Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mly
glis skrev:
mly skrev: Men jag behöver också hjälp. Vad är det för skillnad på Cascade 220 Wool och cascade 220 wool heathers, nån som vet?
http://www.garnkorgen.se/index.php/cPath/492
Jag undrade samma men tror att det är så att heathers är aningen melerat, alltså verkligen aningens, de olika fibrerna har inte exakt samma färg utan skiftar lite i förhållande till varandra medans det "vanliga" är helt enfärgat.
Det syns iaf på det lila, trodde att det kanske va så med, blir nog det vanliga då, men man ska välja färg med. :roll:
Användarens profilbild
Av glis
mly skrev:
glis skrev:
mly skrev: Men jag behöver också hjälp. Vad är det för skillnad på Cascade 220 Wool och cascade 220 wool heathers, nån som vet?
Jag undrade samma men tror att det är så att heathers är aningen melerat, alltså verkligen aningens, de olika fibrerna har inte exakt samma färg utan skiftar lite i förhållande till varandra medans det "vanliga" är helt enfärgat.
Det syns iaf på det lila, trodde att det kanske va så med, blir nog det vanliga då, men man ska välja färg med. :roll:
Jag har stickat i heathers och gillar det lilla extra djup man får i färgen. Kolla min Ravelry, en röd basker är det.
Av mly
glis skrev:
mly skrev:
glis skrev:
Jag har stickat i heathers och gillar det lilla extra djup man får i färgen. Kolla min Ravelry, en röd basker är det.
Den såg ju inte så melerad ut, tittade på typ grått med och det såg inte heller så melerat ut. Men jag tror det va finare färger i den som inte va melerad. För många fina färger...
tuviluvis skrev:När, hur och varför blockar man?

Håller på att sticka en kofta, ska man göra blocka den efter varje gång man har tvättat den, eller är det mer inför att man ska montera den? Eller ska man inte blocka alls? Är det kanske bara sjalar som blockas? :hmm:

Och en sak till; just nu känns armarna lite hårt stickade, är detta något som kan avhjälpas med lite blockning? :wink:
Lägger till:

Ska alla material blockas?
Användarens profilbild
Av glis
mly skrev:Ställde frågan på fb med och fick höra att garnet noppar en del, någon erfarenhet av det, vill inte lägga en massa tid på att sticka en tröja som noppar en massa.
Oj, det vet inte jag så väl, har en tröja i cascade 220 tweed, den noppar kanske lite men eftersom det är tweed stör det absolut inte. Jag gillar garnet, tycker det är trevligt och prisvärt.
Av mly
glis skrev:
mly skrev:Ställde frågan på fb med och fick höra att garnet noppar en del, någon erfarenhet av det, vill inte lägga en massa tid på att sticka en tröja som noppar en massa.
Oj, det vet inte jag så väl, har en tröja i cascade 220 tweed, den noppar kanske lite men eftersom det är tweed stör det absolut inte. Jag gillar garnet, tycker det är trevligt och prisvärt.
Jag har ju förstått att du gillar det, därför jag va lite nyfiken på det, hade tänkt sticka en bloomsburry, men det känns som mycket arbete om det noppar en massa, men det ska sluta noppa efter ett tag har jag för mig :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:
glis skrev:
Jag har ju förstått att du gillar det, därför jag va lite nyfiken på det, hade tänkt sticka en bloomsburry, men det känns som mycket arbete om det noppar en massa, men det ska sluta noppa efter ett tag har jag för mig :hmm:
Ull noppar nästan alltid, mer eller mindre. Nopprorna är korta fibrer som inte vill stanna kvar i garnet utan kryper upp till ytan och filtar ihop sig. När du plockat bort alla noppror finns det bara långa fibrer kvar och garnet kommer inte noppa mer. Gillar man ull får man ta nopprorna på köpet.
Av mly
melon skrev:
mly skrev:
glis skrev:
Ull noppar nästan alltid, mer eller mindre. Nopprorna är korta fibrer som inte vill stanna kvar i garnet utan kryper upp till ytan och filtar ihop sig. När du plockat bort alla noppror finns det bara långa fibrer kvar och garnet kommer inte noppa mer. Gillar man ull får man ta nopprorna på köpet.
Men då va jag ju inne på rätt spår, då får det nog bli cascade, känns lite lyxigare än drops garn.
Då är det färgval som gäller.
Jag gillar dessa
Bild
Bild
Bild
Bild
men så finns ju alltid allternativen grått, vitt, svart och brunt. Inte lätt alltså.
gurkan skrev:
tuviluvis skrev:När, hur och varför blockar man?

Håller på att sticka en kofta, ska man göra blocka den efter varje gång man har tvättat den, eller är det mer inför att man ska montera den? Eller ska man inte blocka alls? Är det kanske bara sjalar som blockas? :hmm:

Och en sak till; just nu känns armarna lite hårt stickade, är detta något som kan avhjälpas med lite blockning? :wink:
Lägger till:

Ska alla material blockas?
tuviluvis:
Här hittade jag en del info:
http://www.my-design.se/stickfasthet_blockning.html
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har skaffat mig en ny leksak:
Bild
Det är en stickkvarn. Lite trixigt att få in snitsen, men sedan går det som en dans! Vi har vevat snoddar hela kvällen! :vågen: Den funkar som en automatisk påtdocka/sticklisa. Rena drömmen för den som gillar I-cord men inte att sticka dem. :tumup:
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:
glis skrev:
Men då va jag ju inne på rätt spår, då får det nog bli cascade, känns lite lyxigare än drops garn.
Då är det färgval som gäller.
Jag gillar dessa
Bild
Bild
Bild
Bild
men så finns ju alltid allternativen grått, vitt, svart och brunt. Inte lätt alltså.
Vilka färger har du redan på koftor då? Du har väl stickat några stycken nu. Jag gillar i den lila och brunt men det är ju du som ska trivas i den :wink:
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:Jag har skaffat mig en ny leksak:
Bild
Det är en stickkvarn. Lite trixigt att få in snitsen, men sedan går det som en dans! Vi har vevat snoddar hela kvällen! :vågen: Den funkar som en automatisk påtdocka/sticklisa. Rena drömmen för den som gillar I-cord men inte att sticka dem. :tumup:
Jag har också en, den är toppen! Dante älskar att veva på den samtidigt som han säger "mamma jag stickar titta jag STICKAR och jag ÄLSKAR det!" Han gillar allt som snurrar, garnvindan, nystmaskinen, varpan, spinnrocken och sländan :lol: :loving:
:kaffe: Godmorgon!
Jag som inte kommer mig för att åka till Västergötland masar mig upp i ottan för att istället åka på Stickkryssning med Retstickorna till Mariehamn... Men en otäckt tidig morgon blev det... :kaffe:
Användarens profilbild
Av Mosan
Fryle skrev:Jag har skaffat mig en ny leksak:
Bild
Häftigt!
  • 1
  • 173
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?