Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av letw83
#8019438
mimpen skrev:
letw83 skrev:
mimpen skrev:Alltså. Vad är det för skillnad på fleece och mikrofleece?
Microfleece är tunnare än vanlig fleece.

Vart har du köpt fuskmockan förresten?
Så de har samma funktion alltså, fleece och mikrofleece??

Fuskmockan köpte jag nyligen en bit av shuna76. Den vita var det. Den svarta hade jag liggande. Köpte den för X år sen för att sy just bindor, men det blev inte av för jag kom inte på hur man skulle få tag på pul då...
Ja egentligen, men microfleece kan man använda på insidan av blöjan, det funkar som sånt torrskikt så att barnet inte känner vätan lika mkt. Vanlig tjockare fleece kan man ha som spärr på utsidan, funkar kanske bäst på såna som kissar lite, EC:ar och på tygbindor om man blöder lite. Kan släppa igenom väta om det blir tryck, tex i sjal eller bilstolen.
Användarens profilbild
Av mimpen
#8019457
letw83 skrev:
mimpen skrev:
letw83 skrev:
mimpen skrev:Alltså. Vad är det för skillnad på fleece och mikrofleece?
Microfleece är tunnare än vanlig fleece.

Vart har du köpt fuskmockan förresten?
Så de har samma funktion alltså, fleece och mikrofleece??

Fuskmockan köpte jag nyligen en bit av shuna76. Den vita var det. Den svarta hade jag liggande. Köpte den för X år sen för att sy just bindor, men det blev inte av för jag kom inte på hur man skulle få tag på pul då...
Ja egentligen, men microfleece kan man använda på insidan av blöjan, det funkar som sånt torrskikt så att barnet inte känner vätan lika mkt. Vanlig tjockare fleece kan man ha som spärr på utsidan, funkar kanske bäst på såna som kissar lite, EC:ar och på tygbindor om man blöder lite. Kan släppa igenom väta om det blir tryck, tex i sjal eller bilstolen.
Men guuud så snurrigt...
Av anpa
#8019693
silent_angel skrev:Anpa: nej jag har vanlig fleece mot trosan, sedan microfiber och så microfleece eller flanell mot huden :-)
Toppen, tack!! Kanske jag kan sy några innan PUL-en kommer :D
Användarens profilbild
Av tinaw
#8020604
tass

Jag tänkte göra en ny länksammanställning på BäraNära och lägga ner tygbindeforum så småningom. Tar gärna emot tankar, länkar och frågor av allmänt intresse!
Av shimzy
#8020808
letw83 skrev:
mimpen skrev:Alltså. Vad är det för skillnad på fleece och mikrofleece?
Microfleece är tunnare än vanlig fleece.

Vart har du köpt fuskmockan förresten?

bra tråd mimpen !!

ang microfleece och vanlig fleece..
kan inte micro fleece lixom vara luden på en sida och vävd på andra sidan?
medans vanligt fleece är luden på båda siorna?
Användarens profilbild
Av tinaw
#8020819
Microfleece är ett stickat tyg precis som fleece. Det kan vara mindre ludet på ena sidan, men inte slätt eller vävt. Fuskmocka är ofta ännu mindre ludet på avigsidan än microfleece, och tunnare, men fortfarande stickat.
Av letw83
#8020861
tinaw skrev:Microfleece är ett stickat tyg precis som fleece. Det kan vara mindre ludet på ena sidan, men inte slätt eller vävt. Fuskmocka är ofta ännu mindre ludet på avigsidan än microfleece, och tunnare, men fortfarande stickat.

fast fuskmockan jag har haft har varit vävd. inte stickad. iaf är den helt stum.
Användarens profilbild
Av annelithor
#8020918
Vad är det för skillnad på fleece, microfleece, polarfleece & coolmax? Vilket skulle passa bäst som"pul" i en tygbinda?

Skulle man kunna sy så här:

Mot huden: Flanell alt. coolmax/microfleece
Kärna: Bambu alt städtrasa från rusta
Ytterst/Spärrskikt: Fleece från Ohlssons tyger alt. PUL

eller kan man sy in spärrskiktet och ha flanell - städtrasa - pul/fleece - flanell.

Vill helst inte ha PUL ytterst för att slippa "prassel".. :hmm:
Användarens profilbild
Av tinaw
#8020940
letw83 skrev:
tinaw skrev:Microfleece är ett stickat tyg precis som fleece. Det kan vara mindre ludet på ena sidan, men inte slätt eller vävt. Fuskmocka är ofta ännu mindre ludet på avigsidan än microfleece, och tunnare, men fortfarande stickat.

fast fuskmockan jag har haft har varit vävd. inte stickad. iaf är den helt stum.
"Stickat" betyder hur det är tillverkat, om man tittar nära på tyget ser man maskor i stället för varp och inslag. Men fuskmocka är ofta ett ganska stumt tyg.
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
#8021052
annelithor skrev:Vad är det för skillnad på fleece, microfleece, polarfleece & coolmax? Vilket skulle passa bäst som"pul" i en tygbinda?

Skulle man kunna sy så här:

Mot huden: Flanell alt. coolmax/microfleece
Kärna: Bambu alt städtrasa från rusta
Ytterst/Spärrskikt: Fleece från Ohlssons tyger alt. PUL

eller kan man sy in spärrskiktet och ha flanell - städtrasa - pul/fleece - flanell.

Vill helst inte ha PUL ytterst för att slippa "prassel".. :hmm:
Ja på båda frågorna. Du kan sy in spärrskiktet, jag har gjort det i några bindor. Tänk på att fukt sprider sig från naturmaterial till naturmaterial; när det flödar som mest är pul bäst mot trosan.
Av shimzy
#8021335
tinaw skrev:Microfleece är ett stickat tyg precis som fleece. Det kan vara mindre ludet på ena sidan, men inte slätt eller vävt. Fuskmocka är ofta ännu mindre ludet på avigsidan än microfleece, och tunnare, men fortfarande stickat.

hmm nu blir jag fundersam.. jag har köpt en microfleece enligt försäljaren.. men den är lixom helt slät på ena sidan? och på andra sidan kort ludd lixom...
är det inte microfleece? och vad är det då?
Användarens profilbild
Av annelithor
#8021629
Knappar.. måste man specialverktyg eller kan man få i tryckknappar, på vingarna, snyggt ändå? Och vart tusan köper man, helst i plast, hittar inga på vårt ohlssons tyger..
Av letw83
#8021672
annelithor skrev:Knappar.. måste man specialverktyg eller kan man få i tryckknappar, på vingarna, snyggt ändå? Och vart tusan köper man, helst i plast, hittar inga på vårt ohlssons tyger..
Ska du ha sådana snaps som är i blöjor behöver du specialverktyg. Sådana i metall kan du banka själv och dom finns på ohlssons (dyra) eller hos bibbis textil (billiga och hon är snabb på att skicka) Jag har kört metall i mina pulbindor och det funkar utan problem.
Användarens profilbild
Av tinaw
#8021688
shimzy skrev:
tinaw skrev:Microfleece är ett stickat tyg precis som fleece. Det kan vara mindre ludet på ena sidan, men inte slätt eller vävt. Fuskmocka är ofta ännu mindre ludet på avigsidan än microfleece, och tunnare, men fortfarande stickat.

hmm nu blir jag fundersam.. jag har köpt en microfleece enligt försäljaren.. men den är lixom helt slät på ena sidan? och på andra sidan kort ludd lixom...
är det inte microfleece? och vad är det då?
Jag skulle nog kalla det fuskmocka. Egentligen spelar det inte så stor roll. Det är i polyester och det är luddigt på utsidan, det betyder att det kommer att släppa igenom fukt och leda bort den.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 54

Hej alla! Jag ville bara lägga till att jag o[…]

Tack så mycket för detta inlägg oc[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?