Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
CO's matta var väldigt liten. Och dyrare än Stoff och Stils. En sån köper jag nog inte.
Vill man ha så stor matta som 90x120? Eller klarar man sig med 60x90? Jag har inget arbetsrum utan måste plocka fram grejerna när jag ska använda dem. En mindre matta kanske är bättre då?

Och vilken är bästa linjalen? Bibbis aluminiumlinjal eller en sån där genomskinlig bred plastlinjal?
Användarens profilbild
Av Ashe
Knyttet & K skrev:CO's matta var väldigt liten. Och dyrare än Stoff och Stils. En sån köper jag nog inte.
Vill man ha så stor matta som 90x120? Eller klarar man sig med 60x90? Jag har inget arbetsrum utan måste plocka fram grejerna när jag ska använda dem. En mindre matta kanske är bättre då?

Och vilken är bästa linjalen? Bibbis aluminiumlinjal eller en sån där genomskinlig bred plastlinjal?
Jag tror absolut att man klarar sig på 60x90. Jag har en omnigrid, genomskinlig plastlinjal med markeringar. Ska googla efter en bild. Bild ungefär en sånhär.
Användarens profilbild
Av Ashe
Smyfröken skrev:Nej ni har förstås rätt i att det både saknas linjer och att golvmatta inte är självläkande.. (Vilket är väldigt synd, vi skulle verkligen behöva ett självläkande köksgolv då dottern ääälskar att slänga allt på golvet).. :)
Men jag ville bara ge mitt tips om man kände att man är i akut i behov av lite skärmatta och nyss lagt om golvet eller så.. :rodna:
Det var absolut ett jättebra tips, och det var inte meningen att dissa det. :oops:
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Knyttet & K skrev:CO's matta var väldigt liten. Och dyrare än Stoff och Stils. En sån köper jag nog inte.

Alulinjalen använder jag ffa när jag skär kantband där ju bredden för mig stämmer exakt. Annars kör jag plastlinjalen. Den går att lägga rakt på ett större avstånd från tygkanten iom att den är bredare, genomskinlig och med markeringar. Så jag säger nog att du skall satsa på plastlinjalen. Beställer du från SoS har de både kniv, matta och linjal tror jag. (Mitt kit är köpt där.)
Användarens profilbild
Av Ashe
I går kom min nya skärmatta, och den var gigantisk!
Jag tror man lätt skulle klara sig på en som är 60x90 om man mest syr barnkläder, tygblöjor och lite mindre saker.
Och säkert om man syr vuxenkläder också. ¨

Jag är iaf jättenöjd! Var lite orolig att den var av när jag hämtade paketet för de hade skarvat wellpappen som den låg i så det såg ut som den var av. Men som tur var så var den hel när jag kom hem och öppnade den.
Det var lite klurigt att få in den i bilen dock. Tur vi har kombi. ;)
Av Marine78
Jag fick min igår jag också. Dessutom lyxen att få den ända hem. Lantbrevbäraren var på gott humör tror jag ;-) eller också var paketet så stort så de ville bli av med det snarast möjligt ;-). Nu har jag skärmatta som täcker hela mitt klippbord :tumup:
Ashe skrev:I går kom min nya skärmatta, och den var gigantisk!
Jag tror man lätt skulle klara sig på en som är 60x90 om man mest syr barnkläder, tygblöjor och lite mindre saker.
Och säkert om man syr vuxenkläder också. ¨

Jag är iaf jättenöjd! Var lite orolig att den var av när jag hämtade paketet för de hade skarvat wellpappen som den låg i så det såg ut som den var av. Men som tur var så var den hel när jag kom hem och öppnade den.
Det var lite klurigt att få in den i bilen dock. Tur vi har kombi. ;)
Av Elna
tass, klippa tyg är INTE kul...
Jag har en skärmatta som är till papper, tror jag, den är grön med linjer och sånt... kan den funka?

Och rullkniv ska det vara, inte en vanlig matt/hobbykniv??
Användarens profilbild
Av Ashe
Elna skrev:tass, klippa tyg är INTE kul...
Jag har en skärmatta som är till papper, tror jag, den är grön med linjer och sånt... kan den funka?

Ja, den funkar säkert lika bra. Min förra var nog också till papper tror jag.
Och det "ska" vara rullkniv. Jag tror det är smidigare. Men man kan säkert använda nått annat också.
Men de är inte så fasligt dyrt med rullknivar så jag tror det kan vara värt det.
Användarens profilbild
Av Stark
Ashe skrev:
Elna skrev:tass, klippa tyg är INTE kul...

Ja, den funkar säkert lika bra. Min förra var nog också till papper tror jag.
Och det "ska" vara rullkniv. Jag tror det är smidigare. Men man kan säkert använda nått annat också.
Men de är inte så fasligt dyrt med rullknivar så jag tror det kan vara värt det.
Rullkniven rullar ju över tyget och i teorin drar den inget i tyget utan skär bara rakt ner. En mattkniv dras ju genom tyget och då drar man även i tyget och på så sätt blir det inte bra. Inte rakt, inte utan påverkan på tyget osv. Förklarar jag någorlunda tydligt? :hmm:
Av Marine78
Det är nog en smaksak hur stor mattan behöver vara. De flesta ligger väl på ca 60x45, jag hade en sådan innan men känner att jag vuxit ur den (eller ja, den finns kvar). 60x90 tror jag kan vara ganska väl värt att satsa på för då kan man skära ut även vuxenplagg eller längre raka remsor. Det beror ju helt på vad man skall använda den till ;-) Och så en hel del på hur man kan förvara den eftersom de helst skall förvaras liggande.
Evasleva skrev:Jag har önskat mig rullkniv och matta i julklapp av maken. Han kollade genast ebay och hittade många prisvärda. Även kända märken. Ett tips att kolla där :tumup:

Hur stor matta bör man ha? (så jag kan hinta till maken innan han köper en)
Användarens profilbild
Av jazoo
Om man är i Stockholmstrakten kan det vara värt att gå förbi Matton på luntmakargatan. De hade en skärmatta i strl A1 för 300 kr för inte så länge sen. Det är väldigt prisvärt.
Användarens profilbild
Av Ashe
tuviluvis skrev:
Marine78 skrev:
Ashe skrev:Här har iaf jag beställt http://www.symaskinsexperten.se/Sytillb ... 120X90.htm
Samma för min del ;-)
Funderar på att köpa skärmatta, och hittade denna tråd :tumup:

Hur har det gått för era skärmattor fr länken ovan? Är de fortfarande bra skick, eller hur är de nu efter en tids användning?
Nu ha jag inte sytt så mycket på sistone pga plats och tidsbrist men min matta är i superfint skick fortfarande. Den är i princip som ny. Väldigt prisvärd!

Nu har vi precis flyttat och jag har fått ett syrum så nu ska den användas flitigt.
Användarens profilbild
Av tuviluvis
Ashe skrev:
tuviluvis skrev:
Marine78 skrev:
Ashe skrev:Här har iaf jag beställt http://www.symaskinsexperten.se/Sytillb ... 120X90.htm
Samma för min del ;-)
Funderar på att köpa skärmatta, och hittade denna tråd :tumup:

Hur har det gått för era skärmattor fr länken ovan? Är de fortfarande bra skick, eller hur är de nu efter en tids användning?
Nu ha jag inte sytt så mycket på sistone pga plats och tidsbrist men min matta är i superfint skick fortfarande. Den är i princip som ny. Väldigt prisvärd!

Nu har vi precis flyttat och jag har fått ett syrum så nu ska den användas flitigt.
Det låter ju kanon! Då kanske det blir en beställning :D Och härligt med syrum :vågen:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?