Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av solängel
Jag har precis rivit upp och börjat om... eller, jag har stickat en provlapp och kör i tvättmaskinen just nu, för att se om jag kan använda ett mönster istället. Får se hur det blir.

Mamaponchon är rätt slimmad, ja. Om jag minns rätt så är det en liten påstickad "påse" för barnet. Eller en kil, typ. Fast öppningen för bebisen är ju hopsydd när man köper den ny, tanken är väl att man ska kunna ha den innan också, medan man är gravid. Eller minns jag fel nu? :hmm:

Själv tycker jag inte riktigt att mamaponchon är så snygg, just för att den är rätt kort och så pass tight. Och därmed inte så praktisk att ha som ytterplagg, iaf här uppe. Här passar den nog bättre som höst- och vårponcho. Äiskäponcon däremot får man ju in lite kläder under också, så det är den modellen jag är lite ute efter. Fast med det jag tänker sticka nu blir nog min skapelse ett mellanting... :wink:
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
solängel skrev:Jag har precis rivit upp och börjat om... eller, jag har stickat en provlapp och kör i tvättmaskinen just nu, för att se om jag kan använda ett mönster istället. Får se hur det blir.

Mamaponchon är rätt slimmad, ja. Om jag minns rätt så är det en liten påstickad "påse" för barnet. Eller en kil, typ. Fast öppningen för bebisen är ju hopsydd när man köper den ny, tanken är väl att man ska kunna ha den innan också, medan man är gravid. Eller minns jag fel nu? :hmm:

Själv tycker jag inte riktigt att mamaponchon är så snygg, just för att den är rätt kort och så pass tight. Och därmed inte så praktisk att ha som ytterplagg, iaf här uppe. Här passar den nog bättre som höst- och vårponcho. Äiskäponcon däremot får man ju in lite kläder under också, så det är den modellen jag är lite ute efter. Fast med det jag tänker sticka nu blir nog min skapelse ett mellanting... :wink:
Vad tråkigt att du fick repa upp, det är ju verkligen det tråkigaste som finns! Vad var det som blev fel?

Jag har ju inte sett mamaponchon i verkligheten, men tycker att det ser snyggt ut på bilderna att den är så slimmad. En av anledningarna till att jag vill ha en poncho i alla fall är att jag ska slippa ha så mycket kläder mellan mig och sjalen så att säga, tycker det blir så bökigt att knyta om man har för tjocka kläder på sig. Men det beror väl så klart också på hur kallt man har det där man bor... här är det mest fuktigt och blåsigt och, när jag tänker på det, inte alls idealiskt för poncho :oops: . Fast jag vill ha en ändå!
Användarens profilbild
Av solängel
Indiemorsan skrev:
solängel skrev:Jag har precis rivit upp och börjat om... eller, jag har stickat en provlapp och kör i tvättmaskinen just nu, för att se om jag kan använda ett mönster istället. Får se hur det blir.

Vad tråkigt att du fick repa upp, det är ju verkligen det tråkigaste som finns! Vad var det som blev fel?

Jag har ju inte sett mamaponchon i verkligheten, men tycker att det ser snyggt ut på bilderna att den är så slimmad. En av anledningarna till att jag vill ha en poncho i alla fall är att jag ska slippa ha så mycket kläder mellan mig och sjalen så att säga, tycker det blir så bökigt att knyta om man har för tjocka kläder på sig. Men det beror väl så klart också på hur kallt man har det där man bor... här är det mest fuktigt och blåsigt och, när jag tänker på det, inte alls idealiskt för poncho :oops: . Fast jag vill ha en ändå!
Det blev inte så bra, bara... jag stickade från spetsen och upp, men det blev knepigt. Jag har hittat ett mönster nu där man stickar från halsen och ner, med ökningar mitt fram och mitt bak, blir mycket snyggare! Fast det går lite mer garn, men å andra sidan blir den tjockare också. Eventuellt kommer jag att behöva sticka in kilar i sidan, men det kommer ju inte att synas efter tovningen.

Jo, det blir bökigt att knyta med mycket kläder på sig själv. När Martina var liten hade jag oftast vanliga kläder på mig och henne, bärskydd och jackan öppen. Jag sydde också en fleecetub som jag drog på mig, kunde värma magen och ryggen lite extra om det var riktigt kallt.
Användarens profilbild
Av tweed
Jag funderar på om man skulle kunna använda det här mönstret: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 23&lang=se och fortsätta och göra den längre. Tycker mönstret är snyggt, liksom formen över axlarna, fast inte polokragen. När det gäller ev "påse" för barnet funderar jag på om man kan maska av och öka sen så att det blir ett lagom stort hål och sen sticka en panel som man monterar i hålet. evt skulle man ju kunna sy på ett vindtätande tyg på insidan av den så blir det ju lite mer skyddande. Men med min stickhastighet så skulle en poncho bli klar ungefär lagom tills Hanna tar studenten :roll:
Var får man förresten tag i billigt ullgarn?
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
kvarnvik skrev:Jag funderar på om man skulle kunna använda det här mönstret: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 23&lang=se och fortsätta och göra den längre. Tycker mönstret är snyggt, liksom formen över axlarna, fast inte polokragen. När det gäller ev "påse" för barnet funderar jag på om man kan maska av och öka sen så att det blir ett lagom stort hål och sen sticka en panel som man monterar i hålet. evt skulle man ju kunna sy på ett vindtätande tyg på insidan av den så blir det ju lite mer skyddande. Men med min stickhastighet så skulle en poncho bli klar ungefär lagom tills Hanna tar studenten :roll:
Ja, den var snygg. Om "påse" har jag också funderat likadant, eller om man liksom kan öka maskor koncentrerat och liksom skapa en sån form, om det blir snyggt... Vet inte. Svårt att veta exakt hur stor den ska vara och var på ponchon den ska sitta. Å, alla dessa ställningstaganden :whut:
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Knyttet & K skrev:Alltså, kan man sticka efter ett sömnadsmönster? Jag tänkte att jag kanske kunde klippa till ett mönster av lakansväv och sen liksom sticka en sån form. Går det? :hmm:
Det borde det göra. Du får sticka en provlapp av garnet och se hur många maskor och varv du behöver för att få 10 X10 cm och sen räkna ut hur många maskor du behöver för att det ska stämma med tygmönstret... Och sen är det passformen... Det är nog lättare att sticka efter ett stickmönster, men det borde ju gå om man bara har tålamod och inte blir arg om man måste stanna till och repa upp ibland.
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Jag har inte kommit någon vart i mina planer än och efter att ha funderat massor så har bestämt mig för att minska mitt stickprojekt från en bärtröja till ett bärskydd. Det känns jättemycket lättare och om jag får till det bra så blir det kanske en bärtröja också.

Jag har bestämt mig för att sticka i eskimå och jag tänkte utgå från mitt bärskydd från easycare så jag har lite mått att gå efter. Hur har ni tänkt att göra huvudhålet åt bebisen?
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
solängel skrev:Den här beskrivningen stickar jag efter. Fast jag stickar i dubbelt 4-trådigt yllegarn istället. Och ska tova den. Och "pimpa" lite sedan :mrgreen:
Hur har du tänkt att göra huvudhålet för bebisen?
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
kvarnvik skrev:Jag funderar på om man skulle kunna använda det här mönstret: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 23&lang=se och fortsätta och göra den längre. Tycker mönstret är snyggt, liksom formen över axlarna, fast inte polokragen. När det gäller ev "påse" för barnet funderar jag på om man kan maska av och öka sen så att det blir ett lagom stort hål och sen sticka en panel som man monterar i hålet. evt skulle man ju kunna sy på ett vindtätande tyg på insidan av den så blir det ju lite mer skyddande. Men med min stickhastighet så skulle en poncho bli klar ungefär lagom tills Hanna tar studenten :roll:

Det ser snyggt ut! Blir nog rätt likt mamaponchon! Som jag tycker är jättefin! Slimmad och alla vändningarna i stickeriet! Säkert jättesvårt att göra själv!!

Men! Har kommit på ännu bättre plagg... Istället för poncho, sticka en väst. med hål för bebihuvudet. Samma modell som mamaponcho men med fördelen att man kan ha jackan ovanpå!! OHH vad jag vill ha en sån. Men kan inte sticka så bra, har precis stickat mamasamuelis enklaste blöjbyxa, och har nu gett mig på en till som skall ha låånga ben är tanken , men vi får väl se hur dete går. Och ska jag sticka bärväst vill jag ha den som jag vill ha den och inget klumpigt hafvs. Så jag får nog lägga ner. (kanske kan övertala syrran som har stickmaskin, men då blir det dyrt, om jag inte kan få en i julklapp...) :oops:
Användarens profilbild
Av solängel
PrettyUgly skrev:
solängel skrev:Den här beskrivningen stickar jag efter. Fast jag stickar i dubbelt 4-trådigt yllegarn istället. Och ska tova den. Och "pimpa" lite sedan :mrgreen:
Hur har du tänkt att göra huvudhålet för bebisen?
Efter tovningen tänkte jag se ut var jag behöver huvudhålet och bara klippa, sedan sy/sticka eller virka runt. Hade jag inte tänkt tova skulle jag nog ta upp några maskor där jag behöver ha hålet och göra typ som när man stickar tummar. Och så ska jag sticka huvor till både mig och bebisen, som på Äiskäpnchon ungefär. Min ska alltså sitta fast med knappar, så att jag kan bära både på rygg och mage. Polokragen ska vara öppen i ena sidan också, med knappar, jag tror det blir snyggare.

Fast nu har jag slut på garn, och bara lite kvar, nederkanten på bakstycket, bara... :evil: Affären har beställt, men det hann inte komma i veckan. Och det gick mycket mer garn än vad jag räknat med från början. Tror jag är uppe i 10 härvor nu... så så himla billigt blir det inte...
Användarens profilbild
Av solängel
Nu har jag tovat!

Fast det blev lite för mycket, när jag tovade provlappen drog den inte alls ihop sig så mycket, så nu står jag och sträcker och drar och stryker med ånga för att få den att töja sig lite. *morr*

Den passar iofs ändå, men blir lite kort i "ärmarna". Nu vill jag bara att den ska torka så jag får fixa till kanterna lite med mitt jättefina (och -dyra) garn från kvinnokooperativet i Uruguay.

Skulle jag någon gång få för mig att göra en till skulle jag nog ta lite tunnare garn, den här blev rejält tjock. Cirka 12 härvor gick det åt, fast jag har inte gjort någon huva ännu, så jag har tvä härvor till, en av vardera nyansen, mörkgrå och antracit. Tror ni förresten det skulle bli dumt att ta tunnare garn, men i samma färg, till huvorna? Kanske blir skönare och snyggare om det inte blir lika tjockt som själva ponchon? :hmm:

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?