Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
hmm, har man för många projekt när man knappt har några stickor kvar av sina 8 olika knitpros :roll: Igår började jag på ett par benvärmare åt H och sen även på ett par halvvantar till mig själv... Plus att jag har en kofta och en spetssjal på gång. På övriga stickor sitter det experimentstickningar 8)
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:hmm, har man för många projekt när man knappt har några stickor kvar av sina 8 olika knitpros :roll: Igår började jag på ett par benvärmare åt H och sen även på ett par halvvantar till mig själv... Plus att jag har en kofta och en spetssjal på gång. På övriga stickor sitter det experimentstickningar 8)
:lol: :lol: Visst är det svårt att hålla sig till en? Jag har försökt skära ner till bara 2, en lätt till bil/buss/symöten och en svår men det är tufft. Men fler saker blir färdiga med denna metoden, jag måste ju för att få börja på nåt nytt.
Av Umma
jag försöker nålbinda...någon som kan det? det blir bara en lång grej men tanken vore att kunna göra en enkel vante, ev utan tumme... :hmm: :hmm: :hmm:
Av Ponyo
Umma skrev:jag försöker nålbinda...någon som kan det? det blir bara en lång grej men tanken vore att kunna göra en enkel vante, ev utan tumme... :hmm: :hmm: :hmm:
Tror att Miom kan. Fråga henne i långsamma tråden
Användarens profilbild
Av ellla
Jag kan nålbinda!
Jag är inte så duktig, men en mössa och en mängd olika provlappar har jag fått ihop.
Ett tips bara. Gör inte fel.
Jag har en nålbindningsbok som är bra besktrivningar i, säg till om du vill låna den! (eller så kan jag kanske kopiera..) :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag kan också nålbinda.

Ta den långa grejens startända och lägg den nedanför alldeles intill den maska du just ska göra. Stick först nålen genom en maska i startändan, gör sedan ett stygn som vanligt. Fortsätt vidare så till lagom storlek, minska sedan ungefär som i stickning och vips så har du en mössa!

Eller gå en kurs, det är riktigt trevligt och så lär man känna nya roliga människor på kuppen.
Umma skrev:
zandrama skrev:Jag var på nålbindningsworkshop igår för första gången. Det var superkul! Jag kan dock inte beskriva hur man gör, bara så där. Den här sidan verkar dock bra:
http://svenska.yle.fi/matochfritid/hobb ... hp?id=2346
:tumup: Jag har kollat efter något sådant men inte hittat några kurser eller så här. Vem höll i den?
Det var på Syfestivalen, men det var Korps som anordnade den. De ligger i Söderköping annars. Jag vet att det finns en tjej i Sthlm som brukar ha kurser också, hon har även kurser i nålbindning på Medeltidsveckan i Visby varje år.
Av Umma
:vågen: :shock: Vad många ni är som kan nålbinda, hur har ni lärt er? Vilken bok ellla? Önskar ni kunde komma hem till mig på nålbindarkväll så kunde vi dricka te och äta goda mackor och :blahblah: ... men bra, jag ska klura på ett tag till sedan kanske jag återkommer med massa frågor. Jag har iaf beställt en ljuvlig lång nål i eneträ som doftar gudomligt. :loving:

Just nu håller jag på med February-tröjan av Elizabeth Zimmerman till min lilla dotter i Alaska. Jag är inte så nöjd med det garnet faktiskt, det är svårt att tova ihop ändarna på det och det är ju lite strävt om man jämför med M&K ecoull. Dessutom var jag snål så jag vet inte om det blir några ärmar :hmm: . Plus att jag hade tänkt sticka ärmarna på strumpstickor istället för att behöva sy ihop undertill men nu vet jag inte riktigt hur man gör för jag måste ju plocka upp stickor då och det blir väldigt vida ärmar...blablabla. Ingen som stickat den?
Av Umma
zandrama skrev:
Umma skrev:
zandrama skrev:Jag var på nålbindningsworkshop igår för första gången. Det var superkul! Jag kan dock inte beskriva hur man gör, bara så där. Den här sidan verkar dock bra:
http://svenska.yle.fi/matochfritid/hobb ... hp?id=2346
:tumup: Jag har kollat efter något sådant men inte hittat några kurser eller så här. Vem höll i den?
Det var på Syfestivalen, men det var Korps som anordnade den. De ligger i Söderköping annars. Jag vet att det finns en tjej i Sthlm som brukar ha kurser också, hon har även kurser i nålbindning på Medeltidsveckan i Visby varje år.
Roligt! Positivt att gammal teknik blir populär igen.
Användarens profilbild
Av glis
Jag kan ett smidigt stygn att nålbinda med, men jag har börjat på tre olika vantar och alla har blivit pyttesmå och skithårda. Det är liksom inte lika lätt att rätta till som när man stickar och bara kan ta ett nummer större stickor... Men nästa gång jag försöker, då :twisted: !
Jag skulle också rekommendera liveinstruktion. Det finns annars en bok på hemslöjden.
Användarens profilbild
Av Indah
Kan jag få kasta in en nybörjarfråga i den här tråden? Det är nog en rätt så löjligt fråga och ni får skratta.

Det är så att jag har börjat sticka ett par vantar. Jag använder mig av 5 st strumpstickor. För mig känns det som logiskt att vanten ska växa "nedåt". Men när jag stickar så växer vanten uppåt, mot mig så att säga. Hur ska det vara egentligen? Kommer det ställa till problem för mig när jag tex ska göra tummen osv?

:help:
Användarens profilbild
Av Fryle
Indah skrev:Kan jag få kasta in en nybörjarfråga i den här tråden? Det är nog en rätt så löjligt fråga och ni får skratta.

Det är så att jag har börjat sticka ett par vantar. Jag använder mig av 5 st strumpstickor. För mig känns det som logiskt att vanten ska växa "nedåt". Men när jag stickar så växer vanten uppåt, mot mig så att säga. Hur ska det vara egentligen? Kommer det ställa till problem för mig när jag tex ska göra tummen osv?

:help:
Intressant beskrivning, har du bild på det?
  • 1
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?