Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av nakum
Kaffemoster skrev:
nakum skrev:Gulliga ni är. :heart:
Har använt två olika ordlistor och försökt förstå mig på det hela. Det är alltså Haruni mönstret jag försöker tyda.. Dels förstår jag inte alls hur de menar att man ska börja? Jag är van att ett mönster börjar med antal maskor som ska läggas upp, sedan fortsätter bara en beskrivning. Sen vet jag inte riktigt hur jag ska lyckas skilja på vad som är löv och inte eftersom mönstret känns så rörigt? Jag känner att jag levt i en inskränkt värld med drops och några enstaka marks & kattens mönster, bara för att det var det som fanns närmst till hands. :oops:
Efter att ha kikat på fler amerikanska mönster så är de uppbyggda på samma sätt, och jag förstår inte hur man börjar där heller? :hmm:
Början är att man gör en provisorisk uppläggning (googla! ;-) ) på tre maskor, stickar sex varv (där man lyfter första maskan. Plocka upp tre maskor längs "långsidan" på det som du nu har stickat, och sen till sist ta upp den provisoriska uppläggningen så du har tre maskor till där = nio maskor. Sen är det "bara" resten ;-).
Men då tror jag att jag vet, hittade inget när jag googlade som jag tycker förklarade så bra, men visst kan man både virka och sticka en sådan provisorisk uppläggning?
Resten borde kanske ge sig när man väl börjar sticka. Man torde väl se när lövmönstret börjar och slutar. Tycker du att det syntes bra solängel?
Användarens profilbild
Av Fryle
Kaffemoster skrev:Den här är ju underbar! Men tre nystan noro kuryon sock svider i plånboken....

Men den borde ju funka bra i kauni också, iofs.
http://www.ravelry.com/patterns/library ... h-triangle
Den var ju härlig och såg ut att vara kul att sticka med!

(Och så råkade jag registrera mig på Ravelry i bara farten... :roll: )
Användarens profilbild
Av MuuM
Fryle skrev:
Kaffemoster skrev:Den här är ju underbar! Men tre nystan noro kuryon sock svider i plånboken....

Ja, den såg jätteskoj ut!
nakum skrev:
Kaffemoster skrev:
nakum skrev:Gulliga ni är. :heart:
Har använt två olika ordlistor och försökt förstå mig på det hela. Det är alltså Haruni mönstret jag försöker tyda.. Dels förstår jag inte alls hur de menar att man ska börja? Jag är van att ett mönster börjar med antal maskor som ska läggas upp, sedan fortsätter bara en beskrivning. Sen vet jag inte riktigt hur jag ska lyckas skilja på vad som är löv och inte eftersom mönstret känns så rörigt? Jag känner att jag levt i en inskränkt värld med drops och några enstaka marks & kattens mönster, bara för att det var det som fanns närmst till hands. :oops:
Efter att ha kikat på fler amerikanska mönster så är de uppbyggda på samma sätt, och jag förstår inte hur man börjar där heller? :hmm:
Början är att man gör en provisorisk uppläggning (googla! ;-) ) på tre maskor, stickar sex varv (där man lyfter första maskan. Plocka upp tre maskor längs "långsidan" på det som du nu har stickat, och sen till sist ta upp den provisoriska uppläggningen så du har tre maskor till där = nio maskor. Sen är det "bara" resten ;-).
Men då tror jag att jag vet, hittade inget när jag googlade som jag tycker förklarade så bra, men visst kan man både virka och sticka en sådan provisorisk uppläggning?
Resten borde kanske ge sig när man väl börjar sticka. Man torde väl se när lövmönstret börjar och slutar. Tycker du att det syntes bra solängel?
Ja, när du väl börjar är det ingen fara. Själva sjalmönstret är rätt basic, borde finnas i någon svensk bok kanske, annars har jag för mig att ellla sa att det var samma som "skiraste". Sedan har hon ju skrivit tydligt hur många maskor man ska ha efter varje varv, vilket ju underlättar lite.

Ett litet tips bara angående att lyfta första... jag gjorde ju det på min första Haruni, men jag tyckte att kanten blev för stram då, det blev svårt att blocka den snyggt, så på den jag gör nu stickar jag första, tycker det känns bättre.
Användarens profilbild
Av melon
Så mycket ni hinner surfa jag hinner knappt med att läsa ikapp. Kaffemoster: Din kofta är helt underbar :loving:

Kvarnvik: 1 nystan, kompisleverans
Maddemoa: några nystan 2 nystan
Knyttet & K: 1 nystan
Solängel: Så mycket som möjligt 2 nystan
Bubbi: 2 nystan
Elflin: Så många som möjligt 2 nystan
MittNyaJag: 1 eller 2.

Jag har totalt 12 nystan. Om jag delar upp dem såhär, känns det OK för alla då?

Ketronya skrev:
melon skrev:Så skoj!! Då kan vi ha en liten förgarn-KAL senare i sommar/höst. :app:

Kvarnvik: 1 nystan, kompisleverans :wink: Går alldeles utmärkt att tova. Om man stickar eller virkar med en spunnen tråd går det lättare att arbeta med. Och sen tovar man efteråt.
Maddemoa: några nystan
Solängel: Så mycket som möjligt
Bubbi: Lite
:mrgreen: Betyder det 1 nystan?

Jag ska räkna nystanen och återkomma, jag tror det är ca 1 kg som är över. Vi väntar väl en dag och ser ifall det är fler som är sugna.
Visst är förgarn jättestickigt? :D
Det kanske det kan vara men inte detta.
Användarens profilbild
Av tweed
Höjden av irritation: När man hatar att sticka 2+2 ribb och först upptäcker att man möjligen har stickat ett varv för långt, eftersom man ska påbörja mönstret på rätsidan av arbetet och nu är på avigsidan, repar upp sista varvet man gjorde och upptäcker att man visst var på rätt sida av arbetet för att börja sticka mönstret och får sticka varvet man just repade upp igen :roll:

Jag har stickat 1 framstycke och bakstycket till min flätkofta nu och det har gått åt knappt 3,5 nystan. Undrar om de 6,5 jag har kvar kommer att räcka till ett framstycke, två ärmar, luva och ribbkant runt hela framkanten... Troligtvis inte, men det måste ju funka med en ev, liten nyansskillnad om jag bara behöver extra garn till framkanten :mitvit:
MuuM skrev:
Fryle skrev:

Ja, den såg jätteskoj ut!
Jag kunde inte hålla mig utan började, bara på prov, i kauni som jag hade liggande i rosa, rosa och vita nyanser. Jag antar att ca 100 g kanske kan räcka till en axelvärmare åt Karin åtminstone... :D
melon skrev:Så mycket ni hinner surfa jag hinner knappt med att läsa ikapp. Kaffemoster: Din kofta är helt underbar :loving:

Ketronya skrev:
melon skrev:Så skoj!! Då kan vi ha en liten förgarn-KAL senare i sommar/höst. :app:

Kvarnvik: 1 nystan, kompisleverans :wink: Går alldeles utmärkt att tova. Om man stickar eller virkar med en spunnen tråd går det lättare att arbeta med. Och sen tovar man efteråt.

Jag ska räkna nystanen och återkomma, jag tror det är ca 1 kg som är över. Vi väntar väl en dag och ser ifall det är fler som är sugna.
Okej för mig!
MittNyaJag skrev:
melon skrev:Så mycket ni hinner surfa jag hinner knappt med att läsa ikapp. Kaffemoster: Din kofta är helt underbar :loving:

Ketronya skrev:

Okej för mig!
:iagree:
Elflin skrev:
MittNyaJag skrev:

Ketronya skrev:

Okej för mig!
:iagree:
:tumup:
  • 1
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?