Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad skulle ni rekommendera för garn till ett par barntumvantar som jag skulle vilja tova lite, så det står emot mer väta. Jag har stickat ett par barnehagevotter i Hjertegarns Vital och de sitter som ett smäck och vi har fått beröm för dem på dagis, dock är ju Vital ett superwash och vad jag förstått är det inte lönt att ullkura sånt?
Eller har jag fel, kan det löna sig att kura ett par superwashvantar?
Användarens profilbild
Av Fryle
CAKirre skrev:Vad skulle ni rekommendera för garn till ett par barntumvantar som jag skulle vilja tova lite, så det står emot mer väta. Jag har stickat ett par barnehagevotter i Hjertegarns Vital och de sitter som ett smäck och vi har fått beröm för dem på dagis, dock är ju Vital ett superwash och vad jag förstått är det inte lönt att ullkura sånt?
Jag är inte så organiserad när jag stickar, men jag hade valt ett obehandlat garn. Jag hade också valt ett tunnare garn och lite grövre stickor så att slutresultatet inte ska bli så klumpigt.
Jag behöver lite hjälp här, jag håller på och stickar den här overallen till bebisen. Jag har stickat benen men jag undrar varför jag skall minska stickningen med fyra maskor högst upp på benen (vid grenen?).
BEN:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 38-44-50 (54-60) m på strumpst 2,5 med grålila, sticka 9-10-10 (10-10) cm mosst - Läs förkl ovan. Sätt en markör i början på v (= insidan av benet) och låt markören följa med uppöver. Sedan byts det till ljus grålila och det det stickas vidare i slätst - Samtidigt som det på nästa v ökas 1 m på varje sida av markören - Läs ÖKNINGSTIPS ovan. Upprepa ökningen med 2-3-4 (4-4) v mellanrum totalt 14-15-16 (18-19) ggr = 66-74-82 (90-98) m. När arb mäter 21-25-29 (33-37) cm minskas det 2 m på varje sida av markören (= 4 m minskade) = 62-70-78 (86-94) m. Lägg arb åt sidan och sticka ett ben till på samma sätt.
http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=5406&cid=12
Användarens profilbild
Av isbl
Nina & lilla J skrev:Jag behöver lite hjälp här, jag håller på och stickar den här overallen till bebisen. Jag har stickat benen men jag undrar varför jag skall minska stickningen med fyra maskor högst upp på benen (vid grenen?).
BEN:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 38-44-50 (54-60) m på strumpst 2,5 med grålila, sticka 9-10-10 (10-10) cm mosst - Läs förkl ovan. Sätt en markör i början på v (= insidan av benet) och låt markören följa med uppöver. Sedan byts det till ljus grålila och det det stickas vidare i slätst - Samtidigt som det på nästa v ökas 1 m på varje sida av markören - Läs ÖKNINGSTIPS ovan. Upprepa ökningen med 2-3-4 (4-4) v mellanrum totalt 14-15-16 (18-19) ggr = 66-74-82 (90-98) m. När arb mäter 21-25-29 (33-37) cm minskas det 2 m på varje sida av markören (= 4 m minskade) = 62-70-78 (86-94) m. Lägg arb åt sidan och sticka ett ben till på samma sätt.
Garnstudios mönster är ju ofta lite av ett mysterium... :roll: När du sen ska påbörja kroppen så lägger du ju till 5 maskor utöver benmaskorna, kanske har det ngt med passformen att göra :hmm:
Fryle skrev:
CAKirre skrev:Vad skulle ni rekommendera för garn till ett par barntumvantar som jag skulle vilja tova lite, så det står emot mer väta. Jag har stickat ett par barnehagevotter i Hjertegarns Vital och de sitter som ett smäck och vi har fått beröm för dem på dagis, dock är ju Vital ett superwash och vad jag förstått är det inte lönt att ullkura sånt?
Jag är inte så organiserad när jag stickar, men jag hade valt ett obehandlat garn. Jag hade också valt ett tunnare garn och lite grövre stickor så att slutresultatet inte ska bli så klumpigt.
Jo, det var lite så jag tänkte, hade inte tänkt tokfilta dem, men tova dem lite för hand för att rugga upp ytorna. Men jag vet inte riktigt vad jag ska välja för obehandlat garn. Det finns ju så mycket och jag har mest superwashgarn och bomull hemma om jag ska vara ärlig. Sedan är ju en del obehandlade väldigt stickiga. Det är där min fundering ligger. :hmm:
isbl skrev:
Nina & lilla J skrev:Jag behöver lite hjälp här, jag håller på och stickar den här overallen till bebisen. Jag har stickat benen men jag undrar varför jag skall minska stickningen med fyra maskor högst upp på benen (vid grenen?).
BEN:
Garnstudios mönster är ju ofta lite av ett mysterium... :roll: När du sen ska påbörja kroppen så lägger du ju till 5 maskor utöver benmaskorna, kanske har det ngt med passformen att göra :hmm:
Ja, ibland är de lite knepiga :hmm:
Av Ponyo
CAKirre skrev:
Fryle skrev:
Jo, det var lite så jag tänkte, hade inte tänkt tokfilta dem, men tova dem lite för hand för att rugga upp ytorna. Men jag vet inte riktigt vad jag ska välja för obehandlat garn. Det finns ju så mycket och jag har mest superwashgarn och bomull hemma om jag ska vara ärlig. Sedan är ju en del obehandlade väldigt stickiga. Det är där min fundering ligger. :hmm:
Kan du tänka dig ett blått garn (en ljus, lite dämpad blå).
Har ett Falklandsmerinogarn som filtar sig oerhört lätt, som är obehandlat, ekologiskt och väldigt mjukt. Har det kraftigt nedsatt i pris nu på mässan, och kan lägga undan det. (79 kr)
Ponyo skrev:
CAKirre skrev:
Fryle skrev:
Kan du tänka dig ett blått garn (en ljus, lite dämpad blå).
Har ett Falklandsmerinogarn som filtar sig oerhört lätt, som är obehandlat, ekologiskt och väldigt mjukt. Har det kraftigt nedsatt i pris nu på mässan, och kan lägga undan det. (79 kr)
Absolut. Det låter intressant.
Fullständigt okunnig och oförmögen att följa en stickbeskrivning, men jag hittar inte en tillräckligt varm och klifri tröja till storebror, så jag funderar (tillfälligt sinnesförvirrad) på att sticka en egen i Viking eco alpaca :whut:
Hittade Drops-beskrivningar som ska vara på nybörjarnivå: mönster. Den vänstra (Jenny) verkar enklast, men den ser så vid ut i halsöppningen. Vad tror ni? Vad ska jag satsa på?
Drops beskrivningar brukar få många kommentarer att de är svåra att förstå emellanåt, även om plagget i sig inte är svårt att sticka. Den där Jenny verkar enkel och bra.
Här har du en annan från drops som kan funka till garnet. http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7037&cid=12

Sedan finns det massor om du kan tänka dig engelska beskrivningar. Hinner inte kika så mycket just nu, men det finns nog fler som kan ha bra förslag till.
Denna har jag inte stickat själv, men säger sig vara en nybörjarvariant som med beskrivningar på hur man ska göra, fast den är på engelska. https://blog.tincanknits.com/2013/10/25 ... a-sweater/
Nån mer som ska vara med i Järbo garns mysteriestickning "Adventssockan"? :D Jag som inte är så bra på sockar tänkte att det är ett bra tillfälle att testa. :tumup:

http://www.jarbo.se/mysteriestickning-adventssockan/

Bild
Smultronbarn skrev:Nån mer som ska vara med i Järbo garns mysteriestickning "Adventssockan"? :D Jag som inte är så bra på sockar tänkte att det är ett bra tillfälle att testa. :tumup:

http://www.jarbo.se/mysteriestickning-adventssockan/

Bild
Tack för tips, låter som en kul stickning och lagom berättande. Ingen superhämlig stickning. Men jag fattar inte, kommer de lägga ut delarna gratis eller ska man regga sig någonstans?
Av Jos
Någon som har tips på hur man hittar garn utifrån masktäthet? Jag har ett tröjmönster, men vill inte använda det garnet som står i mönstret, eftersom det är ett acryl-ullblandningsgarn, och jag vill sticka i ull.

Garnet i mönstret har 10x10 cm på 18 m och 24 varv på stickor fem.
  • 1
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?