Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

*Håller hårt i mina båda garnvindor* :lol: 8)

Ebboba - hur skulle du säga att boken "Sticka mössor, vantar sockor!" är? Jag funderar på att köpa den nämligen...

Är det förresten någon som har boken "Sticka i romatisk lantstil"? Jag är svårt sugen på att skaffa en ny stickbok, men vet inte vad jag ska välja...
leonie skrev:
Ebboba - hur skulle du säga att boken "Sticka mössor, vantar sockor!" är? Jag funderar på att köpa den nämligen...

Jag gillar att det är många klassiska mönster i den, och att det på vissa mönster är beräknat för både enkelt och dubbelt garn (jag avskyr att räkna om masktäthet, jag är en mönsterslav).
mönstren känns väldigt lätta att variera efter eget tycke för mig som är en mönsterslav.
det jag inte tycker om är att mönstren endast är beräknade efter en storlek ("vuxen kvinna"), jag hade gärna sett angivelser för barn och vuxen man också, då många av mönstren passar för alla (och som sagt, jag tycker inte om att räkna om i stickmönster).

men jag tycker nog att det är ganska grundläggande möss-,vant- och sockbok med bra mönster i olika svårighetsgrad som är lätta att använda sin egen fantasi på. Den är inte så där snygg kanske som många stickböcker är, men den känns väldigt användbar.
Ebboba - det låter ju bra! Enkelt och lätt att ändra, precis vad jag gillar! Jag har precis stickat mössan som finns med i tidskriften Hemslöjden (nr. 4) och den blev riktigt bra. Den mössan kommer ju från boken.
Usch, jag har för många stickningar igång nu. Jag är nog mer en en- eller möjligtvis tvåprojektsstickerska. Nu blir det nåt varv här och var och det känns som att ingenting någonsin kommer bli klart :whut:
Och så har jag en massa nya projekt som jag vill börja på :lol:

Jag tror jag skiter i sockstickandet just nu. Jag ska beställa av mormor istället, hon tycker det är roligt att få sticka till barnbarnsbarnen. Albert skulle behöva en kofta också, men den tror jag att jag stickar själv. Han vägrar så ofta ha grejer och det känns inte roligt att be henne sticka då. Hon stickade en superfin kofta till honom för något år sedan och jag har inte ens fått honom att prova den :?
Senast redigerad av Knyttet & K den ons okt 07, 2009 19:58, redigerad totalt 1 gånger.
Av Ponyo
Knyttet & K skrev:Usch, jag har för många stickningar igång nu. Jag är nog mer en en- eller möjligtvis tvåprojektsstickerska. Nu blir det nåt varv här och var och det känns som att ingenting någonsin kommer bli klart :whut:
Och så har jag en massa nya projekt som jag vill börja på :lol:
Samma dilemma som jag.
Fast jag har börjat närma mig avslut på flera, så nu är det bara två kvar.
Har mest bara pluggat de senaste veckorna (men förståss kikat in här ibland och tittat på allt ni stickat! :D )
Helgen som var tillät jag mig dock ett litet pysselprojekt, ett par pulsvärmare till mig själv i alpaca som faktiskt var både färdigstickade och monterade på måndag kväll.
Detta var första gången jag testade pärlstickning så därför blev det två olika mönstervarianter för att få ut så mycket som möjligt av test-stickningen sas... 8)

Bild
Det var just flätningen som var så snygg, blev väldigt fint på en mössa.
Är boken bra annars?
Jag köpte Hemslöjdsföreningens två senaste stickböcker på bokmässan, så känner väl inte att jag "får" köpa fler stickböcker just nu... men den var ju inte så dyr ioförsig...

Jo, jag gillar nog boken. Fast.... med småbarn hemma hade det varit roligt om mönstrena var i flera olika storlekar, när det är flätningar och grejer är det ju viktigt att det går jämnt upp (och jag är lat. Vill ha det utskrivet :oops: ). Men det finns flera grejer där som jag tänker att jag ska sticka. Eller använda ideérna till något annat, som en tröja eller så. Och jag tycker att hennes färgkombinationer är fina, det är viktigt för mig, särskilt när man använder sig av accentfärger som hon gör.
Kan en stickrudis få ställa en fråga här? Jag är för otålig för att ge mig in på avancerade stickprojekt. Slutar alltid med att mamma får ta över och göra klart :oops: Men en kompis till mig har en sjal som är så gosig - och enkel - så jag vill sticka en liknande. Men vad ska jag välja för garn? Och hur mycket behövs? Och var köper man prisvärt garn?

Mer info:
Sjalen ska bli ribbstickad, ca 50 x 250 cm.
Jag vill ha ullgarn, gärna lite "vass" kvalitet. Drömmen hade varit växtfärgat garn, men det får nog bli någon gång efter att jag och brorsan kommit loss och färgat.
Av Umma
amöba skrev:Kan en stickrudis få ställa en fråga här? Jag är för otålig för att ge mig in på avancerade stickprojekt. Slutar alltid med att mamma får ta över och göra klart :oops: Men en kompis till mig har en sjal som är så gosig - och enkel - så jag vill sticka en liknande. Men vad ska jag välja för garn? Och hur mycket behövs? Och var köper man prisvärt garn?

Mer info:
Sjalen ska bli ribbstickad, ca 50 x 250 cm.
Jag vill ha ullgarn, gärna lite "vass" kvalitet. Drömmen hade varit växtfärgat garn, men det får nog bli någon gång efter att jag och brorsan kommit loss och färgat.
Jag föreslår att du går till en garnaffär och känner på lite olika kvalitéer och får en känsla för vilken färg och vilket slags garn du vill ha. Fråga hur mycket du behöver i affären, det beror på. Sjal låter ju som ett perfekt förstaprojekt men kan kanske bli lite trist när det nu är en sådan jättelång sjal.
Lycka till och visa gärna upp här sedan vi är väldigt intresserade!! :tumup:
Amöba: Jag skulle rekommendera typ Eskimo eller liknande lite tjockare ullgarn så det går snabbt att sticka. Med ett par nummer större stickor än rekommenderat för garnet blir det extra luftig och fin.
Användarens profilbild
Av Elsa
CrazyMagpie skrev:Har mest bara pluggat de senaste veckorna (men förståss kikat in här ibland och tittat på allt ni stickat! :D )
Helgen som var tillät jag mig dock ett litet pysselprojekt, ett par pulsvärmare till mig själv i alpaca som faktiskt var både färdigstickade och monterade på måndag kväll.
Detta var första gången jag testade pärlstickning så därför blev det två olika mönstervarianter för att få ut så mycket som möjligt av test-stickningen sas... 8)

Bild
Vad fina de var! :D :tumup:
Jag har en liknande stickning som ligger och väntar på att få bli färdig någon gång... :roll:
Användarens profilbild
Av ellla
Jag hade en göra-klart-kväll igår, på pysselstunden hemma hos Solängel!
Två koftor och två snuttisar blev färdiga! (Det måste ju innebära att jag får starta fyra nya projekt?? :lol: )
Skönt att bli klar med lite saker!
Av Umma
Elsa skrev:
CrazyMagpie skrev:Har mest bara pluggat de senaste veckorna (men förståss kikat in här ibland och tittat på allt ni stickat! :D )

Bild
Vad fina de var! :D :tumup:
Jag har en liknande stickning som ligger och väntar på att få bli färdig någon gång... :roll:
:iagree: jättefina
  • 1
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?