Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CAKirre
ellla skrev:
CAKirre skrev:Tass...

Jag har slända och en spinnrock, minns inte vad varianten heter och tillgång till väldigt mycket fårull. Dock har jag inte riktigt haft tid/ork just nu. Får inte riktigt ordning på spinnrocken heller...
tillgång på mycket ull är en bra start!
Japp! En massa ull har jag. :tumup:
Svärföräldrarna har får. ;)

Jag har dock lite problem med att få ordning på spinnrockssnöret. Det glider... :?
Användarens profilbild
Av CAKirre
Förresten. Hur brukar ni göra med ull ni tvättat (växtfärgat)? Vi har färgat en hel del, men det har varit lite svårt att spinna av det då det inte har något fett kvar i sig.
Har provat med att ha lite olja på fingrarna när jag spinner, men får ändå inte till det bra...
Tips, någon? :help:
Användarens profilbild
Av ellla
CAKirre skrev:Förresten. Hur brukar ni göra med ull ni tvättat (växtfärgat)? Vi har färgat en hel del, men det har varit lite svårt att spinna av det då det inte har något fett kvar i sig.
Har provat med att ha lite olja på fingrarna när jag spinner, men får ändå inte till det bra...
Du kanske kan lanolinkura det? som man gör med blöjbyxor?
Användarens profilbild
Av ellla
ellla skrev:
CAKirre skrev:Förresten. Hur brukar ni göra med ull ni tvättat (växtfärgat)? Vi har färgat en hel del, men det har varit lite svårt att spinna av det då det inte har något fett kvar i sig.
Jag tycker iof att jag spunnit med tvättat garn med ganska bra resultat, men då har det varit välkardat :)
Användarens profilbild
Av CAKirre
ellla skrev:
ellla skrev:
Jag tycker iof att jag spunnit med tvättat garn med ganska bra resultat, men då har det varit välkardat :)
Jag brukar inte karda otvättad ull, bara tesa det, eller vad det nu heter. Usch, ska jag behöva karda allting ordentligt nu... :?

Lanolinkura kanske man kan testa... Ska kolla upp det! :notes:
Användarens profilbild
Av solängel
Säger bara: kardmaskin! Står överst på min önskelista iaf. Det är lite skillnad på att karda ett hekto på en kvart mot för x antal timmar...
Användarens profilbild
Av CAKirre
solängel skrev:Säger bara: kardmaskin! Står överst på min önskelista iaf. Det är lite skillnad på att karda ett hekto på en kvart mot för x antal timmar...
Ja, en sån står högst på min och svärmors lista också. Dessvärre kostar de ju en del...
Användarens profilbild
Av CAKirre
Har dock en länk som ger instruktioner till hur man själv tillverkar en... Är väldigt sugen på att testa... Någon här som är händig med trä? :blomster:
bygg din egen kardmaskin
Användarens profilbild
Av ellla
Min spinnrock har börjat knorra och igår var sambon hemma och såklart pillade han isär vingen och spolen och växlarna och rengjorde och smorde upp så han fick se på tv och höra ljudet samtidigt. :heart: :heart: :heart:
Som extra bonus på detta drar den plötsligt in garnet snabbare och jämnare :) Hoppsan då, lite omtanke om sakerna gör att de fungerar bättre :)
Idag vill jag inte alls sitta på jobbet utan sitta ute och spinna...
Användarens profilbild
Av solängel
ellla skrev:Min spinnrock har börjat knorra och igår var sambon hemma och såklart pillade han isär vingen och spolen och växlarna och rengjorde och smorde upp så han fick se på tv och höra ljudet samtidigt. :heart: :heart: :heart:
Som extra bonus på detta drar den plötsligt in garnet snabbare och jämnare :) Hoppsan då, lite omtanke om sakerna gör att de fungerar bättre :)
Hmmm :think: måste flytta ner spinnrocken till vardagsrummet, alltså... :D
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:
ellla skrev:Min spinnrock har börjat knorra och igår var sambon hemma och såklart pillade han isär vingen och spolen och växlarna och rengjorde och smorde upp så han fick se på tv och höra ljudet samtidigt. :heart: :heart: :heart:
Hmmm :think: måste flytta ner spinnrocken till vardagsrummet, alltså... :D
japp!
Användarens profilbild
Av Ketronya
tass
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?