Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ponyo skrev:Jag stickar raglan på en kofta (nerifrån). Någon som har en lathund för decrease?
Är det k2tog, k1, slpsso. Eller tvärtom?
Jag är osäker, men brukar se till att hoptagningen lutar _in_ emot maskan mellan hoptagningarna, om du förstår vad jag menar.
Av Ponyo
majo0322 skrev:
Ponyo skrev:Jag stickar raglan på en kofta (nerifrån). Någon som har en lathund för decrease?
Jag är osäker, men brukar se till att hoptagningen lutar _in_ emot maskan mellan hoptagningarna, om du förstår vad jag menar.
Jo, så mkt har jag klart för mig. Och då tänker jag som ovan.
Men tänk om jag tänker fel. Så jag vill dubbelkolla här :D
Användarens profilbild
Av tweed
Fenoxi skrev:Har ni något tips på en busenkel halsduk ??
Nått där jag som sticknovis inte behöver använda huvudet för mycket.
Rätstickning, bestäm hur många maskor du vill ha på bredden, sticka tills den blir lagom lång :D Du kan ju göra ränder om du vill ha lite variation. Eller ville du ha något lite mer avancerat?
kvarnkvik skrev:
Rätstickning, bestäm hur många maskor du vill ha på bredden, sticka tills den blir lagom lång :D Du kan ju göra ränder om du vill ha lite variation. Eller ville du ha något lite mer avancerat?
Mycket enklare än så kan det ju inte bli :)
kvarnkvik skrev:
En lite roligare är:
Lägg upp jämnt antal maskor till önskad bredd.
Sticka två varv räta, sen
*varv 1: sticka alla maskor rätt
varv 2: sticka 1 rm, 1 omslag tills en maska återstår, sticka 1 rm
varv 3: sticka 1 rm, släpp omslaget, tills en maska återstår, sticka 1 rm
varv 4: sticka alla maskor rätt*
upprepa *-* till önskad längd, sticka två räta varv. Maska av.
Av Fenoxi
zandrama skrev:
kvarnkvik skrev:
En lite roligare är:
Lägg upp jämnt antal maskor till önskad bredd.
Sticka två varv räta, sen
*varv 1: sticka alla maskor rätt
varv 2: sticka 1 rm, 1 omslag tills en maska återstår, sticka 1 rm
varv 3: sticka 1 rm, släpp omslaget, tills en maska återstår, sticka 1 rm
varv 4: sticka alla maskor rätt*
upprepa *-* till önskad längd, sticka två räta varv. Maska av.
Det måste jag testa !
Användarens profilbild
Av Moson
Ponyo skrev:
majo0322 skrev:
Jo, så mkt har jag klart för mig. Och då tänker jag som ovan.
Men tänk om jag tänker fel. Så jag vill dubbelkolla här :D
k2tog, ssk enligt det här mönstret http://fragariabergin.com/oppskrifter/b ... -5-months/
Det här med att fatta mönster är inte det enklaste..
Jag håller på med en pippitröja till min lillfis och jag har fastnat lite för jag fattar inte.

Det står såhär:
"När armhålen mäter 12cm avm för nacken de 19 mittersta m och var sida stickas för sig. Avm vid nacken ytterligare 5 m och sluta med 1 v från avigsi. "

Att jag ska avmaska de 19 mittersta fattar jag men sen då.. hur mycket mera ska man sticka och när ska jag avmaska dessa ytterligare 5 ?

Jag gissar på att sluta med 1 varv från avigsidan betyder att det sista varvet ska stickas avigt.

Nån som vill och kan hjälpa mig ??
Av mly
Fenoxi skrev:Det här med att fatta mönster är inte det enklaste..
Jag håller på med en pippitröja till min lillfis och jag har fastnat lite för jag fattar inte.

Det står såhär:
"När armhålen mäter 12cm avm för nacken de 19 mittersta m och var sida stickas för sig. Avm vid nacken ytterligare 5 m och sluta med 1 v från avigsi. "

Att jag ska avmaska de 19 mittersta fattar jag men sen då.. hur mycket mera ska man sticka och när ska jag avmaska dessa ytterligare 5 ?

Jag gissar på att sluta med 1 varv från avigsidan betyder att det sista varvet ska stickas avigt.

När du har avmaskat de mittersta 19 kommer du på högersida av axlen det är ett rätt varv, du stickar de maskorna, sen stickar du ett avigt varv, i början på nästa varv avmaskar du 5 maskor, stickar det varvet och sedan det aviga varvet och du är klar (gick det att förstå?)
mly skrev:

Det står såhär:

När du har avmaskat de mittersta 19 kommer du på högersida av axlen det är ett rätt varv, du stickar de maskorna, sen stickar du ett avigt varv, i början på nästa varv avmaskar du 5 maskor, stickar det varvet och sedan det aviga varvet och du är klar (gick det att förstå?)
Japp det var fullt förståligt :D
Tackar så mycket, det är inte enkelt med mönster såhär första gången!
Av mly
Fenoxi skrev:
mly skrev:

Det står såhär:

Japp det var fullt förståligt :D
Tackar så mycket, det är inte enkelt med mönster såhär första gången!
Hoppas det blir bra! Jag är inte så jätte bra på att förklara så det va ju tur att du förstod!
Av Ponyo
Ponyo skrev:Någon som har tips på var jag kan köpa Sublimes garner?
Såg att Cinas garn har. Men inte rätt färger inne.
Och Ljungqvist hade tidigare, men verkar ha slutat med Sublime.
Vilken flax! Ljungqvists hade just precis så många nystan jag behövde (dock två i avvikande färgbad)
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?