Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sofin
pulibus skrev:Ge mig styrka! Just nu stickar jag nuppar, åh så tråkigt! 1,5 varv kvar med nuppar och sen kommer det dröja länge innan jag ger mig på det igen.

Bild
Men fint blir det!!! :D
Användarens profilbild
Av Fryle
sofin skrev:Nu har jag stickat färdigt min Regina-mössa och den blev så fin :D Men jag fick göra om avslutet tre gånger och improvisera lite på slutet för det blev liksom inte bra om jag följde beskrivningen.

Men, nu ska jag blocka. Hur brukar ni göra det? Jag har aldrig gjort det förut. Ska man blöta ner hela ordentligt eller bara fukta? Nåla upp på typ en strykbräda?
Just mössor brukar jag låta torka på en hattstock, men det är kanske inte alla som har en sån hemma? :hmm: Annars hade jag plattat ut den på en dubbelvikt handduk tror jag.
Fryle skrev:
sofin skrev:Nu har jag stickat färdigt min Regina-mössa och den blev så fin :D Men jag fick göra om avslutet tre gånger och improvisera lite på slutet för det blev liksom inte bra om jag följde beskrivningen.

Men, nu ska jag blocka. Hur brukar ni göra det? Jag har aldrig gjort det förut. Ska man blöta ner hela ordentligt eller bara fukta? Nåla upp på typ en strykbräda?
Just mössor brukar jag låta torka på en hattstock, men det är kanske inte alla som har en sån hemma? :hmm: Annars hade jag plattat ut den på en dubbelvikt handduk tror jag.
Jag brukar låta mössor torka på en uppblåst ballong.
Användarens profilbild
Av Sara+
Sara+ skrev:
solängel skrev:
Sara+ skrev:Tänkte ge mig på ett par sockor, och prova tå-upp.

Hittade BArbros braiga beskrivning efter tips här, men ung hur många maskor ska man börja med? Till storlek 21/22 nånting, garnet jag har passar till stickor 4, 20 maskor /27 varv till 10 cm.

Nån som har en aning?
Det beror på hur breda du vill ha dem i tån. Lägg upp några och prova, det tar ju bara några varv innan men ser hur det blir. Jag skulle kanske prova med 12-14 med det garnet. Eller titta på något mönster som har den stickfastheten och kolla hur många maskor som är kvar på slutet.

Men när jag stickar tå-upp så brukar jag bara lägga upp tills det ser tillräckligt brett ut.
14 maskor blev bra! Vad roligt det var :D (kanske tills jag kommer till hälen...) Provade med magic loop på en gång
Tänkte mest klistar in ett bra klipp på hur man gör för den som har svårt att förstå beskrivningar... (
Tå-upp alltså, hur man lägger upp och gör första varven
http://www.youtube.com/watch?v=gkyd3nq3Yn8
Jaha, nu körde det ihop sig.. Det verkar som att filmerna hur man stickar hälen är när man börjar med skaftet.. Gör man likadant även om man börjat med tån?
Så här är beskrivning på tåupp från Barbros sida: http://www.wermland.nu/Stickning/
Varv 1 på hälen: Sticka från rätsidan till sista maskan på andra stickan med slätstickning,
lägg nu garnet som om du skulle sticka en avig maska och lyft den sista
ostickade maskan från vänster sticka till höger sticka. Lägg garnet så att det blir som ett
omslag runt maskans bas när du vänder på arbetet.

Men vaddå, lyft maskan, blir det inte att man stickar den då? Finns det nån lättare beskrivning för dummies :roll:
Ponyo skrev:
melon skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:
Ponyo skrev:Oj, jag råkade visst beställa hem tillräckligt med Malabrigo lace för en kofta till mig själv. :oops: 8) :app:
Är helt kär det garnet. :loving:
En kofta i malabrigo lace, är du helt galen? :whut: :lol:
Ja. :Hahaa:
Men jag känner att jag verkligen verkligen behöver en riktigt tunn kofta som jag kan packa ner i en micropackning om det behövs.
Tänkte dock sticka den med lite större stickor så den blir gles. Typ 3,5:or. :Hahaa:

Nu börjar jag bli sugen på att sticka en spetskofta. :hmm:
Du ÄR galen :lol: fast det låter onekligen som om det skulle bli en väldigt fin kofta.
Billig blir den också. 200 gr garn räcker.
Efter min svartvita tröja (som jag borde visa för er) så kommer den kännas enkel och snabbstickad..
Jag tycker att det låter som att det kommer att bli en helt underbar kofta. Garnet är ju sååå mjukt. Jag har också varit sugen på en spetskofta till mig själv länge. Jag stickade en spetskofta till min dotter i somras men den var i bomullsgarn. Om jag skulle göra en till mig själv hade den definitivt blivit i ull.
Användarens profilbild
Av Mosan
Bild
Nu är jag äntligen klar med min avmaskning, det tog säkert 8 timmar att göra själva avmaskningen :whut:
Garnet räckte inte men jag hittade ett matchande lila garn som jag använde till andra halvan.
Mosan skrev:Bild
Nu är jag äntligen klar med min avmaskning, det tog säkert 8 timmar att göra själva avmaskningen :whut:
Garnet räckte inte men jag hittade ett matchande lila garn som jag använde till andra halvan.
Den är underbar! :love: :love: :love:
Vad är det för garn du använt. Jag gillar verkligen färgerna.
Mosan skrev:Bild
läcker!!
Användarens profilbild
Av MuuM
Mosan, den är supercool! Var det det mönstret du fick av mig? Jag tycker avmaskningen och kanterna ser bekanta ut. Fast mitt garn var myyyycket tjockare!
Användarens profilbild
Av Mosan
MuuM skrev:Mosan, den är supercool! Var det det mönstret du fick av mig? Jag tycker avmaskningen och kanterna ser bekanta ut. Fast mitt garn var myyyycket tjockare!
Japp, jag tänkte det skulle bli ett mellanprojekt men det blev ett rätt långt projekt eftersom avmaskningen var sååå tråkig så jag drog mig för det! Jag gjorde typ 5-8 cm på en kväll:?
Men nu är den klar!

Tack alla! :D

Jag har stickat randigt, ett zauberballgarn med ett svart tunnt tvåtrådigt ullgarn. MuuM har mönstret. :tumup:
Väldigt enkelt förutom avmaskningen som var picoter, lägg upp 4 maskor, avmaska 3, ett omslag avmaska 2, ett omslag, sticka en, avmaska två. :puh:
  • 1
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?