Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
emmy_ackevik skrev:
glis skrev:Men Aviatrix stickar man fram och tillbaka, det behövs ingen magic loop till den. Men jag visar med nöje!
Jag tänkte när jag ska sticka strumpor...
DÅ är det överstyvt med ML, jag visar jättegärna som sagt.
emmy_ackevik skrev:Är mössan svår att göra? Laddade ner mönstret igår, men känner att jag inte har motivation till något mer komplicerat än raggsockar för tillfället...
Den är ungefär 100 gånger lättare att göra än raggsockor tycker jag ;)
Jag lider stora kval....
Enligt provlappen jag stickade ska jag ha totalt 84 maskor till halsringning.

Koftan jag stickat i samma garn (och med samma stickor tidigare) hade 152 maskor i sin halsringning.... 12 maskor var iofs knäppkant och gick omlott. Men det är i alla fall lite för stor skillnad för att det ska kännas bra. Jag tror nämligen inte på tanken att repa upp om det verkar bli fel - tror inte att det går så bra i Kid silk (eller vad Drops kopia på kid silk haze nu heter..)
Användarens profilbild
Av Moson
Är och hälsar på familjen i Göteborg och jag tror jag ska shoppa på Strikk imorgon 8)
någon i Stockholmstrakten som vill beställa något?
Fryle skrev:
Trulsamin skrev:
Fryle skrev:
emmy_ackevik skrev:Vad är det för något?
Är det aviatrix du undrar över?
Bild
Hihi, där var ju min aviatrix :tumup:
Googlad. :tumup:
Kexchoklad! ;-)
Moson skrev:Är och hälsar på familjen i Göteborg och jag tror jag ska shoppa på Strikk imorgon 8)
någon i Stockholmstrakten som vill beställa något?
Åh, det låter intressant...
Om man tovar ett plagg lite, krymper det lika mycket åt alla håll eller tovar det mer på ena ledden? Jag håller på att sticka en overall i Eskimo och jag tror det blir lite stor och lite glest stickad så jag tänkte tova den lite när den är klar.

Och så ett delikat problem. Jag måste köpa garn och jag vet inte alls vad jag vill ha. Hur ska man tänka då? Jag har ett presentkort som går ut i januari som jag måste handla nåt för.
Jag känner mig stressad och vet inte vad jag vill ha riktigt. Ska jag köpa nåt bra att ha-garn? Nåt lyxigt? Jag skulle vilja sticka nåt till mig själv, men vad?
Ge mig tips! :D
MuuM skrev:Det krymper mer på höjden. Här ser du hur mycket Eskimo krymper i en tvätt, det funkade perfekt när jag stickade ett fodral till min telefon. http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =4&lang=se
Jag kan nog inte slänga den i tvättmaskinen för så stor är den inte. Jag tovar nog bara för hand, eller i torktumlare så jag kan köra en kort stund bara.
Men då stickar jag den lite extra lång, ifall det krymper mer på längden än bredden.

Den blir otroligt ful. Jag stickar bort en massa Eskimonystan som jag köpt till olika projekt som aldrig blivit av så det är missmatchade färger :lol: Så stickar jag uppifrån och ner och kom inte ihåg hur tant kofta gjorde sina osynliga ökningar så det har inte blivit några snygga raglanränder som på hennes beskrivning. Nåja, det ska bara bli en sovoverall så utseendet spelar inte så stor roll. Och äntligen blir jag av med det hemska garnet. Det var verkligen inte trevligt att sticka i så tjockt garn. Förutom att det är roligt att det går fort såklart. Men tungt för händerna.
Användarens profilbild
Av ellla
Knyttet & K skrev:
MuuM skrev:Det krymper mer på höjden. Här ser du hur mycket Eskimo krymper i en tvätt, det funkade perfekt när jag stickade ett fodral till min telefon. http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =4&lang=se
Jag kan nog inte slänga den i tvättmaskinen för så stor är den inte. Jag tovar nog bara för hand, eller i torktumlare så jag kan köra en kort stund bara.
Men då stickar jag den lite extra lång, ifall det krymper mer på längden än bredden.

Den blir otroligt ful. Jag stickar bort en massa Eskimonystan som jag köpt till olika projekt som aldrig blivit av så det är missmatchade färger :lol: Så stickar jag uppifrån och ner och kom inte ihåg hur tant kofta gjorde sina osynliga ökningar så det har inte blivit några snygga raglanränder som på hennes beskrivning. Nåja, det ska bara bli en sovoverall så utseendet spelar inte så stor roll. Och äntligen blir jag av med det hemska garnet. Det var verkligen inte trevligt att sticka i så tjockt garn. Förutom att det är roligt att det går fort såklart. Men tungt för händerna.
Fast när du handtovar bestämmer du själv hur det ska krympa!
Gnugga i den riktning du vill ha mindre och forma så du får den form du vill ha.
ellla skrev: Fast när du handtovar bestämmer du själv hur det ska krympa!
Gnugga i den riktning du vill ha mindre och forma så du får den form du vill ha.
Jo, det vet jag ju. Det var mest med tanke på om jag skulle testa torktumlare som jag har för mig att det tipsats om här i tråden tidigare. Men det är kanske säkrast att göra det för hand.
Nu har jag drabbats av beslutsångest med mitt stickande igen. Som någon av er kanske minns så håller jag på med en möbius-sjal och nu är frågan, hur bred ska jag göra den? Jag har stickat upp 50 g garn nu och den är ca 35 cm bred. Jag har 50 g till av garnat så det borde ju räcka till en som är dubbelt så stor, men då försvinner väl för mycket i "snodden"? Så hur bred kan vara lagom?
Användarens profilbild
Av Fryle
ellla skrev:Jag har stickat med både ljus och mörk karamell. Det är mycket gosigare än de flesta ullgarn men färgerna är finare i kauni och ännu hellre schoppelwolles frische fische.
Jag vet att tillverkning av garn är ett hantverk som kan bli lite olika från gång till gång, men hur mycket kan det skilja sig från härva till härva? Jag köpte två samtidigt och det skiljer sig så mycket att jag undrar om den ena är mörk och den andra ljus karamell. Den ena saknar helt gult och har nästan inget blått. Ska fixa en bild när det ljusnat.
  • 1
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 291

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?