- fre jun 28, 2013 22:59
Exem skrev:Har inte testat på ett tag. Det finns dock några projekt i pipelinen så jag ber att få återkomma i frågan.Fryle skrev:Har du fått rätt på fållarna Fryle? Är nyfiken på just den maskinen men den måste fixa snygga fållar o elastiska tyger om det ska vara värt det..Rawa skrev:Vilket tryck har ni normalt? Och vid sömnad i trikå? Och vilken av sömmarna använder ni vid fållning i trikå?Fryle skrev:Hur syr jag en fåll i trikå utan att det bubblar sig?Lösare pressarfotstryck säger jag också.
Största anledningaren till att jag köpte en ny symaskin (Janome 4030) var att jag ville ha elastiska sömmar för att kunna sy i trikå. Själva plagget syr jag på OL, men när jag sedan syr upp ärmslut och nederkant blir det liksom uttöjt och bubblar sig hur jag än gör.
Minst illa blir det med en söm som liknar kråkspark. Finns det någon annan som skulle kunna funka bättre? Hur ska jag tänka, långa eller korta stygn, dra eller inte dra i tyget?
Här är de sömmar som finns:
Och hur lång stygnlängd har du? Eller rättare sagt hur långa blir stygnen när du syr? Att öka stygnlägnden kan lösa problemet, eller använda en annan söm som ger glesare/längre stygn.
Får det inte att bli snyggt!
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)