Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

melon skrev:
leonie skrev:Oj, vad är det för mönster, med fiskarna? :love:
Swedish fish ravelry download. Men om man är lite pillig så kan man rita av mönstret med fiskarna från min vante.
Ohh, tack! Jag ser en tröja till sonen framför mig! Den dagen jag kan lägga honom ifrån mig längre stunder, alltså... :wink:
Dorotea skrev:
solängel skrev:Dorotea: Du ska sticka en remsa för att det inte ska bli en "dal" i nacken. Kanten stickas ju hela tiden, den är de tre räta i början och slutet av varje varv.
Aaaaah.
Jag ska alltså lägga upp 3 maskor och sticka 3 "åsar" och i åsarna ska jag ta upp 3 maskor. Så att jag får 3 maskor +3 ås-maskor + de tre uppläggningsmaskorna = 9 maskor.

Jag tror jag fattar! :D
:tumup:
Av Ponyo
melon skrev:
Bubbi skrev:Min tvåändsstickade mössa har åter igen blivit upprepad :fnissa:
Kom på att jag inte gillar flätkanten längst ned, och resår fixar jag inte riktigt på ett snyggt sätt.

Så nu stickar jag tvåändstickning + flätor. Gör upphöjt bikupemönster, och tvinnar på baksidan.
Fast det krullar sig lite ändå, men det löser sig nog med lite blockning.
Jag tycker det blir snyggt med rät: färg 1 och avig: färg 2. Typ såhär:

Bild
Har du provat? Det blir ju inte lika mycket stuns i det som i vanlig resår men det är tillräckligt.
Men tvinnade du på framsidan på aviga?
Jag kanske provade för kort stund.
Användarens profilbild
Av melon
Bubbi skrev:
melon skrev:
Kom på att jag inte gillar flätkanten längst ned, och resår fixar jag inte riktigt på ett snyggt sätt.

Så nu stickar jag tvåändstickning + flätor. Gör upphöjt bikupemönster, och tvinnar på baksidan.

Bild
Har du provat? Det blir ju inte lika mycket stuns i det som i vanlig resår men det är tillräckligt.
Nej, på baksidan. Det ser knasigt ut först men efter 3-4 varv så drar det ihop sig. Hur länge provade du?
Av Ponyo
melon skrev:
Bubbi skrev:
melon skrev:

Bild
Nej, på baksidan. Det ser knasigt ut först men efter 3-4 varv så drar det ihop sig. Hur länge provade du?
Jag gjorde så ganska så länge, men det krullade sig som f-n
Lika mycket som nu när jag gör flätor. Så nu kör jag vidare med flätor. Det blir snyggt. :D
Användarens profilbild
Av melon
Bubbi skrev:
melon skrev:
Bubbi skrev:
melon skrev:

Bild
Jag gjorde så ganska så länge, men det krullade sig som f-n
Lika mycket som nu när jag gör flätor. Så nu kör jag vidare med flätor. Det blir snyggt. :D
Konstigt. Men flätor blir nog jättefint!
Användarens profilbild
Av melon
Dorotea skrev:Jag fattar :app: jag gör en testlapp med ett skräpgarn, sen får jag se om jag ska våga mig på att göra den slätstickad, för det vore snyggare med mina färgade garner tror jag.

:app: Jag tycker de slätstickade är snyggare än de vanliga.
Hjälp en okunnig, o ni gurus.

Jag vill sticka en mössa. Jag har ett akrylgarn (tål inte ull) i mellangrått, som är ganska tunt. Jag har ingen etikett på garnet, har fått det av min mamma, så jag vet inte vikt eller så. Men det är väl medeltunt. :roll:

Så, jag vill sticka mig en mössa, slätstickad och rätstickad, randigt. Mitt huvud är ungefär 53 cm i omkrets och jag tänkte mig stickor 4.

Hur många maskor ska jag lägga upp?
Av Ponyo
gurkan76 skrev:Hjälp en okunnig, o ni gurus.

Jag vill sticka en mössa. Jag har ett akrylgarn (tål inte ull) i mellangrått, som är ganska tunt. Jag har ingen etikett på garnet, har fått det av min mamma, så jag vet inte vikt eller så. Men det är väl medeltunt. :roll:

Så, jag vill sticka mig en mössa, slätstickad och rätstickad, randigt. Mitt huvud är ungefär 53 cm i omkrets och jag tänkte mig stickor 4.

Jag skulle nog köra på stickfasthet 22/10 cm. Då skulle jag ta 53 x 2,2 = 116 maskor.
Testa med 116 maskor.

Annars kan du sticka en provlapp, lägg upp ca 30 maskor, sticka några varv, mät ut 10 cm och räkna hur många maskor det blir.
Bubbi skrev:
gurkan76 skrev:Hjälp en okunnig, o ni gurus.

Jag skulle nog köra på stickfasthet 22/10 cm. Då skulle jag ta 53 x 2,2 = 116 maskor.
Testa med 116 maskor.

Annars kan du sticka en provlapp, lägg upp ca 30 maskor, sticka några varv, mät ut 10 cm och räkna hur många maskor det blir.
:urule:
Jag orkar aldrig sticka provlappar, så jag provar direkt.
Dorotea skrev:
solängel skrev::gaah: *river upp igen*
:klappa:

Ähurrm, då ska vi se här.. *vrider fumligt på min provlapp* Chart B dårå. Nu har jag fyra grupper av löv. Två av dem ska växa och de andra två ska krympa ihop. :hmm:
Det blir ganska självförklarande efter ett tag, jag lovar. Man lär sig bladmönstret snabbt!
Just nu är det nära att U får en Haruni av manosgarnet istället för en halsduk, kan jag säga. Trots att själva stjärnmönstret inte är svårt är det irriterande att den bara rullar ihop sig, hur jag än gör kantmaskorna. *mutter*
  • 1
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?