Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mly
Smakråd behövs. Jag har strömmings rosa får och liandlos lejon liggandes på sybrdet, hade tänkt sy långärmade tunikor och leggings av dem, men kan man ha både tunika och leggings i samma mönster eller blir det för pyjamaslikt?
Symaskinshjälp! Är det någon som har en Pfaff Select 3.0? Mina instruktionsböcker är nedpackade i någon låda och jag pallar inte att börja rota i dem. När jag ska sicksacka tyg så drar maskinen ihop tyget så att det blir ett veck. Jag har testat att ändra trådspänningen men jag får inte till det. Inte förrän den är på typ noll ligger tyget platt men då är det ju en enda trådhärva på baksidan :? Vad ska jag göra? Syr jag i lite stadigare tyg går det bra att bara sy en bit in på tyget, men igår skulle jag sy i tunt tyg typ viscose och det gick inte alls. Det är inte alltid jag har lust att dra fram och trä om overlocken bara för att kasta kanterna om jag inte ska sy mer på den.
Användarens profilbild
Av tweed
mly skrev:Smakråd behövs. Jag har strömmings rosa får och liandlos lejon liggandes på sybrdet, hade tänkt sy långärmade tunikor och leggings av dem, men kan man ha både tunika och leggings i samma mönster eller blir det för pyjamaslikt?
Jag skulle nog tagit enfärgat till ena delen, för att undvika pyamaskänsla.
Av mly
kvarnkvik skrev:
mly skrev:Smakråd behövs. Jag har strömmings rosa får och liandlos lejon liggandes på sybrdet, hade tänkt sy långärmade tunikor och leggings av dem, men kan man ha både tunika och leggings i samma mönster eller blir det för pyjamaslikt?
Jag skulle nog tagit enfärgat till ena delen, för att undvika pyamaskänsla.
Det är så jag känner med, men jag har inget bra att matcha just de två tygerna med, de har legat på sybordet hur länge som helst och bara skriker på mig :hmm:
Användarens profilbild
Av Fryle
Knyttet & K skrev:Symaskinshjälp! Är det någon som har en Pfaff Select 3.0? Mina instruktionsböcker är nedpackade i någon låda och jag pallar inte att börja rota i dem. När jag ska sicksacka tyg så drar maskinen ihop tyget så att det blir ett veck. Jag har testat att ändra trådspänningen men jag får inte till det. Inte förrän den är på typ noll ligger tyget platt men då är det ju en enda trådhärva på baksidan :? Vad ska jag göra? Syr jag i lite stadigare tyg går det bra att bara sy en bit in på tyget, men igår skulle jag sy i tunt tyg typ viscose och det gick inte alls. Det är inte alltid jag har lust att dra fram och trä om overlocken bara för att kasta kanterna om jag inte ska sy mer på den.
Så gör min kräsna maskin om jag har annan tråd än Gütermann.
Användarens profilbild
Av Fryle
babette skrev:jag har borstat, dammsugit, fått ut en dammtuss vid undertråden. Samma problem. Övertråden liksom fastnar runt undertrådens metallhus hela tiden. vill inte åka upp och runt....
Har du bytt nål och trätt om på nytt, med samma tråd uppe och nere?
Annars säger jag som melon: service.
Av Kyltsi
Fryle skrev:
Knyttet & K skrev:Symaskinshjälp! Är det någon som har en Pfaff Select 3.0? Mina instruktionsböcker är nedpackade i någon låda och jag pallar inte att börja rota i dem. När jag ska sicksacka tyg så drar maskinen ihop tyget så att det blir ett veck. Jag har testat att ändra trådspänningen men jag får inte till det. Inte förrän den är på typ noll ligger tyget platt men då är det ju en enda trådhärva på baksidan :? Vad ska jag göra? Syr jag i lite stadigare tyg går det bra att bara sy en bit in på tyget, men igår skulle jag sy i tunt tyg typ viscose och det gick inte alls. Det är inte alltid jag har lust att dra fram och trä om overlocken bara för att kasta kanterna om jag inte ska sy mer på den.
Så gör min kräsna maskin om jag har annan tråd än Gütermann.
När min gör så brukar jag behöva rengöra maskinen och ibland byta nål.
Användarens profilbild
Av babette
babette skrev:Åh! Nu vill symaskinen vara med!!! Provade allt ni tipsade om, något funkade och ny syr den!! HURRAAA!!!! :vågen: :vågen: Tack för hjälpen!
Hm. nu börjar den att låta konstigt...
De snygga stjärnorna till sonens byxor hann jag sy, men nu när jag ska sy på dem inser jag hur bra det vore med en symaskin med friarm....
åh, varför gick min gamla skolmaskin sönder och jag blev arg och slängde den för snabbt!!!! :|
Användarens profilbild
Av Fryle
Rawa skrev:
Fryle skrev:Hur syr jag en fåll i trikå utan att det bubblar sig?

Största anledningaren till att jag köpte en ny symaskin (Janome 4030) var att jag ville ha elastiska sömmar för att kunna sy i trikå. Själva plagget syr jag på OL, men när jag sedan syr upp ärmslut och nederkant blir det liksom uttöjt och bubblar sig hur jag än gör.

Minst illa blir det med en söm som liknar kråkspark. Finns det någon annan som skulle kunna funka bättre? Hur ska jag tänka, långa eller korta stygn, dra eller inte dra i tyget?

Här är de sömmar som finns:

Bild
Lösare pressarfotstryck säger jag också.
Och hur lång stygnlängd har du? Eller rättare sagt hur långa blir stygnen när du syr? Att öka stygnlägnden kan lösa problemet, eller använda en annan söm som ger glesare/längre stygn.
Vilket tryck har ni normalt? Och vid sömnad i trikå? Och vilken av sömmarna använder ni vid fållning i trikå?
:hopmad: Får det inte att bli snyggt!
Av mly
Jag har aldrig ändrat pressarfotstrycket på min maskin, den är nog inte så kännslig. jag fållar med tvillingnål för det mesta, då måste jag öka trådspänningen rejält, annars vlir det inget bra.
Skulle jag välja en annan söm så skulle det nog vara den som heter M på din maskin, men jag är lite osäker, det ser inte riktigt ut som på min maskin.
Användarens profilbild
Av melon
Jag har precis köpt ett blingolinne till Dante som är mönstrat på framsidan och randigt på baksidan, och de ska matchas ihop med randiga byxor. Det var himla snyggt tycker jag!
Av mly
melon skrev:
Jag har precis köpt ett blingolinne till Dante som är mönstrat på framsidan och randigt på baksidan, och de ska matchas ihop med randiga byxor. Det var himla snyggt tycker jag!
Resultatet blir nog ändå att jag måste köpa ett matchande tyg tror jag. Jag har handlat på tok för mycket det senaste men det är väl inte så mycket att göra.
Användarens profilbild
Av glis
mly skrev:
melon skrev:
Resultatet blir nog ändå att jag måste köpa ett matchande tyg tror jag. Jag har handlat på tok för mycket det senaste men det är väl inte så mycket att göra.
Du får väl fira lite nu med jobbet.
  • 1
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?