Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Kaffemoster skrev:
solängel skrev:Idag har jag tvättat Martinas randiga kofta. (Stickad i ett tunt, mysigt merinogarn, men jag har tappat namnet nu. Vet dock att någon annan här också tvättat en barntröja i det garnet.) I tvättmaskinen. På 60°. INTE att rekommendera... Den kom ut i storlek Rubens Barn-docka, efter sköljning i balsam och rätt mycket våld är den i storlek 6 månader.

När jag frågade varför hon stoppade koftan i tvättmaskinen fick jag svaret: "Vaddå, den var ju smutsig!?" :roll:

Edit: Vi fick ha en liten lektion om att aldrig, aldrig stoppa stickat direkt i tvättmaskinen utan att fråga först. All tvätt ska gå i tvättkorgen om inte annat besked getts. :this:
Aj då....
För egen del fick jag igår frågan av min syrra (som också stickar mycket) vad jag gjort med en sjal jag givit henne, eftersom den var så mysig. Hon hade stickat pulsvärmare i samma garn och det var så stor skillnad. När jag sa att jag hade kört den i maskin, på ullprogrammet så tappade hon nästan hakan "över vad jag hade tordats".
Men när jag väl gjort det en gång, så kommer jag fortsätta - för det BLIR väldig skillnad i gosighet (och peppar, peppar verkar ullprogrammet på vår maskin funka. Jag tvättade bla en kofta i kauni också utan problem)
Oj det är modigt! De tvättmaskiner jag har provat har haft lite för häftigt ullprogram, jag vågar inte stoppa in nåt jag var stickat själv. Men det kan vara så olika då alltså :D
Av Ponyo
Kaffemoster skrev:
solängel skrev:Idag har jag tvättat Martinas randiga kofta. (Stickad i ett tunt, mysigt merinogarn, men jag har tappat namnet nu. Vet dock att någon annan här också tvättat en barntröja i det garnet.) I tvättmaskinen. På 60°. INTE att rekommendera... Den kom ut i storlek Rubens Barn-docka, efter sköljning i balsam och rätt mycket våld är den i storlek 6 månader.

När jag frågade varför hon stoppade koftan i tvättmaskinen fick jag svaret: "Vaddå, den var ju smutsig!?" :roll:

Edit: Vi fick ha en liten lektion om att aldrig, aldrig stoppa stickat direkt i tvättmaskinen utan att fråga först. All tvätt ska gå i tvättkorgen om inte annat besked getts. :this:
Aj då....
För egen del fick jag igår frågan av min syrra (som också stickar mycket) vad jag gjort med en sjal jag givit henne, eftersom den var så mysig. Hon hade stickat pulsvärmare i samma garn och det var så stor skillnad. När jag sa att jag hade kört den i maskin, på ullprogrammet så tappade hon nästan hakan "över vad jag hade tordats".
Men när jag väl gjort det en gång, så kommer jag fortsätta - för det BLIR väldig skillnad i gosighet (och peppar, peppar verkar ullprogrammet på vår maskin funka. Jag tvättade bla en kofta i kauni också utan problem)
Åh, tack för påminnelsen. Jag funderade på varför min vita hålkofta inte ens är i närheten så mjuk som makens tröja i samma garn. Där har jag svaret! :D
Fast i våra maskiner får jag köra 30 grader istället för ullprogram, för i ullprogrammet krymper ullen.
Igår gjorde jag slag i saken och tog en promenad till garnbutiken, det tog bara 25 minuter att gå dit, jag trodde det var längre annars hade jag nog gått dit för längesedan. De hade så mycket fint :love: Jag köpte lite rosa/rött/lila garn till en bebiströja, men jag har inte bestämt vilken än. Det kommer definitivt att bli fler promenader till den affären!
De hade förresten precis fått in nya fyrkantiga stickor från knit pro, är det någon som förstår fördelen med fyrkantigt?
Användarens profilbild
Av ellla
brisea skrev:Igår gjorde jag slag i saken och tog en promenad till garnbutiken, det tog bara 25 minuter att gå dit, jag trodde det var längre annars hade jag nog gått dit för längesedan. De hade så mycket fint :love: Jag köpte lite rosa/rött/lila garn till en bebiströja, men jag har inte bestämt vilken än. Det kommer definitivt att bli fler promenader till den affären!
De hade förresten precis fått in nya fyrkantiga stickor från knit pro, är det någon som förstår fördelen med fyrkantigt?
Nej, jag förstår inte varför det ska vara fyrkantigt. Jag känner ingen större skillnad. Men det kanske finns nån bra grej med dem, mer är att de är nya!
ellla skrev:
brisea skrev:Igår gjorde jag slag i saken och tog en promenad till garnbutiken, det tog bara 25 minuter att gå dit, jag trodde det var längre annars hade jag nog gått dit för längesedan. De hade så mycket fint :love: Jag köpte lite rosa/rött/lila garn till en bebiströja, men jag har inte bestämt vilken än. Det kommer definitivt att bli fler promenader till den affären!
Nej, jag förstår inte varför det ska vara fyrkantigt. Jag känner ingen större skillnad. Men det kanske finns nån bra grej med dem, mer är att de är nya!
Jag frågade i garnbutiken här, och hon som jobbar där sa att när man stickar så vrider man oftast på stickorna och att vissa människor som är lite känsliga i lederna och sådär får ont av det där vridandet och då kunde fyrkantiga vara bra för dem vrider man inte på utan de ligger "stilla" i handen.
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag tvättar allt i tvättmaskinen. Med ett bra ullprogram är det mycket skonsammare än när jag handtvättar, då det är lätt hänt att jag gnuggar eller vrider plagget. Har aldrig misslyckats i tvättmaskinen. Vår nya maskin har dock 40 grader som standard i ullprogrammet och jag sänker alltid till 30.
Mosan skrev:
Ponyo skrev:
Mosan skrev:Har köpt garn till en kofta idag, frågan är bara vilken! :hmm:
:fnissa:
Först bestämmer man sig för vilken, sen köper man garn. Så mängden blir rätt. :this:
:fnissa:

Jag är så velig när det gäller färg så det är lättare såhär! Då slipper jag stå i butiken och hitta ett garn jag gillar men i fel tjocklek. Hittar jag inget mönster jag gillar får det väl bli en uppifrån och ner variant. :lol:
Jag är likadan som du! :tumup: Man kan ju nästan alltid hitta någon tröj-/koftvariant som man kan utgå ifrån! :wink:
Av Ponyo
husmodern skrev:
ellla skrev:
Jag frågade i garnbutiken här, och hon som jobbar där sa att när man stickar så vrider man oftast på stickorna och att vissa människor som är lite känsliga i lederna och sådär får ont av det där vridandet och då kunde fyrkantiga vara bra för dem vrider man inte på utan de ligger "stilla" i handen.
Intressant. Kanske skulle testa ett par.
Användarens profilbild
Av glis
Ponyo skrev:
husmodern skrev:
ellla skrev:
Men om man stickar på rundsticka är nog risken för vridande mindre och poängen med fyrkantiga borta. Ha!
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:
Ponyo skrev:
husmodern skrev:
ellla skrev:
Men om man stickar på rundsticka är nog risken för vridande mindre och poängen med fyrkantiga borta. Ha!
:lol:
Användarens profilbild
Av glis
Föresten Melon: När vi träffades sist och du berättade om alla fina stickor drabbades jag av plötslig dövhet, jag har ju nästan komplett uppsättning knitpicks, jag vill INTE höra att det finns bättre! :hopmad:
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Föresten Melon: När vi träffades sist och du berättade om alla fina stickor drabbades jag av plötslig dövhet, jag har ju nästan komplett uppsättning knitpicks, jag vill INTE höra att det finns bättre! :hopmad:
Har du inte hört? Tydligen så hade tillverkaren problem med fusk i metallegeringarna så alla deras snitsiga metallfästen på alla deras stickor rostade ihop, på en natt. Det var en mångmiljadärssvindlare som drev företaget och han hade med flit blandat ut metallen med skrot för att sänka tillverkningskostnaderna, och ett par dagar innan metallen blev oduglig då plockade han ut allt värdefullt ur företaget och försvann. Ingen har sett honom sen dess, företaget gick i konken och alla snälla stickerskor fick inget tillbaka för pengarna de lagt på helt värdelösa stickor. Har du hört vilken historia!

Så, var nu nöjd med din nästan kompletta uppsättning knit picks! :mrgreen:
Användarens profilbild
Av glis
melon skrev:
glis skrev:Föresten Melon: När vi träffades sist och du berättade om alla fina stickor drabbades jag av plötslig dövhet, jag har ju nästan komplett uppsättning knitpicks, jag vill INTE höra att det finns bättre! :hopmad:
Har du inte hört? Tydligen så hade tillverkaren problem med fusk i metallegeringarna så alla deras snitsiga metallfästen på alla deras stickor rostade ihop, på en natt. Det var en mångmiljadärssvindlare som drev företaget och han hade med flit blandat ut metallen med skrot för att sänka tillverkningskostnaderna, och ett par dagar innan metallen blev oduglig då plockade han ut allt värdefullt ur företaget och försvann. Ingen har sett honom sen dess, företaget gick i konken och alla snälla stickerskor fick inget tillbaka för pengarna de lagt på helt värdelösa stickor. Har du hört vilken historia!

Så, var nu nöjd med din nästan kompletta uppsättning knit picks! :mrgreen:
:Hahaa:
Användarens profilbild
Av sofin
pulibus skrev:Har ni sett den här? :loving:
http://www.ravelry.com/patterns/library/pikku-pete

Jag har den på nålarna nu, i ett troligtvis för stickigt garn, men jag var tvungen att teststicka den. :loving:
Åh, men jösses! Jag har letat efter en sån mössa HUR länge som helst. Får väl ta och sticka en istället. Tack :D
  • 1
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?