- ons mar 20, 2013 13:01
) men det strävaste jag spunnit är ull från ett norskt villsau , med tjocka, sträva och lockiga fibrer.
Det var lite om ullgarn, men sedan finns det ju många andra mjuka garner som inte är gjorda av ull. Akryl till exempel som är plast, eller växtfibrer som t.ex. bomull eller bambu. Personligen gillar jag ull för det är ett naturmaterial med unika egenskaper som att det filtar, inte suger åt sig vätska och är otroligt varmt. Jag gillar inte att sticka i bomull för det knakar och jag blir svettig av tröjor i plast. Om man nu väljer ull får man försöka komma på hur känslig man är för sticksig ull och anpassa garnköpen därefter. Kampes är väl ett ganska så sticksigt garn, och rauma finull likaså. Det borde finnas många andra garner du kan välja på, om du vill köpa garn fast inte ett så dyrt som rowans felted tweed.
berit skrev:Nu har jag också drabbats av Orkney-febern - ligger och tänker på den på natten istället för att sova.Det finns ju väldigt många olika fårraser och alla får har olika typer av ull. Det finns allt från mjuka merinofår med korta, krusiga och fina (som i tunn) fibrer till jag vet inte vad vi ska säga för fiber som är grövst (är det ens ett ord?
Men funderar på garn... Läste tidigare i tråden att en skulle kunna byta ut rowans mot rauma finull eller kampes tvåtrådiga. Jag kan verkligen väldigt lite om garn, men vad tror ni om detta byte? Och vad är att föredra - rauma eller kampes? Jag har en del kampes hemma (som jag fått i present) som jag tänkte använda, men de kommer ju i 100-gramshärvor. Det blir billigare rent pengamässigt med rauma, men en får ju mer garn med kampes. Är det skillnad på kvalitet? Jag gillar kampes, men det är lite sticksigt. Är det samma med rauma? Och vad är grejen med sånadär jättemjuka garner, har testat typ ulrika tror jag det hette? Varför är de så mjuka? Är de sämre kvalitet? Och hur vet en vad som är bra kvalitet?
Oj vad mycket frågor det blev. Eh.. Jag har stickat mycket, men mest återanvänt gammalt garn, så jag har verkligen ingen koll. Tänkte dock börja lyxsticka lite

Det var lite om ullgarn, men sedan finns det ju många andra mjuka garner som inte är gjorda av ull. Akryl till exempel som är plast, eller växtfibrer som t.ex. bomull eller bambu. Personligen gillar jag ull för det är ett naturmaterial med unika egenskaper som att det filtar, inte suger åt sig vätska och är otroligt varmt. Jag gillar inte att sticka i bomull för det knakar och jag blir svettig av tröjor i plast. Om man nu väljer ull får man försöka komma på hur känslig man är för sticksig ull och anpassa garnköpen därefter. Kampes är väl ett ganska så sticksigt garn, och rauma finull likaså. Det borde finnas många andra garner du kan välja på, om du vill köpa garn fast inte ett så dyrt som rowans felted tweed.