite men skulle allstra fler bilder i bytena , minska risken att "livet kommer emellan" och öka komunikationen under själva arbetsprocessen.
Av Ponyo
zmurfan skrev:
Tyche skrev:
Fridute skrev:
Rawa skrev:
Tyche skrev:Rent spontant undrar jag om det kanske är så att vi moderatorer ska hålla i bytena? För det här är verkligen inte okej!
Jag vet inte vad mina medmoderatorer tycker om det, men det är ett förslag tänker jag. Själva lottningen för vem som ska skicka till vem och ha koll på adresser alltså. Det kanske tar någon extra dag men å andra sidan får vi koll och kan hindra den som inte fullföljer sitt åtagande. :hmm:
Att ha tydliga regler och riktlinjer precis som i köp/sälj-forumet tror jag skulle vara bra, att endast moderatorer (eller någon utsedd av moderator) håller i byten en tid framöver tror jag är en bra ide :tumup: .
Om, så skulle det i så fall vara ett samarbete mellan moderatorerna tror jag. Alltså att vi är flera som turas om att hålla i det och ingen stackare som måste sköta det helt själv för då funkar det inte. För mig är det inga problem men jag vet inte hur dom andra ställer sig till det. Och sen kanske dom tänker på saker som jag inte tänkt på så kanske är det inte så att det funkar ändå.
En sån typ av moderator skulle jag kunna tänka mig att vara. Jag gillar bytena och vill gärna fortsätta vara med i dem om det finns möjlighet och tid för egen del.
Jag tänkte faktiskt nominera dig. Minns hur välorganiserad du var när jag var med i bytena. :loving:
Av Ponyo
Rawa skrev:Ett annat alternativ är att starta sewalongs och knitalongs med byte i slutet, därmdemsom är färdiga och kan visa upp resultatet får bara med i byteslottningen och skickar till varandra, det ändrar ju överraskningsmomenter lite men skulle allstra fler bilder i bytena , minska risken att "livet kommer emellan" och öka komunikationen under själva arbetsprocessen.
Smart!
Användarens profilbild
Av Kesti
Rawa skrev:Ett annat alternativ är att starta sewalongs och knitalongs med byte i slutet, därmdemsom är färdiga och kan visa upp resultatet får bara med i byteslottningen och skickar till varandra, det ändrar ju överraskningsmomenter lite men skulle allstra fler bilder i bytena , minska risken att "livet kommer emellan" och öka komunikationen under själva arbetsprocessen.
Det är också ett roligt sätt att byta på och jag skulle gärna vara med på det. Men jag vill gärna byta på det gamla sättet också för jag tycker en av poängerna är att försöka göra något som passar just min mottagare.
Användarens profilbild
Av Kesti
Fryle skrev:Men detta handlar ju om vuxna människor. Inte ska moderatorerna behöva organisera bytena. Med en tydlig TS och ett gemensamt arbete för uppryckning ska vi väl tillsammans kunna få det här att fungera?

Och jag tycker inte man ska delta i något byte om man inte fullföljt de tidigare. Jag tror nog att vi kan hjälpas åt med den kollen?

För jag gillar SB-bytena och vill gärna att de fortsätter utan att det blir för krångligt. :heart:
Jag håller med om att jag inte tycker att man ska delta om man tidigare inte fullföljt. Men samtidigt tycker jag att man ska kunna få chans att gottgöra för sina tidigare misstag och få nya chanser.

Personligen tycker jag inte det spelar någon roll om det gått månader eller år, jag tycker man ska skicka det man åtagit sig till den som skulle fått det ursprungligen + kompensera för förseningen innan man deltar i nytt byte. Själv blev jag på tok för sen i mjuka filur-bytet :oops: så där håller jag på med en kompensation till min mottagare som jag ska skicka innan jag kommer att vara med i fler byten. Jag gillar även tanken att kompensera genom att skicka till någon annan som inte fått dessutom :urule: så det ska jag också göra för mitt eget samvetes skull.
Användarens profilbild
Av Safireee
Att moderatorerna är med på ett hörn eller arrangerar bytena skulle jag tycka var bra. Som arrangör av köks-bytet som var anledningen till att denna tråden startades (som sista droppen kanske?) så känns det inte så kul att jag inte kan göra så mycket mer än att skriva PM (som inte blir lästa!) och förmedla vem som skulle skicka till vem. Med lite mer bakom sig (som moderator) skulle det kännas bättre. Och det är ju jättebra att vi redan har frivilliga som vill bli GDS-moderator. :tumup:
Av surftrollet
Då är vi där att det är viktigare att alla får vara med än att alla får känna sig trygga med att byten hanteras snyggt. Självreglering funkar bara på människor med självinsikt men genom att delta ställer man ju upp på att de som blivit besvikna i byten ska hålla sig borta från dem. Är det då meningsfullt att diskutera regler och framtida hantering?

Om det är meningsfullt så är jag gärna med i diskussionen, men det verkar som att så många tycker att det funkar bra nog nu?
Användarens profilbild
Av Rawa
esarina skrev:Då är vi där att det är viktigare att alla får vara med än att alla får känna sig trygga med att byten hanteras snyggt. Självreglering funkar bara på människor med självinsikt men genom att delta ställer man ju upp på att de som blivit besvikna i byten ska hålla sig borta från dem. Är det då meningsfullt att diskutera regler och framtida hantering?

Om det är meningsfullt så är jag gärna med i diskussionen, men det verkar som att så många tycker att det funkar bra nog nu?
Med ett tydligt regelsystem för hur man ska agera när det blir försenat eller uteblir helt så bör man både få en andra chans och kunna känna sig trygg. Jag menar inte att man ska få vara med efter att man svikit sitt åtagande upprepade gånger, utan att det ska bli mer tydligt vad som gäller och hur länge "pricken" sitter kvar.

Jag tycker inte att det är rimligt att man blir "avstängd" för all framtid om man schabblat i ett byte men jag tycker att man bör be om ursäkt och försöka kompensera (ett sätt är att be någon annan skicka till sin byteskompis eller skicka vidare det man själv fått om det passar bytet eller att köpa något extra fint pysselmaterial om man inte hittar någon bättre lösning) och sedan måste det vara tydligt hur man bygger upp förtroendet igen.

Jag håller med dig fullständigt i att det självklart inte är en rättighet att vara med i byten! Jag tycker att man ska få säga ifrån och få säga nej. Men jag tycker inte att man ska få förbjuda någon från att starta ett eget byte (vilket det handlade om nu sist) om det inte finns tydliga regler om att bara vissa får starta ett byte.
Så snart det blivit liknande oklarheter i köp/sälj-forumet så har det förtydligats eller lagts till punkter i de regler som gäller för köp/byten/försäljningar, varför inte lika samma här?
Jag vet inte om det finns några konsekvenser annat än dåligt anseende på köp/sälj-forumet men bara att ha en tydlig regelbok att följa och att inlägg/trådar som bryter mot dem tas bort har man ju kommit långt med där :tumup: .

Vi kanske borde starta en enda samlad bytestråd där bara skickat/fått-listorna samt en kort beskrivning av vad det är för byte finns med? Om de flesta vill ha kvar bytena i den form de haft hittills skulle det be en bättre översikt (och jag har för mig att det fanns något sånt förr :hmm: ).
Av Hell Cat
Fridute skrev:
Rawa skrev:
inte jag :hide:
Av surftrollet
Alltså, det finns en hel del jag tänker om det nya bytet. Framför allt att om någon annan än Ellasario startat det så skulle det kännas hånfullt, speciellt att länka till den här tråden och säga att bytet är en protest mot tråkigheterna som man själv varit med och skapat. Nu ser jag det inte som hånfullt utan snarare oavsiktligt respektlöst och i all välmening.

Det jag försöker få fram är att genom att vara med i bytet så tar jag in följande signaler från er:
* Några regler eller riktlinjer behövs egentligen inte, för ni är villiga att byta ändå. Därav frågan om det är meningsfullt att försöka hitta lösningar för framtiden, signalen går stick i stäv med mycket i denna tråd.
* Det är OK att indirekt utestänga folk, som annars skulle vilja vara med, på grund av att de har blivit besvikna. Ni ställer upp på stämningen det skapar.

Det är inte min avsikt att säga att bytet inte borde få finnas och jag har aldrig påstått att såna som inte skickat inte borde få vara med nånsin igen. Det får väl startas vilka byten som helst, spec när inga riktlinjer finns. Men vad man än gör, även om man inte bryter mot nåt eller ens har nån speciell avsikt, så sänder man ju ut signaler.

Nu är ni flera personer som är med som jag har stor respekt för och tycker är väldigt kloka, så det tar en stund att smälta och forma om bilden jag tar in från er.

Till syvende och sist så är det ju bara byten på ett forum och ingen menar ju nåt illa egentligen. Med det överseende ni har med andra hoppas jag att ni kanske nånstans också kan ha överseende för min uppriktighet här. Förlåt.
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag känner att om moderator tar bort första tråden om nya bytet (vilket det sägs ska göras) så handlar det om att mörka vad som varit för att ingen ska kunna läsa om detta senare. Det är ärligare att låta tråden stå kvar.

Jag måste säga att det känns tokigt med detta nya byte, men jag tycker också det är tråkigt att Ellasario ensam får bära hundhuvudet när det finns fler som på olika sätt misskött sig i byten.

Jag står fast vid att jag inte tycker att man kan låta bli att skicka i ett (eller till och med flera) byte och sedan delta i ett nytt utan att först ha kompenserat för det som uteblivit. Även om man skött byten efter de uteblivna har man fortfarande en innestående skuld i mina ögon. När och hur denna kan avskrivas har jag inget svar på.

Byten är så roliga och jag hoppas att vi tillsammans kan ta fram ett bra regelverk för dessa!
Användarens profilbild
Av Rawa
esarina: Jag har nog inte förstått vidden av det som skett trots att jag läst de bytestrådar jag kunde hitta (sökfunktionen funkar ju inte fullt ut och jag har säkert missat byten bland mängden andra trådar). Jag läste bytet som länkades i andra tråden och JA, det blev fullständigt galet och fel där!! Men jag hyser samtidig stor förståelse för båda sidor för jag vet vilken enorm skillnad det är på att ha ADHD och vara omedicinerad utan hjälp och att medicinera!

Och jag både förstår och håller med det du säger, det var mycket olyckligt formulerat. Innan jag visste mer tolkade jag bytes-tråden som "Ok, nu gör vi ett byte som funkar och visar varandra att det går!" och jag tror fortfarande att det var avsikten men det blev FRUKTANSVÄRT fel! :( .
Användarens profilbild
Av Fryle
Förslag till regelverk för sjalbarnsbyten:
(Fyll gärna på!)

- Tidsramarna för anmälan och sista-skicka-datum ska hållas
- Blir man av någon anledning försenad meddelar man detta, antingen direkt till sin byteskompis eller via samordnaren
- Känner man att man inte klarar av att fullfölja bytet ansvarar man för att byteskompisen ändå får något bra (ber någon annan (vän/släkting/annan SBare) göra pysslet, skickar vidare det man själv fått i bytet, köper något och skickar...)
- Missköts ett byte får man inte delta i nya förrän det gamla fullgjorts
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?