Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Exem skrev:
Fryle skrev:
Rawa skrev:
Fryle skrev:Hur syr jag en fåll i trikå utan att det bubblar sig?

Största anledningaren till att jag köpte en ny symaskin (Janome 4030) var att jag ville ha elastiska sömmar för att kunna sy i trikå. Själva plagget syr jag på OL, men när jag sedan syr upp ärmslut och nederkant blir det liksom uttöjt och bubblar sig hur jag än gör.

Minst illa blir det med en söm som liknar kråkspark. Finns det någon annan som skulle kunna funka bättre? Hur ska jag tänka, långa eller korta stygn, dra eller inte dra i tyget?

Här är de sömmar som finns:

Bild
Lösare pressarfotstryck säger jag också.
Och hur lång stygnlängd har du? Eller rättare sagt hur långa blir stygnen när du syr? Att öka stygnlägnden kan lösa problemet, eller använda en annan söm som ger glesare/längre stygn.
Vilket tryck har ni normalt? Och vid sömnad i trikå? Och vilken av sömmarna använder ni vid fållning i trikå?
:hopmad: Får det inte att bli snyggt!
Har du fått rätt på fållarna Fryle? Är nyfiken på just den maskinen men den måste fixa snygga fållar o elastiska tyger om det ska vara värt det..
Har inte testat på ett tag. Det finns dock några projekt i pipelinen så jag ber att få återkomma i frågan.
Användarens profilbild
Av anna76
Vad gör jag för fel (vilka inställningar kan jag justera) om det blir en ås mellan sömmarna när jag syr med tvillingnål? Jag har sytt första gången till lilltjejen nu med min nya maskin och tycker inte att just sömmen med tvillingnål blev bra... För det ska väl inte krävas "stretchsöm" när man kör med tvillingnål? :hmm:
Av mly
anna76 skrev:Vad gör jag för fel (vilka inställningar kan jag justera) om det blir en ås mellan sömmarna när jag syr med tvillingnål? Jag har sytt första gången till lilltjejen nu med min nya maskin och tycker inte att just sömmen med tvillingnål blev bra... För det ska väl inte krävas "stretchsöm" när man kör med tvillingnål? :hmm:
Trådspänningen, eventuellt spänningen på undertråden.
Användarens profilbild
Av anna76
mly skrev:
anna76 skrev:Vad gör jag för fel (vilka inställningar kan jag justera) om det blir en ås mellan sömmarna när jag syr med tvillingnål? Jag har sytt första gången till lilltjejen nu med min nya maskin och tycker inte att just sömmen med tvillingnål blev bra... För det ska väl inte krävas "stretchsöm" när man kör med tvillingnål? :hmm:
Tack! Då ska jag kolla det nästa gång jag provar!
Användarens profilbild
Av tesoj
anna76 skrev:
mly skrev:
När jag ska sy med tvillingnål måste jag öka trådspänningen på övre tråden jättemycket, från 4 till 8 samt sänka pressarfotsstrycket för att sömmen ska bli bra.
Användarens profilbild
Av anna76
tesoj skrev:
anna76 skrev:
mly skrev:
När jag ska sy med tvillingnål måste jag öka trådspänningen på övre tråden jättemycket, från 4 till 8 samt sänka pressarfotsstrycket för att sömmen ska bli bra.
Ok, bra tips igen! Jag ska kolla det också, nu är jag tillbaka på hemmaplan, så nu ska maskinen fram igen :wink:
Av gurkan
Jag fick tillbaka byxor som jag rensat ut till min syster. Nu passade de inte henne längre, och jag har bara tyckt de var för vida. Så när lilla barnet sov och stora barnet spelade spel så tog jag och sydde in bägge paren i benen. Det blev sååå bra! :vågen: Så nu har jag två par byxor (från typ 2007) till arbetshösten som snart är här.
Användarens profilbild
Av CAKirre
Vilken overlocktråd kan ni rekommendera?
Den jag har nu har jag köpt i symaskinsaffären här i stan, men den dammar en del och är ojämn, fast den var ju inte billig...
Behöver köpa en uppsättning med vit, alt. beige därav min fråga.
Av mly
CAKirre skrev:Vilken overlocktråd kan ni rekommendera?
Den jag har nu har jag köpt i symaskinsaffären här i stan, men den dammar en del och är ojämn, fast den var ju inte billig...
Handla av Bibbi. http://www.bibbistextil.se/ Tycker den har fungerat bra och det är alltid den det tipsas om.
Användarens profilbild
Av CAKirre
mly skrev:
Handla av Bibbi. http://www.bibbistextil.se/ Tycker den har fungerat bra och det är alltid den det tipsas om.
Jo, när jag sökte på overlocktråd här på sjalbarn så fick jag fram flera som tipsade om hennes, men jag har en Bernette/Bernina, så jag är lite osäker på om min OL kommer tycka om de trådarna, eller inte.
Av mly
CAKirre skrev:
mly skrev:
Jo, när jag sökte på overlocktråd här på sjalbarn så fick jag fram flera som tipsade om hennes, men jag har en Bernette/Bernina, så jag är lite osäker på om min OL kommer tycka om de trådarna, eller inte.
Hm det har jag ingen aning om, jag har en huskylock så jag har inte koll alls på din maskin, samtidigt är de väl inte jätte dyra så det kanske går att testa?
Användarens profilbild
Av CAKirre
mly skrev:
CAKirre skrev:
mly skrev:
Hm det har jag ingen aning om, jag har en huskylock så jag har inte koll alls på din maskin, samtidigt är de väl inte jätte dyra så det kanske går att testa?
Jo, det skulle jag kunna.
Har nu kollat upp overlockrullar här i stan. 52 kr/ st kan man hitta Told I-Lock (Gutermann) för. 2500m. Känns lite väl dyrt, men samtidigt så är det en bra butik som jag gärna vill ska överleva här i stan. Usch... Alla dessa val...
Användarens profilbild
Av glis
CAKirre skrev:
mly skrev:
Jag har en Bernina overlock som aldrig haft åsikter om trådar, jag använder bara Bibbis till den. Min lite märkvärdiga vanliga symaskin däremot gillar inte alltid Bibbis. Tror den är snobbig för att den kostade dubbelt så mycket som Berninan...
  • 1
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 169

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?