Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

zandrama skrev:
CrazyMagpie skrev:zandrama - du får testa tröjmönstret och återkomma med utvärdering? 8) :wink:
Tycker iaf att det blir jättefint när det blir som en sån där krans upptill!
Ang. garnet, du kan inte hitta något annat garn att ersätta med?
Jag har funderat på att hitta ett ersättningsgarn. Fördelen med S&S garn är ju at det är billigt, 28 kr/50 g eller 24 kr/50 g om man köper fler än 10 nystan, och till en sån tröja strl 4 går det 111 nystan, eller tja, det går väl inte åt 11 nystan, men det är vad man behöver. 7 st i grundfärgen och så ett nystan var i av fyra färger för mönstret.
Vad ska det vara för masktäthet? Du kan ju alltid skriva in masktätheten på Drops och kolla vad de har för garner till det. Så brukar jag göra ibland när jag letar ersättningsgarner. Sen kan man ju alltid experimentera med stickstorlekar, det är inte så kul men det brukar bli bra.
Användarens profilbild
Av ellla
Jag gör också sockor nerifrån och upp, då kan man prova under tiden, och om jag har lite garn så blir strumpan kortare.( ist för tå-lös...) Dessutom har jag aldrig fått skavsår av hälar med förkortade varv, det får jag ibland av "vanliga" hälar med hälsteg.

Jag brukar fuska med uppläggningen däremot... Det där virkandet är lite för pyssligt om jag inte har virknål med mig...
ellla skrev:Jag gör också sockor nerifrån och upp, då kan man prova under tiden, och om jag har lite garn så blir strumpan kortare.( ist för tå-lös...) Dessutom har jag aldrig fått skavsår av hälar med förkortade varv, det får jag ibland av "vanliga" hälar med hälsteg.

Jag brukar fuska med uppläggningen däremot... Det där virkandet är lite för pyssligt om jag inte har virknål med mig...
Oooh, jag såg någon uppläggning som går ut på att man håller stickorna bredvid varandra och virar garnet runt båda stickorna - och sen på något magiskt sätt kunde man sticka sockan från tån från det "uppläggningsvarvet". Undras var jag såg det...
ellla skrev:ja, man kan vira det i "åttor" liksom!! Det har jag faktiskt inte provat på sockor! Ska göra det på nästa par!
Hon som pratade om det sist jag var på stickkafe tror jag faktiskt inte ens virade i åttor - så jag kan inte för mitt liv förstå hur det ska funka.... Det där med åttor undrar jag om inte Barbo visar på sin blogg :hmm:
leonie skrev:
zandrama skrev:
CrazyMagpie skrev:zandrama - du får testa tröjmönstret och återkomma med utvärdering? 8) :wink:
Tycker iaf att det blir jättefint när det blir som en sån där krans upptill!
Ang. garnet, du kan inte hitta något annat garn att ersätta med?
Jag har funderat på att hitta ett ersättningsgarn. Fördelen med S&S garn är ju at det är billigt, 28 kr/50 g eller 24 kr/50 g om man köper fler än 10 nystan, och till en sån tröja strl 4 går det 111 nystan, eller tja, det går väl inte åt 11 nystan, men det är vad man behöver. 7 st i grundfärgen och så ett nystan var i av fyra färger för mönstret.
Vad ska det vara för masktäthet? Du kan ju alltid skriva in masktätheten på Drops och kolla vad de har för garner till det. Så brukar jag göra ibland när jag letar ersättningsgarner. Sen kan man ju alltid experimentera med stickstorlekar, det är inte så kul men det brukar bli bra.

Masktätheten är 20 m/10 cm. Drops Classic alpacka verkar funka liksom M&K Baby ecoull. :vågen:
Men först ska jag göra klart de koftorna jag håller på med nu. Så det så! 8)
Mitt garn skickas idag! :shock: Fick ett jättetrevligt mail om det från webbutiken
Garnglädje - den är nog inte så välkänd tror jag, hittade den via tidskriften Hemslöjden. Har annars inte så bra erfarenhet av garnbutiker på nätet, sist fick jag vänta i två veckor. :(

Men - det innebär ju att jag kan börja sticka ugglor i morgon! :love:

Och medan jag väntar stickar jag mössa, ett mönster från senaste Hemslöjden (en tidskrift jag inte kan vara utan, har jag upptäckt). Ja, vad ska jag göra? Jag borde måla om tak, skura golv, lägga in krassekapris och skörda tomater (och helst skriva någon liten rapport också), men jag har drabbats av stickdjävulen... :twisted: och då har man inte mycket att sätta emot...

Inte för att jag vill det. Sätta emot, alltså. 8)
Av Umma
leonie-Petrol såg riktigt fin ut...Trevlig butik ju!! Ska absolut prova beställa därifrån sen. Nu har nyss mitt Lucca Fino kommit, jättemjukt och mysigt. Fast jag har ont i händerna idag så jag orkar nog inte nysta. Det är inget roligt för det kliar i fingrarna.

Knyttet-snygg jacka verkligen!

Zandrama-vad är det för koftor du stickar?
Användarens profilbild
Av tweed
Jag bestämde mig igår för att repa upp en kofta som jag började på i våras och inte har stickat på sen innan sommaren. Så nu har jag 4 härvor av Järbos gästrike 2tr i mellangrått som jag inte vet vad jag ska göra av. Jag vill sticka en kofta i lite smal modell eller en fin väst. Några förslag? Masktätheten ska vara 25m på stickor nr 3
Umma skrev:Zandrama-vad är det för koftor du stickar?
Jag har tre koftor igång, två stycken barnkoftor strl 3-4 år och en tantkofta till mig. En av barnkoftorna är vilande, jag hade helt glömt bort den, men den dök upp igen i flytten. :lol:
Av Umma
zandrama skrev:
Jag har tre koftor igång, två stycken barnkoftor strl 3-4 år och en tantkofta till mig. En av barnkoftorna är vilande, jag hade helt glömt bort den, men den dök upp igen i flytten. :lol:
:fnissa: vilken rolig överraskning! Jag funderar på att sticka en barnkofta eller tröja men jag vill inte SY jag vill ha utan sömmar helt helst :wink: ....ska leta på ravelry...
Av Ponyo
Umma skrev:
zandrama skrev:
:fnissa: vilken rolig överraskning! Jag funderar på att sticka en barnkofta eller tröja men jag vill inte SY jag vill ha utan sömmar helt helst :wink: ....ska leta på ravelry...
Då borde du testa upp och ner kofta eller tröja
Av Umma
Bubbi skrev:
Umma skrev:
zandrama skrev:
Yes! Funderar i de banorna...finns det mönster någonstans? :hmm:
Av Ponyo
Umma skrev:
Bubbi skrev:
Umma skrev:
zandrama skrev:
Yes! Funderar i de banorna...finns det mönster någonstans? :hmm:
Jag gjorde enligt tant koftas princip. Tog en barntröja som kändes lagom. Mätte halsringning (jag tog dessutom en med raglan), räknade ut stickfasthet, och började sticka. De flesta barnraglan blir bra om man ökar varannat varv. Sedan höll jag den mot förlagan under resans gång, och jämförde.
  • 1
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?