Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Oj vad mycket tightare det blir när man stickar med två trådar (alltså varannan, som när man stickar med flera färger). Jag har börjat på mössan till Albert och är nu uppe i det antal maskor jag trodde jag skulle ha men den ser pytteliten ut :whut:
När jag stickade min dragspelsmössa hade jag 95 maskor (stickor 3) och den är aningens stor åt mig. Nu har jag 90 maskor (stickor 4) och det ser inte ut att räcka och då har ändå Albert lite mindre huvud än mig. Ska jag öka mer eller sticka på? Man blir kanske lurad när man stickar uppifrån och ner istället för tvärtom?
:help:
Knyttet & K skrev:Oj vad mycket tightare det blir när man stickar med två trådar (alltså varannan, som när man stickar med flera färger). Jag har börjat på mössan till Albert och är nu uppe i det antal maskor jag trodde jag skulle ha men den ser pytteliten ut :whut:
När jag stickade min dragspelsmössa hade jag 95 maskor (stickor 3) och den är aningens stor åt mig. Nu har jag 90 maskor (stickor 4) och det ser inte ut att räcka och då har ändå Albert lite mindre huvud än mig. Ska jag öka mer eller sticka på? Man blir kanske lurad när man stickar uppifrån och ner istället för tvärtom?
Det blir ofta att man stickar hårdare (eller liksom drar ihop mera) när man stickar med flera färger. Beroende på hur långt du kommit så skulle jag nog faktiskt rekommendera börja om med flera maskor....

Man får absolut inte dra för hårt i de trådar som löper på baksidan, för då drar det ihop sig ännu mera. Jag lärde mig den hårda vägen att man nog gärna ska sticka provlapp i mönstrat också - det här är anledningen till att min autumnkofta blev så lite - för jag gjorde provlappen i bara en färg... :oops:
Kaffemoster skrev:
Knyttet & K skrev:Oj vad mycket tightare det blir när man stickar med två trådar (alltså varannan, som när man stickar med flera färger). Jag har börjat på mössan till Albert och är nu uppe i det antal maskor jag trodde jag skulle ha men den ser pytteliten ut :whut:
Det blir ofta att man stickar hårdare (eller liksom drar ihop mera) när man stickar med flera färger. Beroende på hur långt du kommit så skulle jag nog faktiskt rekommendera börja om med flera maskor....

Man får absolut inte dra för hårt i de trådar som löper på baksidan, för då drar det ihop sig ännu mera. Jag lärde mig den hårda vägen att man nog gärna ska sticka provlapp i mönstrat också - det här är anledningen till att min autumnkofta blev så lite - för jag gjorde provlappen i bara en färg... :oops:
Jag har fortsatt öka lite till, tog en rapport på mönstret men jag kan nog behöva öka några maskor till faktiskt. Man stickar mössan uppifrån och ner, det var ju tur. Nu slipper jag ju repa upp utan kan bara fortsätta att öka
ellla skrev:
Empatikan skrev:Kikar in och tassar lite...jag tycker det är jättekul att sticka men lyckas aldrig hålla motivationen uppe och lära mig grunderna...kör fast och sen är det kört. Men nu jäklar...nu får ni en amatör i tråden :wink: . Jag har aldrig stickat efter mönster tidigare, har bara blivit sjal, halsduk och blöjbyxa tidigare. Men nu har jag gett mig på detta http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 12&lang=se
Verkar vara bra för en gröngöling. Har både filten och mössan igång samtidigt. Jag tänkte att om filten mot förmodan blir bra ge bort den till vänner som väntar liten i april, blir den för anskrämlig behåller jag den själv.

Har aldrig stickat med strumpstickor tidigare, men håller på att bli galen ibland för jag tappar maskor ideligen :? . Ibland blir det bättre. Jag brukar annars sticka ganska hårt men nu verkar det bli lite löst ibland så maskorna "trillar av". Vad är det man brukar säga, övning ger färdighet :hmm: :mrgreen: Hursomhelst, den här tråden är super för att hitta motivation att fortsätta, för ni lyckas med så snygga saker ju! :love: Och så får ni hjälpa mig när jag kör fast så jag inte lägger det på hyllan igen :app:
Välkommen!
Tack! :D :heart:
Användarens profilbild
Av glis
Empatikan skrev: Har aldrig stickat med strumpstickor tidigare, men håller på att bli galen ibland för jag tappar maskor ideligen :? . Ibland blir det bättre. Jag brukar annars sticka ganska hårt men nu verkar det bli lite löst ibland så maskorna "trillar av". Vad är det man brukar säga, övning ger färdighet :hmm: :mrgreen: Hursomhelst, den här tråden är super för att hitta motivation att fortsätta, för ni lyckas med så snygga saker ju! :love: Och så får ni hjälpa mig när jag kör fast så jag inte lägger det på hyllan igen :app:
Jag vill slå ett slag för magic loop! Det har blivit min melodi! Det finns bra instruktionfilmer på youtube! Man använder rundsticka istället och då slipper man de förhatliga hörnen. Eller i alla fall hälften av dem.
glis skrev:
Empatikan skrev: Har aldrig stickat med strumpstickor tidigare, men håller på att bli galen ibland för jag tappar maskor ideligen :? . Ibland blir det bättre. Jag brukar annars sticka ganska hårt men nu verkar det bli lite löst ibland så maskorna "trillar av". Vad är det man brukar säga, övning ger färdighet :hmm: :mrgreen: Hursomhelst, den här tråden är super för att hitta motivation att fortsätta, för ni lyckas med så snygga saker ju! :love: Och så får ni hjälpa mig när jag kör fast så jag inte lägger det på hyllan igen :app:
Jag vill slå ett slag för magic loop! Det har blivit min melodi! Det finns bra instruktionfilmer på youtube! Man använder rundsticka istället och då slipper man de förhatliga hörnen. Eller i alla fall hälften av dem.
Men jag är fortfarande inte säker på om man vinner tid. Det tar en stund att dra igenom loopen ;) Men jag håller med: gillar det också.
Användarens profilbild
Av MuuM
majo0322 skrev:
glis skrev:
Men jag är fortfarande inte säker på om man vinner tid. Det tar en stund att dra igenom loopen ;) Men jag håller med: gillar det också.
Det beror väl på hur lång rundsticka man har. :-) Och jag är inte ute efter att vinna tid på stickningen, utan på att slippa plocka upp maskorna jag tappar när stickorna glider ur. Och slippa de hemska stegarna vid varje byte. Jag :heart: MagicLoop!
Användarens profilbild
Av glis
:iagree: Jag stickar inte för att vinna tid, jag stickar för att det är kul, och det är roligare ju färre hörn det är.

Någon som vet hur man maskar av elastiskt? Jag har mara några varv kvar på mitt tredje par strumpor så det är hög tid att jag lär mig!
Användarens profilbild
Av MuuM
Barbro har ett bra förslag på maska av elastiskt på sina tå-upp-sockor. Hinner inte leta länk nu, ska sätta in datorn i tvn och titta på den istället. :-)
Användarens profilbild
Av melon
ellla skrev:
melon skrev:Jag och en tjej i slöjden hade en diskussion idag. Visst brukar inte ullgarn tova/filta ihop sig om man sköljer det i kallvatten?
Om du bara sköljer det så borde det inte filta. .. Men det kan säkert om du gnuggar med tvål samtidigt...
Hon påstod att ull filtar sig på en gång så fort man blöter det. Jag tror att man måste antingen ha värme eller rörelse till fukten för att det ska kunna filta sig. Att bara skölja i kallt vatten tror inte jag kan få det att filta?
melon skrev:
ellla skrev:
melon skrev:Jag och en tjej i slöjden hade en diskussion idag. Visst brukar inte ullgarn tova/filta ihop sig om man sköljer det i kallvatten?
Om du bara sköljer det så borde det inte filta. .. Men det kan säkert om du gnuggar med tvål samtidigt...
Hon påstod att ull filtar sig på en gång så fort man blöter det. Jag tror att man måste antingen ha värme eller rörelse till fukten för att det ska kunna filta sig. Att bara skölja i kallt vatten tror inte jag kan få det att filta?
Jag tror inte det filtar av varmt vatten heller, det måste vara rörelse. Jag färgade ullkläder på spisen och rörde jätteförsiktigt och de filtade sig inte.
Användarens profilbild
Av melon
Knyttet & K skrev:
melon skrev:
ellla skrev:
Jag tror inte det filtar av varmt vatten heller, det måste vara rörelse. Jag färgade ullkläder på spisen och rörde jätteförsiktigt och de filtade sig inte.
Ja precis, det försökte jag också säga till henne. Jag har ju färgat massor med garn i 90 grader i vatten men om jag bara rör försiktigt så filtar det ju sig inte. Men hon var helt säker. :roll:
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?