Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Fryle skrev:
Fryle skrev:Av en händelse såg jag att K Special imorgon kl 20.00 sänder ett program o garn i SVT 2:
K special. Virkning och stickning har gått från traditionellt hantverk till att bli en av dagens hetaste konsttrender. I den här dokumentären möter vi några av de konstnärer som omdefinierar traditionen och tar garnet från vardagsrummet, ut i världen. Vi följer internationella konstnärer och stickare, ull-graffitikonstnärer, cirkusartister och designers som alla är med och bidrar till nya sätt att tolka den klassiska konstformen på. Det blir en färgstark och global resa som visar hur garn kan förena oss alla.
Jag tyckte programmet var sådär, hade önskat mig mindre filosofi och mer hantverk. :lol:
Jag glömde titta ju... :oops: Var och fikade men en vän igår (en sån jag bara träffar typ en gång per år), så får bli på Play om det inte går i repris då. :tumup:
Användarens profilbild
Av MuuM
Fryle skrev:
Fryle skrev:Av en händelse såg jag att K Special imorgon kl 20.00 sänder ett program o garn i SVT 2:
K special. Virkning och stickning har gått från traditionellt hantverk till att bli en av dagens hetaste konsttrender. I den här dokumentären möter vi några av de konstnärer som omdefinierar traditionen och tar garnet från vardagsrummet, ut i världen. Vi följer internationella konstnärer och stickare, ull-graffitikonstnärer, cirkusartister och designers som alla är med och bidrar till nya sätt att tolka den klassiska konstformen på. Det blir en färgstark och global resa som visar hur garn kan förena oss alla.
Jag tyckte programmet var sådär, hade önskat mig mindre filosofi och mer hantverk. :lol:
Håller med. Visst var det trevligt och roligt men jag hade velat se mer om stickning och virkning och mönster och färger...
Användarens profilbild
Av berit
Jag får inte sticka pga inflammation i handen :gaah: det har gått fem veckor nu och jag är helt övertygad om att det aldrig kommer bli bra igen.
Slut på rapportering
Juliusdotter skrev:
berit skrev:Jag får inte sticka pga inflammation i handen :gaah: det har gått fem veckor nu och jag är helt övertygad om att det aldrig kommer bli bra igen.
Slut på rapportering
Fy vad trist :klappar:
Håller med. Vet hur det känns. :( :heart: Hälsningar hon som har ett finger som knasar och som i bästa fall vaknar till på dan så att hon kan pyssla (och vars mage inte vill äta diklofenak).
Användarens profilbild
Av MuuM
Maskor och modell av drops pek - a-boo
En babymössa men gjorde resår på det vita o svarta sedan rätstickning o avmaskning som i mönstret. Virkade en rundel i vitt o svart samt sydde på fram. Lycka till☺

Bild
Av Ponyo
isbl skrev:
Jos skrev:Någon som har tips på hur man hittar garn utifrån masktäthet? Jag har ett tröjmönster, men vill inte använda det garnet som står i mönstret, eftersom det är ett acryl-ullblandningsgarn, och jag vill sticka i ull.

Garnet i mönstret har 10x10 cm på 18 m och 24 varv på stickor fem.
Ravelry 8) Vad är det för garn och mönster? Vill du ha superwash eller ren ull? Jag är ju själv inget fan av Drops, men de har ju garn i de flesta tjocklekar... Annars kan du ju alltid gå in på Yll och Tyll och be dem plocka fram ngt alternativ.
Rosy worsted :tumup:
(Big merino hug)
Av Jos
Jos skrev:Någon som har tips på hur man hittar garn utifrån masktäthet? Jag har ett tröjmönster, men vill inte använda det garnet som står i mönstret, eftersom det är ett acryl-ullblandningsgarn, och jag vill sticka i ull.

Garnet i mönstret har 10x10 cm på 18 m och 24 varv på stickor fem.
Tack till er som gav tips! Det blev ett Drops-garn iaf (big merino). Väldigt mjukt och lätt att sticka med. Jag köpte så att det ska räcka till en tröja till yngsta barnet. Äldsta vill också ha en tröja, men hade väääldigt specifika önskemål om färg, så till hennes tröja har jag inte hittat något passande garn än.
Användarens profilbild
Av Teusa
En släkting stickar nästan varje jul raggsockor till barnen. Visst använder vi dom men absolut inte så de blir utslitna och barnen kan ju ärva varandras. Så slog det mig att skaften skulle ju bli utmärkta babylegs till Lilla M.

Går det att klippa eller kanske repa upp så bara skaften blir kvar? Sen måste väl maskorna fästas på nåt sätt. Hur kan jag göra det? Jag har stickat (typ nån halsduk) för sisådär 20 år sedan. Virka kan jag. Sy?
Jag skulle nog trä en tråd genom maskorna på ett varv, sedan klippa lite nedanför och repa upp till det säkrade varvet. Därefter plocka upp varvets maskor på stickor och maska av (eller virka en kant i öglorna om det är mer "din grej").
Jag behöver bli bättre på att blocka, hur gör ni? Det är främst sjalar jag tycker är svårt, har liksom ingen bra utrustning när strykbrädan inte räcker till :hmm:
Någon här som stickar och säljer? Jag funderar på om det är ett bra sätt att få avsättning för sakerna jag gör innan släkt, skolpersonal och kolleger börjar undra om jag är knäpp :mrgreen:

Har en bekant som driver en "hantverksbod", men vad gäller ang copyright på mönster, vilja garner som är ok att använda etc? Kanske dumma frågor men det kan ju stå allt möjligt i det finstilta på beskrivningar etc.
Användarens profilbild
Av Fryle
Fryle skrev:
Ponyo skrev:
Fryle skrev:
Ponyo skrev:
Fryle skrev:Jag ska sticka en kofta åt en vän. Den får absolut inte klia och hon är bergsäker på att all ull kliar :wink: . Helst vill hon ändå ha naturmaterial. Jag har funderat på bambu, men det står på alla garner att de är svala och hon tänker sig nog en varmare kofta. Jag undrar också om bambu blir lika tungt som bomull? Eller är det lättare. Helst vill hon ha lite grövre struktur, tex stickor 4-6.

Annars funderar jag på ull/bomull-blandning, inte kliar det?
Eller så slänger du över en härva Dandelion till henne, som hon får hålla mot halsen.

Silke är annars varmt, och totalt okliigt.
Vad lustigt, alldeles nyss i bilen på vägen hem tänkte jag på att Dandelion kunde vara ett alternativ! Eftersom det ska vara en present kan jag inte fråga mottagerskan själv, men enligt hennes fru är ull ok om det inte är kliigt och Dandelion kliar verkligen inte!
Nej, det känns nästan som bomull. Men med värmande egenskaper.
Jag vet, jag har tre härvor här som jag tyvärr inte gjort något av ännu, de har liksom inte kommit fram i kön... :oops:
Nu är det på gång! :vågen:

http://www.ravelry.com/projects/Fryle/m ... sover-vest
  • 1
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?