- ons nov 02, 2011 11:17
Kaffemoster skrev:Oj det är modigt! De tvättmaskiner jag har provat har haft lite för häftigt ullprogram, jag vågar inte stoppa in nåt jag var stickat själv. Men det kan vara så olika då alltsåsolängel skrev:Idag har jag tvättat Martinas randiga kofta. (Stickad i ett tunt, mysigt merinogarn, men jag har tappat namnet nu. Vet dock att någon annan här också tvättat en barntröja i det garnet.) I tvättmaskinen. På 60°. INTE att rekommendera... Den kom ut i storlek Rubens Barn-docka, efter sköljning i balsam och rätt mycket våld är den i storlek 6 månader.Aj då....
När jag frågade varför hon stoppade koftan i tvättmaskinen fick jag svaret: "Vaddå, den var ju smutsig!?"
Edit: Vi fick ha en liten lektion om att aldrig, aldrig stoppa stickat direkt i tvättmaskinen utan att fråga först. All tvätt ska gå i tvättkorgen om inte annat besked getts.
För egen del fick jag igår frågan av min syrra (som också stickar mycket) vad jag gjort med en sjal jag givit henne, eftersom den var så mysig. Hon hade stickat pulsvärmare i samma garn och det var så stor skillnad. När jag sa att jag hade kört den i maskin, på ullprogrammet så tappade hon nästan hakan "över vad jag hade tordats".
Men när jag väl gjort det en gång, så kommer jag fortsätta - för det BLIR väldig skillnad i gosighet (och peppar, peppar verkar ullprogrammet på vår maskin funka. Jag tvättade bla en kofta i kauni också utan problem)