Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

glis skrev::vågen: Jag har en OL! En Pfaff 2.0 kostade 3800 i Jönköping, det var demoexet. Den går som tåget, trädningen funkar bra men är lite pillig om man är för högfärdig för att använda pincett.
Tyvärr hinner jag inte prova så mycket nu för vi monterar några extra köksskåp :(
Jaja, köket blir fint i alla fall.
Grattis!
Av RG78
Jag fick med adapter när jag köpte därifrån :) Fick maskinerna idag (köpte både symaskin och overlock).
Sockertopp skrev:
Kaja skrev:3000-3500 för en Janome 644 från sewinmachinesdirect.co.uk. Komplettera med adapter för 39 kronor från Claes Ohlsson.
Eller knappa 3000 för tillfället. Pundet verkar rätt lågt ju.
Sanfora skrev:Men ni, kan ni berätta vad coverlock är...?
Den där sömmen som kläder man köper är fållad med. På nederkant topar och byxor tex. Ser ut som två raksömmar bredvid varandra från rätsidan, men från avigsidan är det en kastande söm.
tinaw skrev:
Den där sömmen som kläder man köper är fållad med. På nederkant topar och byxor tex. Ser ut som två raksömmar bredvid varandra från rätsidan, men från avigsidan är det en kastande söm.
Aha...

Och är overlock en söm eller en maskintyp...?
Sanfora skrev:
tinaw skrev:
Aha...

Och är overlock en söm eller en maskintyp...?
Är inte overlock en slags superzigzag-söm? Typ den som är inne i köpetröjor... :hmm: Och en Overlock-maskin kan både göra overlocksömmen och klippa av överflödigt tyg samtidigt. Eller? :oops: (Känner mig som en synovis...)

Men när använder ni coverlock? Och varför är overlocken 1000 ggr bättre än vanlig zigzag? Nyfiken. :wink:
Användarens profilbild
Av tinaw
Coverlock används för att fålla och för att sy stickningar över tex axelsömmar eller halsringningar.

Overlock är dels en familj av sömtyper som sys framåt och kastar över kanten samtidigt, och också namnet på maskinerna som syr dem. Titta på insidan av ett par jeans eller en tröja så ser du olika overlocksömmar. Andra overlocksömmar är tex kantningen på väldigt tunna tyger, den som bara ser ut som en tät, tät sicksack. Eller sömmen på kanten av en trikåsjal, ofta en tretrådig overlocksöm.

Fördelarna är många. Det är en stark söm. Det går mycket fortare att sy än vanligt, dels för att maskinen matar framåt mycket fortare än en symaskin, och också för att man syr och kastar (sicksackar) i ett moment i stället för att behöva sy samma sträcka två eller tre gånger. Det ser proffsigt ut, och overlocksömmen kan ställas in så att den stretchar tillsammans med stretchiga tyger. Tråden kommer på rullar om 3000 eller 5000 meter, och blir mycket billigare än annan tråd (även om man köper dyr kvalitetsoverlocktråd).

bildgoogla på overlock/coverlock så kommer säkert både maskiner och sömmar upp. Eller titta på de stora symaskinssajterna bernina, pfaff, husqvarna, eller på sysidan.se

En billig overlock bör man kunna få för 1500 kr eller så, även en märkesmaskin om man köper begagnat. Då har den bara de vanligaste overlocksömmarna och ingen coverlock, men man tar sig långt ändå. Det är ohyggligt roligt att sy på overlock!
tinaw skrev:Coverlock används för att fålla och för att sy stickningar över tex axelsömmar eller halsringningar.

Overlock är dels en familj av sömtyper som sys framåt och kastar över kanten samtidigt, och också namnet på maskinerna som syr dem. Titta på insidan av ett par jeans eller en tröja så ser du olika overlocksömmar. Andra overlocksömmar är tex kantningen på väldigt tunna tyger, den som bara ser ut som en tät, tät sicksack. Eller sömmen på kanten av en trikåsjal, ofta en tretrådig overlocksöm.

Fördelarna är många. Det är en stark söm. Det går mycket fortare att sy än vanligt, dels för att maskinen matar framåt mycket fortare än en symaskin, och också för att man syr och kastar (sicksackar) i ett moment i stället för att behöva sy samma sträcka två eller tre gånger. Det ser proffsigt ut, och overlocksömmen kan ställas in så att den stretchar tillsammans med stretchiga tyger. Tråden kommer på rullar om 3000 eller 5000 meter, och blir mycket billigare än annan tråd (även om man köper dyr kvalitetsoverlocktråd).

bildgoogla på overlock/coverlock så kommer säkert både maskiner och sömmar upp. Eller titta på de stora symaskinssajterna bernina, pfaff, husqvarna, eller på sysidan.se

En billig overlock bör man kunna få för 1500 kr eller så, även en märkesmaskin om man köper begagnat. Då har den bara de vanligaste overlocksömmarna och ingen coverlock, men man tar sig långt ändå. Det är ohyggligt roligt att sy på overlock!
Tack för en väldigt utförlig beskrivning! Så, om jag tar till mig det viktigaste - en overlockmaskin är bra och med den kan jag starta, jag behöver inte nödvändigtvis leta reda på en som har coverlocksöm...? :lol:
Användarens profilbild
Av tinaw
Sanfora skrev:
tinaw skrev:Coverlock används för att fålla och för att sy stickningar över tex axelsömmar eller halsringningar.

Tack för en väldigt utförlig beskrivning! Så, om jag tar till mig det viktigaste - en overlockmaskin är bra och med den kan jag starta, jag behöver inte nödvändigtvis leta reda på en som har coverlocksöm...? :lol:
Helt korrekt :lol:

:vågen: Vilken fin förklaring!
tinaw skrev:
Emmiez skrev:hej panakeia, hittade den här:
http://butik.skovdesymaskiner.se/Shop/I ... Jan_1000cp

det är en coverlock för 5495 kr, :)
Ja, men det är en coverlockmaskin, de syr inte overlock utan bara coverlock och kedjesöm.
jaha :roll:

jag funderade lite på det, men trodde ändå det blev rätt.. typiskt.
Användarens profilbild
Av tinaw
Emmiez skrev:
tinaw skrev:
Emmiez skrev:hej panakeia, hittade den här:
http://butik.skovdesymaskiner.se/Shop/I ... Jan_1000cp

det är en coverlock för 5495 kr, :)
Ja, men det är en coverlockmaskin, de syr inte overlock utan bara coverlock och kedjesöm.
jaha :roll:

jag funderade lite på det, men trodde ändå det blev rätt.. typiskt.
Du, det är en djungel, enda orsaken att jag visste var att jag köpte en ny overlock i år och tvingade mig igenom sortimentet och tonvis med länkar :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?