Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev::help:
Jag har lagt upp till en kofta och stickat hela mudden (jag hatar att sticka mudd) och när jag kollar på projekten på ravelry upptäcker jag att jag skulle ha stickat mudden i mönster färgen, men jag har stickat i bottenfärgen.
Så här tänkte jag att den skulle bli, fast i annan färg:
Bild
Alternativen är ju att ta upp och sticka om i rätt färg, eller strunta i mönsterbården nertill, då ser det ut så här:
Bild

Jag stickar i Kauni, bottenfärg Bild mönsterfärg Bild
Ursäkta bautabilder, men vad säger ni, kära stickorakel?
Gud vilken snygg tröja! :love: Hur hittar jag den på ravelry? Ar vi vänner där? :hmm:
det är ett pimpat drops-mönster :lol: http://www.ravelry.com/patterns/library ... -in-raglan
men du måste ju hjälpa mig att bestämma mig hur jag ska göra också :this:
Jag ser att du kanske nästan bestämt dig redan - men jag är faktiskt på Fryles linje: Börja om.
Ja, jag har börjat om, mest för att det verkade bli för stort, men med bonusen att det blir rätt färg :D
Användarens profilbild
Av Fryle
kvarnvik skrev: Ja, jag har börjat om, mest för att det verkade bli för stort, men med bonusen att det blir rätt färg :D
:tumup: Jag tror du blir nöjdast med det i längden.
Användarens profilbild
Av melon
Moson skrev:Är det någon som har ett mönster på en sån här filt?
http://www.kootoyoo.com/category/crochet
Det ser inte så svårt ut, jag tror inte du behöver nåt mönster. Först har hon virkat en stor filt med stolpar, jag tror det är *1 st, 1 lm* men det är ju bara att provvirka och se om det ser rätt ut. Kolla denna bilden:

http://m.flickr.com/#/photos/kootoyoo/5935040577/

Sedan har hon virkat lodräta smygmaskor med dubbelt garn och med garnet på undersidan och nålen på ovansidan, runt om maskorna, det syns här:
http://www.kootoyoo.com/2011/07/at-the-heart-of-it.html

Jag sitter på iphonen nu så om jag har skrivit nåt som inte går att förstå får du hojta!
Hej!
Jag har läst massor i denna tråd men inte skrivit något annat än Tass...
Nu undrar jag om någon har tips på var jag kan hitta ett mönster på en disktrasa. Jag ska sticka i lin tänkte jag. Jag hittar massor på engelska men skulle behöva på svenska eftersom jag fortfarande är nybörjare och inte riktigt får rätt på alla termer på engelska. Någon?
Tycker disktrasor i räststickning, alternativt mosstickning blir bra. De "river" liksom lite.

Utgå från stickfastheten på garnet, lägg upp så många maskor som behövs för att få den så bred som du vill ha den. (Jag tycker inte att det gör något om den inte blir så fast stickad, då torkar den lättare.)

Sticka rätstickning, alltså alla varv bara räta maskor.

Eller mosstickning, en rät, en avig varvet ut. På nästa varv stickar du aviga maskor på de räta (alltså de som ser ut som ett V) och räta på de aviga.

Fortsätt tills den är så stor som du vill ha den och maska av. Klart! :D
solängel skrev:Tycker disktrasor i räststickning, alternativt mosstickning blir bra. De "river" liksom lite.

Utgå från stickfastheten på garnet, lägg upp så många maskor som behövs för att få den så bred som du vill ha den. (Jag tycker inte att det gör något om den inte blir så fast stickad, då torkar den lättare.)

Eller mosstickning, en rät, en avig varvet ut. På nästa varv stickar du aviga maskor på de räta (alltså de som ser ut som ett V) och räta på de aviga.

Tack så mycket!
Det låter ju mycket lättare än jag trott. Mosstickning har jag aldrig testat men det låter ju inte så svårt alls :vågen:
(Jag har trott att den ska vara fast stickad... Hmm, undrar om jag har läst det någonstans?)
scrapErica skrev:
solängel skrev:Tycker disktrasor i räststickning, alternativt mosstickning blir bra. De "river" liksom lite.

Tack så mycket!
Det låter ju mycket lättare än jag trott. Mosstickning har jag aldrig testat men det låter ju inte så svårt alls :vågen:
(Jag har trott att den ska vara fast stickad... Hmm, undrar om jag har läst det någonstans?)
Det kanske bara är jag... :lol: jag gillar om disktrasorna är lite luftiga, för då torkar de snabbare och det blir inte lika lätt dålig lukt i dem. Även om det bara är att slänga in i tvättmaskinen är det ju skönt om man slipper tvätta heeela tiden. :wink: (Jag kanske är lite lat... :oops: :lol: 8) )
Fryle skrev:Jag tycker du ska repa upp och börja om med rätt färg, kvarnvik. Jag hade tänkt på detta varje gång jag såg tröjan om det var min och jag hade "fuskat".
Hehe, nu har ju kvarnvik redan börjat om ändå eftersom den blev för stor, och som princip håller jag helt med dig, men i det här fallet så är det ju inte "fusk" eftersom det hade följt originalmönstret :wink:
Användarens profilbild
Av tweed
Ketronya skrev:
Fryle skrev:Jag tycker du ska repa upp och börja om med rätt färg, kvarnvik. Jag hade tänkt på detta varje gång jag såg tröjan om det var min och jag hade "fuskat".
Hehe, nu har ju kvarnvik redan börjat om ändå eftersom den blev för stor, och som princip håller jag helt med dig, men i det här fallet så är det ju inte "fusk" eftersom det hade följt originalmönstret :wink:
:tumup:
Jag har börjat sticka... det var väl 20 år sedan jag höll i ett par stickor sist men nu har det blivit både ullisar, mössor, kofta och playsuit till fröken fräken. Min stora alien har också begåvats med en mössa, så nu är det dags att jag stickar något åt mig själv, eller hur?
AnkaVanka skrev:Jag har börjat sticka... det var väl 20 år sedan jag höll i ett par stickor sist men nu har det blivit både ullisar, mössor, kofta och playsuit till fröken fräken. Min stora alien har också begåvats med en mössa, så nu är det dags att jag stickar något åt mig själv, eller hur?
Det tycker jag allt!!!
Användarens profilbild
Av Moson
melon skrev:
Moson skrev:Är det någon som har ett mönster på en sån här filt?
http://www.kootoyoo.com/category/crochet
Det ser inte så svårt ut, jag tror inte du behöver nåt mönster. Först har hon virkat en stor filt med stolpar, jag tror det är *1 st, 1 lm* men det är ju bara att provvirka och se om det ser rätt ut. Kolla denna bilden:

http://m.flickr.com/#/photos/kootoyoo/5935040577/

Sedan har hon virkat lodräta smygmaskor med dubbelt garn och med garnet på undersidan och nålen på ovansidan, runt om maskorna, det syns här:
http://www.kootoyoo.com/2011/07/at-the-heart-of-it.html

Jag sitter på iphonen nu så om jag har skrivit nåt som inte går att förstå får du hojta!
Tack, jag tror jag fattar. Jag tänkte att det här kan vara flygprojekt när jag åker till Kina på lördag.
En virknål nr 4,5 i trä borde jag väl få ta med?

Det verkar iofs som att hon använt en större storlek men den här hade jag hemma. Planen är att göra den i någon slags alpacka tror jag det är som legat länge. Jag har börjat sticka minst tre saker av det som inte blivit något men nu så kanske.
  • 1
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 291

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?