Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
berit skrev:Nu har jag också drabbats av Orkney-febern - ligger och tänker på den på natten istället för att sova.

Men funderar på garn... Läste tidigare i tråden att en skulle kunna byta ut rowans mot rauma finull eller kampes tvåtrådiga. Jag kan verkligen väldigt lite om garn, men vad tror ni om detta byte? Och vad är att föredra - rauma eller kampes? Jag har en del kampes hemma (som jag fått i present) som jag tänkte använda, men de kommer ju i 100-gramshärvor. Det blir billigare rent pengamässigt med rauma, men en får ju mer garn med kampes. Är det skillnad på kvalitet? Jag gillar kampes, men det är lite sticksigt. Är det samma med rauma? Och vad är grejen med sånadär jättemjuka garner, har testat typ ulrika tror jag det hette? Varför är de så mjuka? Är de sämre kvalitet? Och hur vet en vad som är bra kvalitet?

Oj vad mycket frågor det blev. Eh.. Jag har stickat mycket, men mest återanvänt gammalt garn, så jag har verkligen ingen koll. Tänkte dock börja lyxsticka lite :lol:
Det finns ju väldigt många olika fårraser och alla får har olika typer av ull. Det finns allt från mjuka merinofår med korta, krusiga och fina (som i tunn) fibrer till jag vet inte vad vi ska säga för fiber som är grövst (är det ens ett ord? :lol: ) men det strävaste jag spunnit är ull från ett norskt villsau , med tjocka, sträva och lockiga fibrer.

Det var lite om ullgarn, men sedan finns det ju många andra mjuka garner som inte är gjorda av ull. Akryl till exempel som är plast, eller växtfibrer som t.ex. bomull eller bambu. Personligen gillar jag ull för det är ett naturmaterial med unika egenskaper som att det filtar, inte suger åt sig vätska och är otroligt varmt. Jag gillar inte att sticka i bomull för det knakar och jag blir svettig av tröjor i plast. Om man nu väljer ull får man försöka komma på hur känslig man är för sticksig ull och anpassa garnköpen därefter. Kampes är väl ett ganska så sticksigt garn, och rauma finull likaså. Det borde finnas många andra garner du kan välja på, om du vill köpa garn fast inte ett så dyrt som rowans felted tweed.
Användarens profilbild
Av Mosan
Vad svårt det blev med storlek nu! :hmm:
När jag tittar i storleksguiden i mönstret så är jag en large men jag köper aldrig kläder i large annars. De hävdar i katalogen att storleken motsvarar de stora kedjornas storlekar. Hu har ni gjort?
Av Ponyo
Mosan skrev:Vad svårt det blev med storlek nu! :hmm:
När jag tittar i storleksguiden i mönstret så är jag en large men jag köper aldrig kläder i large annars. De hävdar i katalogen att storleken motsvarar de stora kedjornas storlekar. Hu har ni gjort?
Jag stickar en L. Men jag är en L.
Men så har jag fått gå upp en stickstorlek.
Jag skulle satsa på M om jag var du. Men sticka en provlapp i Fairisle.
Användarens profilbild
Av Mosan
Ponyo skrev:
Jag stickar en L. Men jag är en L.
Men så har jag fått gå upp en stickstorlek.
Jag skulle satsa på M om jag var du. Men sticka en provlapp i Fairisle.
Jag har gjort en provlapp men jag blev inte mkt klokare. Stickar med 3,75 och det ser bra ut. Enligt deras ska man få 25 maskor på 10 cm och jag fick 27.
Användarens profilbild
Av Mosan
Turkost går nog bort, kan inte bestämma mig för om jag ska ha rosa eller orange i inslagen.

Bild
Av Ponyo
Mosan skrev:Turkost går nog bort, kan inte bestämma mig för om jag ska ha rosa eller orange i inslagen.

Bild
Rosa tycker jag
Användarens profilbild
Av Mosan
Jag trodde jag skulle tycka orange men jag tycker nog rosa jag med.

Nu när jag tittar på koftans färdiga mått enligt ritningen och jämför med en av mina andra koftor så vill jag sticka en small på bredden och en large på längden.
Användarens profilbild
Av berit
Tack för svar, ponyo och melon!

Måste fundera lite till tror jag på vad jag ska satsa på.
Skilnaden på ull, bomull och plast tror jag att jag har koll på. Men olika ullgarner är så himla olika. Det känns konstigt att det står 100% ull på två olika sorters garnen, som känns och ser helt olika ut. De innehåller ju liksom samma sak :hmm: . Men jag förstår ju lite mer när jag läser det du skriver, melon, om olika ull från olika sorters djur. Men det är svårt att veta för det står ju inte på banderollerna var ullen kommer ifrån (svårt att hitta på internet också, även fast en googlar och letar). Måste öva upp känslan och kunskapen för olika garner tror jag.
Användarens profilbild
Av berit
Och går det att köpa mönstret nånstans - antingen på internet eller Malmö/Skåne. Nån som vet?
Användarens profilbild
Av Mosan
berit skrev:Och går det att köpa mönstret nånstans - antingen på internet eller Malmö/Skåne. Nån som vet?
Jag tror garnkorgen.se har. Jag köpte mitt från england men det tar ju lite längre tid.
Användarens profilbild
Av melon
Om man tittar bland projekten på ravelry verkar många tycka att den är liten i storlek och gått upp ett nummer, speciellt i ärmarna.
Användarens profilbild
Av melon
berit skrev:Tack för svar, ponyo och melon!

Måste fundera lite till tror jag på vad jag ska satsa på.
Skilnaden på ull, bomull och plast tror jag att jag har koll på. Men olika ullgarner är så himla olika. Det känns konstigt att det står 100% ull på två olika sorters garnen, som känns och ser helt olika ut. De innehåller ju liksom samma sak :hmm: . Men jag förstår ju lite mer när jag läser det du skriver, melon, om olika ull från olika sorters djur. Men det är svårt att veta för det står ju inte på banderollerna var ullen kommer ifrån (svårt att hitta på internet också, även fast en googlar och letar). Måste öva upp känslan och kunskapen för olika garner tror jag.
Jo ibland gör det det. Speciellt om det är mjuk ull som merino och alpacka, det vill fabrikanten ofta framhäva :tumup:
Användarens profilbild
Av Mosan
Måste scanna och printa mönstret, boken är ju skitstor att ha och göra med.
Av Ponyo
Mosan skrev:Måste scanna och printa mönstret, boken är ju skitstor att ha och göra med.
Printa ut pdfen som finns på orkneys hemsida.
Efter helgen kan du få en färglagd om du vill.
Användarens profilbild
Av Mosan
Ponyo skrev:
Mosan skrev:Måste scanna och printa mönstret, boken är ju skitstor att ha och göra med.
Printa ut pdfen som finns på orkneys hemsida.
Efter helgen kan du få en färglagd om du vill.
aha, finns det en sån. :tumup:
Står det länk i boken eller? Är inte hemma o kan kolla.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 47
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?