Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hjälp! Jag verkar ha tappat bort ett nystan av garnet till den rutiga koftan! Den är stickad i M&K Ekobomull, äppelgrön (114). Det jag har nu kommer räcka till båda framstyckena, men hur ska jag göra med ärmarna? Jag ska börja med att ringa Yll&Tyll och höra om de har några nystan kvar i samma färgbad, men hoppet är litet. Hur gör jag annars?

Alternativen är:
Randiga, slätstickade eller rutiga, med äppelgrönt som ena randfärgen, det kommer inte synas att det är fel färgbad om det är randigt.

Som ovan, men med två helt andra färger för att slippa oroa sig över ickematchande färgbad

Enfärgade ärmar, rutiga eller slätstickade

Gröna ärmar med nystan i annat färgbad, för det gör inget om ärmarna är i en annan nyans.

Annat?

:help:
Användarens profilbild
Av melon
Är det många färger i koftan? Det kanske blir rörigt med randiga ärmar om tröjan är rutig? Jag hade nog tagit enfärgade ärmar i en annan färg, fast det är svårt att säga när jag inte vet hur den ser ut. Om du tar en av de färgerna som syns minst i rutorna till ärmar så syns nog inte färgskillnaden. Det är ofta bara när man byter färgbad mitt i samma färg som det syns tycker jag.

Jag har köpt garn till mina ugglor nu, leonie det verkar som om du och jag är i fas!! Mina ugglor ska bli blå, och de ska pryda en liten ärmväst tänkte jag. Blir mysigt i vinter över en tunn tröja och så pulsvärmare till. :heart:
Användarens profilbild
Av MuuM
Vad är träskogarn? Jag har hittat en kartong sånt bland fasterns grejor.
melon skrev: Jag har köpt garn till mina ugglor nu, leonie det verkar som om du och jag är i fas!! Mina ugglor ska bli blå, och de ska pryda en liten ärmväst tänkte jag. Blir mysigt i vinter över en tunn tröja och så pulsvärmare till. :heart:
Minsann! :tumup: Det låter mysigt med en väst - jag är ingen västmänniska själv, men det låter mysigt i alla fall! Väntar spänt på mitt garn nu, är så nyfiken på färgen... hoppas den ser ut som jag tänkt mig. Kom på att det kanske inte kommer idag ändå, de skickar knappast med A-post. Men men, bara att vänta och se.
MuuM skrev:Vad är träskogarn? Jag har hittat en kartong sånt bland fasterns grejor.
Det är troligen raggsocksgarn det är frågan om. Slitstarkt garn, som ska hålla i träskor!
Användarens profilbild
Av MuuM
leonie skrev:
MuuM skrev:Vad är träskogarn? Jag har hittat en kartong sånt bland fasterns grejor.
Det är troligen raggsocksgarn det är frågan om. Slitstarkt garn, som ska hålla i träskor!
Ah, tack! Skoj. :-)
Mitt garn kom idag! Attans, vilken snabb leverans! Och det är helt ljuvligt att sticka med, och färgen är alldeles underbar. Gissa vad kvällen kommer att ägnas åt? :wink:

Men, jag måste nog fråga er som stickat uggletröjan - vad menas med att sticka "short rows"? Eller "wrap and turn" som det också står. Stickar man fram och tillbaka då eller? Varför? :hmm:
Jag är ju inte där än, men jag kommer säkert att behöva hjälp med att fatta detta...
Användarens profilbild
Av tweed
kvarnvik skrev:Jag bestämde mig igår för att repa upp en kofta som jag började på i våras och inte har stickat på sen innan sommaren. Så nu har jag 4 härvor av Järbos gästrike 2tr i mellangrått som jag inte vet vad jag ska göra av. Jag vill sticka en kofta i lite smal modell eller en fin väst. Några förslag? Masktätheten ska vara 25m på stickor nr 3
Nu har jag stickat en provlapp och det verkar vara 17m på stickor nr 4. Nån som har nåt förslag? :help:
leonie skrev:Mitt garn kom idag! Attans, vilken snabb leverans! Och det är helt ljuvligt att sticka med, och färgen är alldeles underbar. Gissa vad kvällen kommer att ägnas åt? :wink:

Men, jag måste nog fråga er som stickat uggletröjan - vad menas med att sticka "short rows"? Eller "wrap and turn" som det också står. Stickar man fram och tillbaka då eller? Varför? :hmm:
Jag är ju inte där än, men jag kommer säkert att behöva hjälp med att fatta detta...
Jepp, wrap and turn ingår när man gör short rows. Det är för att forma plagget lite. Och då får man sticka fram och tillbaka, även om man i övrigt stickar runt.
Kaffemoster skrev: Jepp, wrap and turn ingår när man gör short rows. Det är för att forma plagget lite. Och då får man sticka fram och tillbaka, även om man i övrigt stickar runt.
Så man sätter ena styckets maskor på en tråd medan man formar det andra stycket genom att sticka fram och tillbaka? Har jag förstått ungefär rätt då?

Och "wrap and turn", är det... eh... vänd? Helt enkelt?
leonie skrev:
Kaffemoster skrev: Jepp, wrap and turn ingår när man gör short rows. Det är för att forma plagget lite. Och då får man sticka fram och tillbaka, även om man i övrigt stickar runt.
Så man sätter ena styckets maskor på en tråd medan man formar det andra stycket genom att sticka fram och tillbaka? Har jag förstått ungefär rätt då?

Nu vet jag ju inte hur ditt mönster är formulerat, jag har använt short rows dels på mössor och när jag stickar häl på sockor. Då låter man "överfotens" maskor vila på stickorna medans man stickar hälen. "Wrap and turn" är, om jag minns rätt, man lyfter över maskan till höger sticka, för garnet över arbetet och sen vänder man arbetet och lyfter tillbaka maskan. Då har garnet liksom lagts runt den maskan man lyfte fram och tillbaka. Men jag rekommenderar dig att googla fram en instruktionsvideo eller åtminstone något som går att begripa istället för att grunna för mycket på det jag skrev :D. Det finns kanske till och med på knittinghelp.com, som är länkat till i trådstarten.
melon skrev:Är det många färger i koftan? Det kanske blir rörigt med randiga ärmar om tröjan är rutig? Jag hade nog tagit enfärgade ärmar i en annan färg, fast det är svårt att säga när jag inte vet hur den ser ut. Om du tar en av de färgerna som syns minst i rutorna till ärmar så syns nog inte färgskillnaden. Det är ofta bara när man byter färgbad mitt i samma färg som det syns tycker jag.
KOftan är alltså enfärgat grön i M&K ekobomull, gräsgrön (heter den, inte äppelgrön). Den är stickad rutig med 4 m*4 v rätmaskor resp avigmaskor. Så här, fast grön:

Bild

Bilden är lånad från Yll&Tyll som säljer mönstret.

Jag tänkte om man kanske har natur/gröna ränder och sen naturfärgad snodd kring halsen. Kan det funka? Eller lingrå/gröna ränder? Men sak jag sticka ränderna i rutmönster också isf, eller ska jag göra de slätstickade?
zandrama - jag röstar för slätstickade randiga ärmar och att du plockar upp den nya färgen i en snodd längs halskanten, ev. kanske även i nederkanten.

Färger? Jag tror att det blir fint att komplettera med en mörkare grön! :D

leonie och melon - Följer med spänning era ugglor! :tumup: 8)
Användarens profilbild
Av melon
Kaffemoster skrev:
leonie skrev:

Nu vet jag ju inte hur ditt mönster är formulerat, jag har använt short rows dels på mössor och när jag stickar häl på sockor. Då låter man "överfotens" maskor vila på stickorna medans man stickar hälen. "Wrap and turn" är, om jag minns rätt, man lyfter över maskan till höger sticka, för garnet över arbetet och sen vänder man arbetet och lyfter tillbaka maskan. Då har garnet liksom lagts runt den maskan man lyfte fram och tillbaka. Men jag rekommenderar dig att googla fram en instruktionsvideo eller åtminstone något som går att begripa istället för att grunna för mycket på det jag skrev :D. Det finns kanske till och med på knittinghelp.com, som är länkat till i trådstarten.
Jag tror att det där är delen när man ska forma ryggen, kan det stämma? Den verkar vara figurstickad, insvängd. Det tänkte jag hoppa över för jag gillar raka tröjor 8)
Användarens profilbild
Av melon
zandrama skrev:
melon skrev:Är det många färger i koftan? Det kanske blir rörigt med randiga ärmar om tröjan är rutig? Jag hade nog tagit enfärgade ärmar i en annan färg, fast det är svårt att säga när jag inte vet hur den ser ut. Om du tar en av de färgerna som syns minst i rutorna till ärmar så syns nog inte färgskillnaden. Det är ofta bara när man byter färgbad mitt i samma färg som det syns tycker jag.
KOftan är alltså enfärgat grön i M&K ekobomull, gräsgrön (heter den, inte äppelgrön). Den är stickad rutig med 4 m*4 v rätmaskor resp avigmaskor. Så här, fast grön:

Bild

Bilden är lånad från Yll&Tyll som säljer mönstret.

Jag tänkte om man kanske har natur/gröna ränder och sen naturfärgad snodd kring halsen. Kan det funka? Eller lingrå/gröna ränder? Men sak jag sticka ränderna i rutmönster också isf, eller ska jag göra de slätstickade?
Aha, jag tänkte ju på rutmönster i färger jag, inte i mönstret :lol:

Då håller jag helt med crazyMagpie :tumup:
Av Ponyo
Ikväll blev jag klar med sambons kofta. Trodde jag. :roll:
Den blev för liten framtill, så jag måste sticka om lite. Tur i oturen att den är stickad på fel ledd, så det blir bara att lägga till några varv. Fast vi kom överens att dn får vila en månad först, så jag blir bra i nacke och händer. Den var grymt tungstickad, med tjockt garn och massa aviga.
  • 1
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?