Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av annbom
mimpen skrev:
fjällrävsmamma skrev:jag skulle ta med dom Mimpen, och tygisar också ifs, till dom sista dagarna och sen ta hem skitiga. Men vi är nästan alltid i bil nånstans, då är det enklare att ha med sig...
Vi åker tåg, är fem personer, och försöker minimera packningen. Så tygblöjorna får stanna hemma...
Hur gick det?
Användarens profilbild
Av mimpen
annbom skrev:
mimpen skrev:
fjällrävsmamma skrev:jag skulle ta med dom Mimpen, och tygisar också ifs, till dom sista dagarna och sen ta hem skitiga. Men vi är nästan alltid i bil nånstans, då är det enklare att ha med sig...
Vi åker tåg, är fem personer, och försöker minimera packningen. Så tygblöjorna får stanna hemma...
Hur gick det?
:tumup: Eftersom Elsa råkade kissa ner sig två gånger redan på måndagen (mycket märkligt, hon som ALDRIG kissar på sig! :shock:) så kunde jag utan problem tycka mig behöva tvätta på tisdagen. Därmed klarade jag hela resan. Nu har jag typ två rena tygbindor kvar med mig hem, det är reserverna som är mer som trosskydd, och det är typ vad som behövdes. Tadaaa!
Användarens profilbild
Av mimpen
Nån som har erfarenhet av att sy en binda med pul som särrskikt och sen fleece utanför för att de ska ligga bättre i trosorna? Ska jag sy fast en "remsa" fleece, typ mitt under bindan, och vågar jag sy genom pul:en då eller ska jag sy fast "rensan" bara i över- och -underkant? :hmm: Eller hade ni tagit en bit lika stor som pul:en? rädd att det blir klunsigt då när jag vändsyr?

Nå. Det är inte annat än att prova. Undrade bara om någon hade erfarenhet.
Av annbom
mimpen skrev:Nån som har erfarenhet av att sy en binda med pul som särrskikt och sen fleece utanför för att de ska ligga bättre i trosorna? Ska jag sy fast en "remsa" fleece, typ mitt under bindan, och vågar jag sy genom pul:en då eller ska jag sy fast "rensan" bara i över- och -underkant? :hmm: Eller hade ni tagit en bit lika stor som pul:en? rädd att det blir klunsigt då när jag vändsyr?

Nå. Det är inte annat än att prova. Undrade bara om någon hade erfarenhet.
Jag fundrar också på att göra så, men tror att det blir för klumpigt. En annan tanke jag har är att sy fleece istället för pul på vingarna. Kanske inte lika bar, men kanske tillräckligt.
Användarens profilbild
Av stinen
Lite utanför ämnet men ändå inte?
Funderar på att sy amningsinlägg, sist använde jag bara engångs, men nu när jag fastnat för tygbindor så borde väl de vara en enkel match att fixa.
Har någon erfarenhet av hur de ska se ut :hmm: (bara platta cirklar eller?) engångs är ju lite skålade. Och vad ska jag ha i??? kommer att behöva dem som mest hela vintern.
Användarens profilbild
Av mimpen
stinen skrev:Lite utanför ämnet men ändå inte?
Funderar på att sy amningsinlägg, sist använde jag bara engångs, men nu när jag fastnat för tygbindor så borde väl de vara en enkel match att fixa.
Har någon erfarenhet av hur de ska se ut :hmm: (bara platta cirklar eller?) engångs är ju lite skålade. Och vad ska jag ha i??? kommer att behöva dem som mest hela vintern.
Jag hade ett gäng som var bara cirkulära. Hur de var sydda minns jag dock inte, materialmässigt alltså. Men de var inte skålade.
Användarens profilbild
Av mimpen
Förresten. Bryr ni er om tygets trådriktning när ni syr bindor? Alltså, om den stretchar åt "rätt håll". Jag förstår att man helst inte ska göra den SNED eftersom det kan dra konstigt i tvätten då, möjligen, men behöver stretchen vara åt något visst håll? Det känns inte som att det borde sepla någon rolli en binda :hmm:
Användarens profilbild
Av Trulsamin
stinen skrev:Lite utanför ämnet men ändå inte?
Jag har sytt mina i 3-4 lager, ett lager fleece ytterst och ett lager flanell eller bomull inåt. I mitten har jag bommulsfrotté eller flanell. Det yttersta lagret gör jag lite större än det innersta (ca ½-1 cm större runt om) vilket gör att när man syr ihop dem så blir det en naturlig kupning av inlägget.

Det jag har funderat på när jag har sytt är:

Pul är nog bättre än fleece på sommaren då fleece är lite varmare, däremot skulle jag nog köra fleece eller ull som spärrskikt under höst och vinter då det är varmare och brösten behöver värme för att man inte ska få mjölkstockning.

Bommulsfrotté kan bli lite klumpigt men suger väldigt bra

Man måste nåla massor eftersom man ska passa in en mindre cirkel på en större och samtidigt inte få massa veck.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
mimpen skrev:Förresten. Bryr ni er om tygets trådriktning när ni syr bindor? Alltså, om den stretchar åt "rätt håll". Jag förstår att man helst inte ska göra den SNED eftersom det kan dra konstigt i tvätten då, möjligen, men behöver stretchen vara åt något visst håll? Det känns inte som att det borde sepla någon rolli en binda :hmm:
Stretchriktning är jätteviktigt när man syr tygbindor med pocketöppning (shamrock-öppning heter det nog på tygblöjor) Stretchar det för mycket på bredden håller de inte formen alls...

Annars skiter jag i trådriktning
Användarens profilbild
Av mimpen
fjällrävsmamma skrev:var det någon som testade fleece som spärrskikt? funkar superbra i mina köpta bindor... men jag är osäker på hur många lager man skall ha, och om det räcker med vanlig fleece elelr om man skall försöka hitta "wind pro" någonstans...
Jag har gjort en binda med fleece, men det funkade inte här. Fast då sydde jag också "stickningssömmar" genom fleecen, det kan ha varit problemet (vad tänkte jag på ??? :hmm:) Men som trosskydd känns det okej.
Av gurkan
mimpen skrev:
fjällrävsmamma skrev:var det någon som testade fleece som spärrskikt? funkar superbra i mina köpta bindor... men jag är osäker på hur många lager man skall ha, och om det räcker med vanlig fleece elelr om man skall försöka hitta "wind pro" någonstans...
Jag har gjort en binda med fleece, men det funkade inte här. Fast då sydde jag också "stickningssömmar" genom fleecen, det kan ha varit problemet (vad tänkte jag på ??? :hmm:) Men som trosskydd känns det okej.
Cykla med en fleecebinda är inte så bra. :roll: Men jag har bara fleece i mina trosskydd och det funkar jättebra.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
fjällrävsmamma skrev:hade inte tänkt på det med cykling, faktiskt... :| bra poäng!

och Mimpen, nej kanske inte funkar när man syr igenom? Fast jag kan inte tänka mig att det spelar helt så stor roll som med PUl t.ex.

Oh well, jag tror jag håller mig til PUl först, känns lite mer överskådeligt på nåt sätt!

Vänder ni igenom ena vingen om ni vändsyr? ingen overlock här, och tyckr nog att vändsytt är snyggast i alla fall på bindor :)
Jag vändsyr faktiskt i fronten på mina bindor, tycker det är så krångligt att vändsy i vingen :P
Användarens profilbild
Av mimpen
fjällrävsmamma skrev:hade inte tänkt på det med cykling, faktiskt... :| bra poäng!

och Mimpen, nej kanske inte funkar när man syr igenom? Fast jag kan inte tänka mig att det spelar helt så stor roll som med PUl t.ex.

Oh well, jag tror jag håller mig til PUl först, känns lite mer överskådeligt på nåt sätt!

Vänder ni igenom ena vingen om ni vändsyr? ingen overlock här, och tyckr nog att vändsytt är snyggast i alla fall på bindor :)
Jag vändsyr. Det blir snyggt.
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Mina bindor har ju hörn så det blir naturligt att vända i kortändan (tycker jag). Trosskydden är rundade och där tar jag nog i svängen mellan vingen och resten. Men jag kommer nog att gå över till hörn där också. Det är inte så många som gör så och jag gillar att det blir lite "emilitentypiskt". Av det skälet kommer jag troligen inte att gå över till att locka dem heller, jag gillar dem vändsydda. Men det är ett evigt pyssel, så jag vet inte ... :hmm:
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 54
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?