Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

CAKirre skrev:
Perovskaija skrev:"Lägg upp 2 m i början på varje varv". Hur gör man det? :hmm:
Du kan om du vill sticka två upp 2 m. Det gör du genom att börja sticka första maskan, men istället för att släppa första maskan så låter du den sitta kvar och för tillbaka den nya maskan/öglan på vänster sticka. +1 m, gör om proceduren så många gånger som nya maskor du behöver.

Ps. Du måste vrida den nya maskan/öglan när du lägger över den, annars kommer den inte att behålla formen. ;)

Är trött och surrig i huvudet av förkylning, hoppas du förstår vad jag menar...

Eller så kan du göra vanliga omslag som här
Eller så kan man sticka i främre och bakre maskbågen. Så brukar jag öka.
Knyttet & K skrev:
CAKirre skrev:
Du kan om du vill sticka två upp 2 m. Det gör du genom att börja sticka första maskan, men istället för att släppa första maskan så låter du den sitta kvar och för tillbaka den nya maskan/öglan på vänster sticka. +1 m, gör om proceduren så många gånger som nya maskor du behöver.

Ps. Du måste vrida den nya maskan/öglan när du lägger över den, annars kommer den inte att behålla formen. ;)

Det gör jag också ibland, alternativt ta upp och sticka en maska i tråden från varvet under, men i vissa beskrivningar funkar ju inte riktigt den typen av ökning, eftersom den varianten inte ger en "ren" ökad kant i slutet. Det hela beror ju på vad man stickar.
CAKirre skrev:
Knyttet & K skrev:
CAKirre skrev:

Det gör jag också ibland, alternativt ta upp och sticka en maska i tråden från varvet under, men i vissa beskrivningar funkar ju inte riktigt den typen av ökning, eftersom den varianten inte ger en "ren" ökad kant i slutet. Det hela beror ju på vad man stickar.
Det ska bli en sjal. Väldigt enkel, bara rätstickning och det är tunt garn och grova stickor. Tack för förslagen! Det låter som om man kan välja stort sett vad man känner för?
Perovskaija skrev:
CAKirre skrev:
Knyttet & K skrev:
CAKirre skrev:

Det ska bli en sjal. Väldigt enkel, bara rätstickning och det är tunt garn och grova stickor. Tack för förslagen! Det låter som om man kan välja stort sett vad man känner för?
Ja, då kan du välja den variant du känner för, jag skulle gjort så som Knyttet tipsade om i ditt fall tror jag. Den beskrivning jag gav först är väldigt bra de gånger man verkligen vill ha en klar och ren "stegökning".
Nu ska jag bara sticka Ingrids julkofta och ett par långullisar med hjärtan... sen skall jag göra den här tröjan till mig själv. I lila Lappland och svart. Fast jag tänkte göra den lång nog att gå ner över rumpan.
AnkaVanka skrev:Nu ska jag bara sticka Ingrids julkofta och ett par långullisar med hjärtan... sen skall jag göra den här tröjan till mig själv. I lila Lappland och svart. Fast jag tänkte göra den lång nog att gå ner över rumpan.
Den var häftig! :love:
CAKirre skrev:
AnkaVanka skrev:Nu ska jag bara sticka Ingrids julkofta och ett par långullisar med hjärtan... sen skall jag göra den här tröjan till mig själv. I lila Lappland och svart. Fast jag tänkte göra den lång nog att gå ner över rumpan.
Den var häftig! :love:
Superfin!
Tips på fysisk butik med relativt billiga stickor nära centralen i stockholm?
ska in och plocka upp min mamma, behöver verkligen små stickor, typ 2mm
Jag kommer inte på någon nära centralen, men du har ju Litet Nystan på St Paulsgatan (vid Mariatorget), en garnaffär finns också på Österlånggatan i Gamla stan, vänter sida en bit innan Krabat och så finns det någon på Sveavägen, en bit upp från korsningen med Kungsgatan. Det är de jag kommer på nu, jag har dock ingen aning om prisläget hos dem.

Lite googlande senare:
Garnverket på Hantverkargatan (Kungsholmen) borde väl vara närmast?
då kan ja ju ta tuben till rådhuset så är det precis bredvid tunnelbanestationen..tack zandrama <3

förresten, jag hittade en bok med zandrama i boktiteln, därifrån du fick ditt nick kanske? :)
Ska göra en bolero till Moa att ha till julklänningen. Tänkte göra enligt Melons beskrivning :tumup: men vill inte ha den slätstickad. Någon som har ett tips på något enkelt spetsmönster eller annat mönster man kan använda?

Melon: det du hade gjort på Siris är jättefint! Har du möjlighet att skriva ner mönsterrapporten?
Maddemoa skrev:Ska göra en bolero till Moa att ha till julklänningen. Tänkte göra enligt Melons beskrivning :tumup: men vill inte ha den slätstickad. Någon som har ett tips på något enkelt spetsmönster eller annat mönster man kan använda?

Melon: det du hade gjort på Siris är jättefint! Har du möjlighet att skriva ner mönsterrapporten?
Jag håller på att göra en åt Ingrid, fast stickar allt i ett långt stycke (ärmar och kropp i ett). börjar och slutar med en rapport av detta vågmönstret: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 12&lang=se och rsten i ett sådant här mönster, fast på 8+1 maska och 10 rader: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 34&lang=se
Användarens profilbild
Av Mosan
Fick en plötslig ide idag. Skulle det funka att sticka en hatt? Jag har ett lila ullgarn som jag har stickat tovade vantar i och jag skulle vilja sticka liknande fast i hattform och tova i tvättmaskinen. Någon som testat det?
Mosan skrev:Fick en plötslig ide idag. Skulle det funka att sticka en hatt? Jag har ett lila ullgarn som jag har stickat tovade vantar i och jag skulle vilja sticka liknande fast i hattform och tova i tvättmaskinen. Någon som testat det?
Jag såg en fantastisk stickad hatt på second handen häromdagen, så ja, det går men jag vet inte hur... Och den var för liten för mitt huvud :purskis:
Användarens profilbild
Av Fryle
Trulsamin skrev:
Mosan skrev:Fick en plötslig ide idag. Skulle det funka att sticka en hatt? Jag har ett lila ullgarn som jag har stickat tovade vantar i och jag skulle vilja sticka liknande fast i hattform och tova i tvättmaskinen. Någon som testat det?
Jag såg en fantastisk stickad hatt på second handen häromdagen, så ja, det går men jag vet inte hur... Och den var för liten för mitt huvud :purskis:
På Kanorika i Lund säljer de jättefina stickade/tovade hattar, men jag tittade inte närmade på dem, för jag letade efter något annat.
  • 1
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 291

If you’ve been diving deep into Helldivers 2[…]

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?