Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
MuuM skrev:Kanske en dum fråga, men vad är det för skillnad på en "SSK = slip next two stitches individually as if to knit, put tip of left needle into slipped stitches and knit them together" och att sticka två maskor tillsammans i bakre maskbågen? :hmm: Jag har funderat men inte klurat ut. Är det någon skillnad? Är jag bara dum?
I beskrivningen blir de väl ihopstickade i främre maskbågen istället för i bakre, kanske blir snyggare i ett visst sammanhang? Det blir väl alltså den vänstra av maskorna som kommer att ligga överst jämfört med den högra om du stickar ihop i bakre maskbågen.
Användarens profilbild
Av melon
Knyttet & K skrev:Ni som stickat mönstrat med samma nystan Kauni, börjar ni bara i olika ändar av garnet eller nystar ni om så ni får mindre nystan med varje färg för sig? Jag tänkte sticka vantar i stil med dessa, eller ev använda det till ovandelen till en åkpåse/fälltäcke

Bild
Jag har nog visat bilden här förut (och så har jag ju bara stickat med en tråd kauni, andra tråden grå men svaret är ju relevant ändå)

Bild

Jag gillar att vantarna blir olika, så det är nog bara en smaksak.

De gröna vantarna var ju helt underbara, var har du hittat mönster?
Bilden är snodd från Ravelry (såklart), du hittar länk till mönstret om du kollar bland mina favoriter, eller vad det nu heter. Det var nog inget gratismönster dock.
Jo det var det. Här hittar du det:
http://www.ravelry.com/patterns/library ... ly-mittens

Jag satte igång med ett par vantar ikväll, men det funkar inte. Mitt garn är för tjockt, de blir alldeles för stora :gaah: Jag vet inte om jag ska göra om mönstret eller om jag ska sticka dem stora och tova dem eller om jag ska leta rätt på ett annat mönster...
Och är det någon som sett om det finns smalare spetsar till Knit Pro än stl 3? Jag vill ha tunnare stickor, men jag föredrar ml framför strumpstickor så jag hade helst haft smala rundstickor. Men det kanske inte går.

Och när jag ändå är inne på stickstorlekar, hur stor skillnad upplever ni vana stickare att det är mellan stl 3 och 3,25? Jag upptäckte att mina trästickor i stl 3 inte alls är 3:or utan 3,25:or. Så nu har jag två par i den storleken och inga 3:or. Behöver jag ett par eller är skillnaden så liten att det bara är onödigt?

Och om jag ska köpa tunna strumpstickor, vilket märke är bäst?
Senast redigerad av Knyttet & K den sön aug 01, 2010 09:53, redigerad totalt 1 gånger.
Fryle skrev:
Kaffemoster skrev: Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra för handtag om jag filtar dem utan handtag.
Sy på något av skinn?
Jo, eller något annat som jag helst har i mina gömmor.

Eller kanske jag sätter mig med en ljudbok och biter i det sura äpplet....
Fast ibland har jag flätat handtag till väskor jag tovat - det funkar faktiskt bra också.
Kaffemoster skrev:
Fryle skrev:
Kaffemoster skrev: Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra för handtag om jag filtar dem utan handtag.
Sy på något av skinn?

Fast ibland har jag flätat handtag till väskor jag tovat - det funkar faktiskt bra också.
Min första tanke var att ersätta dom med kumihimo, jag tror jag har någon beskrivning i en pärm någonstans på mitt arbetsrum :roll:
linafelicia skrev:
Kaffemoster skrev:
Fryle skrev:
Sy på något av skinn?

Min första tanke var att ersätta dom med kumihimo, jag tror jag har någon beskrivning i en pärm någonstans på mitt arbetsrum :roll:
Fast det verkade kräva en "kimihimo disc" sa mig en snabb googling. Men det kanske å andra sidan är något man kan göra själv.

Jag har nog nästan bestämt mig för att göra icords i alla fall nu. I dubbelt garn, så de blir lite rejäla.
Användarens profilbild
Av ellla
Knyttet & K skrev:
Och är det någon som sett om det finns smalare spetsar till Knit Pro än stl 3?

Och när jag ändå är inne på stickstorlekar, hur stor skillnad upplever ni vana stickare att det är mellan stl 3 och 3,25? Jag upptäckte att mina trästickor i stl 3 inte alls är 3:or utan 3,25:or. Så nu har jag två par i den storleken och inga 3:or. Behöver jag ett par eller är skillnaden så liten att det bara är onödigt?

det finns inte tunnare ytbytbare eftersoom kabelfästet är 3mm. Men fasta rundstickor finns iaf i 2,5 från knitpro för sånna har jag!

Jag tycker att det blir lite skillnad, men jag löser det genom att sticka olika hårt ist för att byta stickor :oops:
Av Umma
ellla skrev:
Knyttet & K skrev:
Och är det någon som sett om det finns smalare spetsar till Knit Pro än stl 3?

det finns inte tunnare ytbytbare eftersoom kabelfästet är 3mm. Men fasta rundstickor finns iaf i 2,5 från knitpro för sånna har jag!

Jag tycker att det blir lite skillnad, men jag löser det genom att sticka olika hårt ist för att byta stickor :oops:
Det viktigaste är ju stickfastheten oavsett om du använt 3,25 eller 3, jag stickar väldigt löst så jag behöver ofta gå ner en stickstorlek. Jag använder oftast 2,5 eller 3,5. Jag gillar Knitpros strumpstickor jättemycket. :tumup:
Användarens profilbild
Av MuuM
Fryle skrev:
MuuM skrev:Kanske en dum fråga, men vad är det för skillnad på en "SSK = slip next two stitches individually as if to knit, put tip of left needle into slipped stitches and knit them together" och att sticka två maskor tillsammans i bakre maskbågen? :hmm: Jag har funderat men inte klurat ut. Är det någon skillnad? Är jag bara dum?
I beskrivningen blir de väl ihopstickade i främre maskbågen istället för i bakre, kanske blir snyggare i ett visst sammanhang? Det blir väl alltså den vänstra av maskorna som kommer att ligga överst jämfört med den högra om du stickar ihop i bakre maskbågen.
:hmm: Jag får nog sätta mig och prova nån gång. :-)
Användarens profilbild
Av tweed
MuuM skrev:
Fryle skrev:
:hmm: Jag får nog sätta mig och prova nån gång. :-)
Äsch, blev fel :D
Användarens profilbild
Av tweed
Nu har jag stickat ikapp det jag fick repa upp på koftan när jag stickade fel, såå tråkigt, jag kunde ju ha varit färdig nu :roll:

Passar på att fråga i den här tråden också om det är någon som har stickat annis i tee tee elegant? Funderar på hur tunna stickor man ska ha isf och hur stor den blir isf?
Insåg igår att min son fortfarande är mer sjalbarn än barn till en stickande mamma... :heart:
(även om han på frågan om vad hans mamma gillar brukar svara "stickor och garn")

Jag stod och nystade garnet till sjalen som jag ska sticka till min bror, och det var också vad jag svarade när sonen kom och frågade vad det var jag gjorde.
- VA, han har väl ingen bäbis heller?! var hans direkt reaktion... :wink:

sjal = något att bära bäbisar i = :tumup:
Användarens profilbild
Av Elsa
CrazyMagpie skrev:Insåg igår att min son fortfarande är mer sjalbarn än barn till en stickande mamma... :heart:
(även om han på frågan om vad hans mamma gillar brukar svara "stickor och garn")

Jag stod och nystade garnet till sjalen som jag ska sticka till min bror, och det var också vad jag svarade när sonen kom och frågade vad det var jag gjorde.

:loving: :D
Användarens profilbild
Av sussry
CrazyMagpie skrev:Insåg igår att min son fortfarande är mer sjalbarn än barn till en stickande mamma... :heart:

:heart: :loving:
Användarens profilbild
Av MuuM
Funderar, kan ni som är duktiga på garn och mönster hjälpa mig? Om jag byter till mig det här garnet av Knyttet

Bild och vill sticka en baby surprise, dvs en sån här

Bild

tror ni det blir snyggt? Dvs kommer färgrapporterna bli bra när man stickar så långa varv?
  • 1
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 289

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?