Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av annbom
Trulsamin skrev:Jag måste dela med mig av min erfarenhet nu... Jag har två bindor med nån velour som ytskikt, jättemjukt och gosigt ja, men när man har blött i den ett tag så ser det ut som ett dött djur i trosan :( Så verkligen inte estetiskt tilltalande någonstans...

Dessutom om man syr i stretchiga tyger och syr bindor med pocketöppning så ska man sy så att stretchen går tvärtemot pocketöppningen, annars blir det så himla mjukt och sladdrigt att det är svårt att få bindan att behålla någon som helst form och fason i trosan...

Jag har för övrigt sytt 3 nya bindor, har inte bestämt mig vad jag tycker bäst om ännu men jag vill ha de vanliga bindorna lite längre, inte mycket men 1-2 cm längre än tex vad mimpen syr har jag upptäckt (Inte menat negativt alls mimpen, var bara lätt att jämföra med dina bindor då jag hade en av dem framme när jag sydde mina)

Jag hatar dessutom att sy i PUL, det bara drar sig om man inte nålar ordentligt och nålar man ordentligt så riskerar det ju att gå hål i PULen har jag fått höra (har inte erfarit det själv då jag inte sytt särskilt mkt i PUL och knappt provat nått alls)

Jag är inte heller säker på hur mkt stoppning man ska ha i bindorna, hur mkt har ni? Jag har några med dubbelt lager microfiber, några med ett lager bommulsfrotte och ett lager microfiber och till sist de allra nyaste har två lager microfiber med ett lager bommulsfrotté i mitten, vilket jag tror kan vara för tjockt kanske, jag vet inte riktigt... Jag har ju bara tunn flanell, bommulsfrotté och microfiber att tillgå här hemma...
Jag tycker att mina är superbra. Jag har dryliner eller coolmax som ytskikt och då är det torrt på ytskiktet. Sugskiktet använder jag 2 lager bambufleece och ett lager microfiber och tycker att det funkar bra även under de värsta dagarna. Jag har också lite olika längd från vingarna till mitt fram och mitt bak. Jag nålar friskt i pulen när det gäller bindor. Man syr ju sömmen där sedan
Användarens profilbild
Av mimpen
Trulsamin skrev:Jag måste dela med mig av min erfarenhet nu... Jag har två bindor med nån velour som ytskikt, jättemjukt och gosigt ja, men när man har blött i den ett tag så ser det ut som ett dött djur i trosan :( Så verkligen inte estetiskt tilltalande någonstans...

Dessutom om man syr i stretchiga tyger och syr bindor med pocketöppning så ska man sy så att stretchen går tvärtemot pocketöppningen, annars blir det så himla mjukt och sladdrigt att det är svårt att få bindan att behålla någon som helst form och fason i trosan...

Jag har för övrigt sytt 3 nya bindor, har inte bestämt mig vad jag tycker bäst om ännu men jag vill ha de vanliga bindorna lite längre, inte mycket men 1-2 cm längre än tex vad mimpen syr har jag upptäckt (Inte menat negativt alls mimpen, var bara lätt att jämföra med dina bindor då jag hade en av dem framme när jag sydde mina)

Jag hatar dessutom att sy i PUL, det bara drar sig om man inte nålar ordentligt och nålar man ordentligt så riskerar det ju att gå hål i PULen har jag fått höra (har inte erfarit det själv då jag inte sytt särskilt mkt i PUL och knappt provat nått alls)

Jag är inte heller säker på hur mkt stoppning man ska ha i bindorna, hur mkt har ni? Jag har några med dubbelt lager microfiber, några med ett lager bommulsfrotte och ett lager microfiber och till sist de allra nyaste har två lager microfiber med ett lager bommulsfrotté i mitten, vilket jag tror kan vara för tjockt kanske, jag vet inte riktigt... Jag har ju bara tunn flanell, bommulsfrotté och microfiber att tillgå här hemma...
Man får gärna jämföra med mina! :tumup: Storlek på bindor beror ju mycket på hur mycket man blöder och hur ofta man byter och... en smaksak helt enkelt! Ett dött djur i trosan, :Hahaa: Hur ser DET ut?! Nej, jag vill nog inte veta :)

Jag nålar rätt friskt i pul:en, men ser till att nåla ute i sömsmånen, så spelar det ju ingen roll! Fast jag tycker inte pul.en drar sig så mycket, värre är ju typ bambuvelour som far hur som helst hipp som happ!

jag kör dubbla lager mikrofiber i mina numer (de du har är det väl frotte i).
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag tassar in här med en fråga - Funkar microfleece som spärrskikt? Det är inte Fuzzi-tunn fleece jag har utan lite kraftigare, tänkt för klädsömnad typ. Jag funderar på att sy några tygbindor att ha nu under avslagstiden och skulle vilja ha ett lite spärrande lager utan att det blir för tätt.
Av annbom
Knyttet & K skrev:Jag tassar in här med en fråga - Funkar microfleece som spärrskikt? Det är inte Fuzzi-tunn fleece jag har utan lite kraftigare, tänkt för klädsömnad typ. Jag funderar på att sy några tygbindor att ha nu under avslagstiden och skulle vilja ha ett lite spärrande lager utan att det blir för tätt.
Annars så finns ju fleece filten Irma att köpa på ikea att prova med. Den kostar ju bara 10 kr. Jag tror att fleece till kläder är lite för tjockt som spärrskikt.
Av annbom
fjällrävsmamma skrev:jag har några köpta (http://www.rumpette.dk) dom har fleece som spärrskikt (men då WindPRO eller något sådant). Funkar superbra. Luftigare och skönare än PUL :)

Har man en tunn fleece kanske man kan ta två lager?

Jag tänkte kanske fel. Jag trodde hon menade fleece i stället för dryliner eller coolmax :oops:
Användarens profilbild
Av Shuna76
Knyttet & K skrev:Jag tassar in här med en fråga - Funkar microfleece som spärrskikt? Det är inte Fuzzi-tunn fleece jag har utan lite kraftigare, tänkt för klädsömnad typ. Jag funderar på att sy några tygbindor att ha nu under avslagstiden och skulle vilja ha ett lite spärrande lager utan att det blir för tätt.
Det tror jag funkar bra :) Det beror kke lite på hur mycket du blöder oxå. För mig skulle det aldrig funka med fleece som spärrskikt, varken till mens eller avslag. Synda floden heter det här :lol:

Mimpen är du sugen på ett byte till lite längre fram? Jag skulle vilja ha tygbindor till avslaget om jag nu blir gravid nångång men då behöver de nog vara lite bredare fram & baktill så jag slipper byta en gång i kvarten :roll:
Användarens profilbild
Av mimpen
Shuna76 skrev:
Det tror jag funkar bra :) Det beror kke lite på hur mycket du blöder oxå. För mig skulle det aldrig funka med fleece som spärrskikt, varken till mens eller avslag. Synda floden heter det här :lol:

Mimpen är du sugen på ett byte till lite längre fram? Jag skulle vilja ha tygbindor till avslaget om jag nu blir gravid nångång men då behöver de nog vara lite bredare fram & baktill så jag slipper byta en gång i kvarten :roll:
Apropå fleece så sydde jag en sån. Men det gick inte. Som trosskydd skulle det väl funka, men inte som binda.

Och om byte, Shuna76, så ja! Det gör jag gärna :tumup:
Användarens profilbild
Av Trulsamin
fina! hur långa resp breda är de? & vingaena? (:ammar:)
Allihopa är 22.5 cm långa men det är skillnad på bredden på den med rosa pul och de 3 med lila pul.
Den med rosa är 8.5 bred, de andra är 7.5 bred, den rosa är 19.5 mellan vingarna och de andra tre är 17

Den med rosa pul är helt klart för bred. Det var ett test som jag sen har gjort om nu i de tre nya som jag gjort där de har blivit smalare.

Jag har ganska stora vingar, om man kortar ner vingarna så är jag rätt säker på att det inte skulle behövas ha så brett som jag har det heller, och det uppsugande lagret är helt fyrkantigt, jag har upplevt det som att man kan ha mycket mycket kortare vingar om man gör det klockformat där man har vingarna då det viks in där då utan att böja själva bindan...

Jag har massor av funderingar runt det här och kommer helt säkert att fortsätta att experimentera med vad jag tycker fungerar bäst. Hittills har jag ju kommit på att jag gillar fyrkantiga bindor framför runda och jag gillar att ha dem 1-3 cm längre än andra (Nästan alla bindor jag har som andra har sytt är 21 cm långa och då har jag från 3-4 personer nu) Jag tror dessutom att jag gillar fuskmocka väldigt mycket, jag har bara en så jag har inte hunnit testa ordentligt ännu. De jag har sytt i övrigt är i vanlig bomull och det suger mycket bättre med kanaler så jag gillar kanaler :)
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Ja, det funkar.
Användarens profilbild
Av mimpen
Vad tror ni... Borta hemifrån sex dagar, troligen kommer mensen i början av resan. Ska jag ta med tygbindorna? Eller blir det för svårförvarat? Jag har förstås pul-påsar att förvara dem i. Och eventuellt finns möjlighet att tvätta på plats där jag är. Hade ni tagit med?
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 54
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?