Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Kaffemoster skrev:
kvarnkvik skrev:Konstaterade återigen igår att jag behöver små, nätta koftor att ha till klänning. Först och främst en vit. Några tips på sådana? Det får gärna vara lite spetsmönster så att det blir lite roligare att sticka :-)
Har några bland mina favoriter på Ravelry, men inget har klickat sådär absolut :D
http://www.ravelry.com/patterns/library/cecilia-5
http://www.ravelry.com/patterns/library/miette
http://www.ravelry.com/patterns/library/myrtle-cardigan
http://www.ravelry.com/patterns/library/vinelle

Gärna garntips också, nåt som funkar mot bara armar :D
Jag tycker att Moch Cardi (tror jag den heter. Finns bland mina projekt stickad i Madrid) är en fin sommarkofta.
Det var ett fint ok på den, men jag vill ha nåt som är kortare och mer figurformat. Skulle vilja ha formen på Miette:
Bild
Men spets som Myrtle:
Bild
eller någon av de andra :D
Av Ponyo
melon skrev:
Ponyo skrev:Är lite sugen på att sticka denna efter Orkneyn.
Men vad för garn på stickor 7?

Bild
:fnissa:
Vad fnissar du åt? :lol:
Funderar på att bli lite crazy. Den skulle vara fin i naturvitt.
Fast ett tag var det det grå som tilltalade mig.
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:
melon skrev:

Bild
Jag är också skitsugen på att sticka den. Sedan fastnade jag för pulsvärmarna sol
du visade tidigare och en kofta i ljusrött.
Av Ponyo
melon skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:

Bild
Jag är också skitsugen på att sticka den. Sedan fastnade jag för pulsvärmarna sol
du visade tidigare och en kofta i ljusrött.
Ja, koftan :loving:
Av gurkan
tuviluvis skrev:
gurkan skrev:
gurkan skrev:
tuviluvis skrev:När, hur och varför blockar man?

Håller på att sticka en kofta, ska man göra blocka den efter varje gång man har tvättat den, eller är det mer inför att man ska montera den? Eller ska man inte blocka alls? Är det kanske bara sjalar som blockas? :hmm:

Och en sak till; just nu känns armarna lite hårt stickade, är detta något som kan avhjälpas med lite blockning? :wink:
Lägger till:

Ska alla material blockas?
tuviluvis:
Här hittade jag en del info:
http://www.my-design.se/stickfasthet_blockning.html
Intressant! Tack!

Det stod dock inte så mycket just kring kläder, hur gör man med blockningen då?
Är det ingen annan än Fryle som kan svara på våra frågor om blockning? Ibland känner jag att det kan vara svårt att få svar på frågor man har om man inte tillhör den innersta kretsen.
Av Ponyo
gurkan skrev:
tuviluvis skrev:
gurkan skrev:
gurkan skrev:

Håller på att sticka en kofta, ska man göra blocka den efter varje gång man har tvättat den, eller är det mer inför att man ska montera den? Eller ska man inte blocka alls? Är det kanske bara sjalar som blockas? :hmm:

Och en sak till; just nu känns armarna lite hårt stickade, är detta något som kan avhjälpas med lite blockning? :wink:
Lägger till:

tuviluvis:
Intressant! Tack!

Är det ingen annan än Fryle som kan svara på våra frågor om blockning? Ibland känner jag att det kan vara svårt att få svar på frågor man har om man inte tillhör den innersta kretsen.
Förlåt :oops:
Jag svarar inte när jag inte riktigt vet. Tänker att jag ska överlämna åt någon annan som vet mer.

Jag blockar det som jag tycker behöver. Var försiktig bara, för ibland kan vissa saker bli jättestora vid blockning.
Av mly
Ponyo skrev:
gurkan skrev:
tuviluvis skrev:
gurkan skrev:
gurkan skrev:

Lägger till:

tuviluvis:
Intressant! Tack!

Förlåt :oops:
Jag svarar inte när jag inte riktigt vet. Tänker att jag ska överlämna åt någon annan som vet mer.

Jag blockar det som jag tycker behöver. Var försiktig bara, för ibland kan vissa saker bli jättestora vid blockning.
Jag med, alltså låter bli att svara när jag inte är säker. Är rät kass på att blocka, blockar sjalar typ, och då även när jag tvättat dem, men det händer ju inte speciellt ofta. Ibland pressar jag lite på arbetet med en blöt kökshanduk emellan, iaf om det är mönster med flera färger.
Användarens profilbild
Av Mosan
gurkan skrev:
tuviluvis skrev:
gurkan skrev:
gurkan skrev:

Lägger till:

tuviluvis:
Intressant! Tack!

Jag vet faktiskt inte!
gurkan skrev:
tuviluvis skrev:
gurkan skrev:
gurkan skrev:

Lägger till:

tuviluvis:
Intressant! Tack!

Jag känner att jag inte har hundra koll heller så då svarar inte jag heller haha ;)

Det är främst ull som man blockar men även bomull och silke borde gå alldels utmärkt att blocka. Acryl däremot är det ganska sällan man kan blocka och därför tycker jag personligen att det är lite slöseri att sticka fina spetsprojekt i acryl ;)

Kläder blockar man väl främst för att få raka kanter att sy ihop plagget med och för att få tex två framstycken att bli lika stora och ha samma form när man stickat klart för även om man gjort exakt likadant så kan det bli lite annorlunda ändå. Man kan även blocka ut ett plagg som är lite får litet för att få det att passa men inte så mycket.

Jag gör som tidigare länk och blöter ner projektet riktigt ordentligt, kramar ur vattnet, kramar ur en gång till inne i en handduk, lägger en torr handduk ovanpå resårmadrassen (men under bäddmadrassen) i sängen och spänner upp arbetet där. Sen lägger jag en till torr handduk ovanpå arbetet och så lägger jag tillbaka bäddmadrassen (fast ska jag inte lägga mig direkt låter jag det ibland och lufttorka lite, det tar kortare tid) Sen får det ligga där ett par dagar tills det torkat och jag har tid att plocka loss det...
Av gurkan
Tack för era svar!

Mosan: vet man inte så är det så klart svårt att svara. Men eftersom jag läst i den här tråden, och andra sticktrådar, om att ni blockar olika saker så tyckte jag det var så konstigt att vi bara fick ett svar.
Användarens profilbild
Av tweed
gurkan skrev:Tack för era svar!

Mosan: vet man inte så är det så klart svårt att svara. Men eftersom jag läst i den här tråden, och andra sticktrådar, om att ni blockar olika saker så tyckte jag det var så konstigt att vi bara fick ett svar.
Jag är sådan att jag oftast skummar tråden, om jag är osäker avvaktar jag om någon annan svarar och kan då klämma in ett :iagree: om någon annan har svarat. Om ingen svarar glömmer jag lätt bort. Generellt är det nog så att det mesta som kräver lite eftertanke faller ur minnet för mig om jag inte har tid eller ork att svara direkt. Sen är det ju alltid lättare att svara på bilder när någon har gjort något projekt och visar upp. Det är ju enklare att bara slänga in ett :love: eller ett "jättefint!" och kanske någon följdfråga på något man undrar över.

Men fråga på, och ryt ifrån om du inte får svar, så hoppas jag att du ska få hjälp :tumup:
Användarens profilbild
Av isbl
tuviluvis skrev:
gurkan skrev:
gurkan skrev:

Lägger till:

tuviluvis:
Intressant! Tack!

Kläder tycker jag blir bäst om man blockar delarna innan man syr ihop dem, så att de är släta och i rätt proportioner :wink: Jag vet en bebiskofta jag stickade i någon slags ribbstickning som drog ihop sig efter varje tvätt, så den behövde blockas ofta, men i normala fall skulle jag bara göra det första gången på ett plagg. Jag brukar spraya med vatten och sen nåla ut det på en handduk med ett sånt här skumgummi-pussel under :tumup:
Trulsamin skrev: Det är främst ull som man blockar men även bomull och silke borde gå alldels utmärkt att blocka. Acryl däremot är det ganska sällan man kan blocka och därför tycker jag personligen att det är lite slöseri att sticka fina spetsprojekt i acryl ;)
Jag har precis stickat en kofta med lite spetsdetaljer i 100% acryl till dottern, och jag "blockade" den som jag gör med ull, nålar ut (en bit i taget) på strykbrädan och ångar stickningen. Dvs puffar med ångstrykjärnet, men håller det någon cm ovanför, och låter det sitta kvar någon/några minuter innan jag tar bort och nålar upp nästa stycke. Det verkade som att det blev minst lika bra resultat som för ull! (Å andra sidan så är det nog inte riktigt lika effektiv metod som att blocka på riktigt. Men eftersom jag inte orkar göra på något annat sätt gör jag så här.)
  • 1
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?