esarina skrev:Då är vi där att det är viktigare att alla får vara med än att alla får känna sig trygga med att byten hanteras snyggt. Självreglering funkar bara på människor med självinsikt men genom att delta ställer man ju upp på att de som blivit besvikna i byten ska hålla sig borta från dem. Är det då meningsfullt att diskutera regler och framtida hantering?
Om det är meningsfullt så är jag gärna med i diskussionen, men det verkar som att så många tycker att det funkar bra nog nu?
Med ett tydligt regelsystem för hur man ska agera när det blir försenat eller uteblir helt så bör man både få en andra chans
och kunna känna sig trygg. Jag menar inte att man ska få vara med efter att man svikit sitt åtagande upprepade gånger, utan att det ska bli mer tydligt vad som gäller och hur länge "pricken" sitter kvar.
Jag tycker inte att det är rimligt att man blir "avstängd" för all framtid om man schabblat i ett byte men jag tycker att man bör be om ursäkt och försöka kompensera
(ett sätt är att be någon annan skicka till sin byteskompis eller skicka vidare det man själv fått om det passar bytet eller att köpa något extra fint pysselmaterial om man inte hittar någon bättre lösning) och sedan måste det vara tydligt hur man bygger upp förtroendet igen.
Jag håller med dig fullständigt i att det självklart inte är en rättighet att vara med i byten! Jag tycker att man ska få säga ifrån och få säga nej. Men jag tycker inte att man ska få förbjuda någon från att starta ett eget byte (vilket det handlade om nu sist) om det inte finns tydliga regler om att bara vissa får starta ett byte.
Så snart det blivit liknande oklarheter i köp/sälj-forumet så har det förtydligats eller lagts till punkter i de regler som gäller för köp/byten/försäljningar, varför inte lika samma här?
Jag vet inte om det finns några konsekvenser annat än dåligt anseende på köp/sälj-forumet men bara att ha en tydlig regelbok att följa och att inlägg/trådar som bryter mot dem tas bort har man ju kommit långt med där

.
Vi kanske borde starta en enda samlad bytestråd där bara
skickat/fått-listorna samt en kort beskrivning av vad det är för byte finns med? Om de flesta vill ha kvar bytena i den form de haft hittills skulle det be en bättre översikt (och jag har för mig att det fanns något sånt förr

).
Knasmamma, textilnörd och väsenslik novis.

med

5 år &

4 år