Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mly
kvarnkvik skrev:
mly skrev:
Cilia skrev:
mly skrev:Jag har kommit på att jag fyller år snart, en sån där jätte udda ålder som räknas som jämn, kom på att jag kanske borde önska mig en ny symaskin. Jag är lite sugen på att höra om kvarnkviks maskin. Någon annan som har några tips, jag syr idag på en pfaff hobby 1132, har varit lite inne på en huskvarna just för att overlocken är det och där jag köpte den verkade de vara jätte bra, men sen fick jag höra att huskvarna inte har inbyggd övermatare. Vad säger ni andra. Jag vill alltså ha något som är lite mer maskin än den jag har idag.
Jag har en super Huskvarna som ja ginte rekommenderar :roll: . Den kan i stort sett allt, men jag tycker den är lite svår att ställa in rätt på trikåtyger. Dessutom har den en söm som är tänkt just för trikå, som raksöm, och varje gång jag sytt med den måste jag sprätta och den är så himla svår att sprätta. Man får sprätta varje dj..la stygn :hopmad: . Så nu har jag lovat mig själv att inte använda just den sömmen något mer...

Jag tror på en pfaff med övermatning.
Vad är det för huskvarna du har? Tack för negativa tips också.
Kollade lite på en nätsida nu, mekanisk vs datoriserad, hjälp!!
Är det min vanliga maskin du undrar över? En pfaff select 3.0 är det, och den är mekanisk. Man får alltså ställa in stygnlängd och stygnbredd själv. Övermataren är :tumup: Den har inte några direkta dekorationssömmar, det är väl ett minus om man vill ha sådana :D Vad vill du veta?
Tittade på en 4,0 (kommer ihåg att det va prat om din maskin tidigare) den verkade ha lite mer dekorsömmar, varför valde du en mekanisk? Tittade även på en ambition (tror jag) datoriserad. Men jag vet inte riktigt vad som är bäst.
Av mly
Ambition 1,5 och select 4,0 kostar exakt lika mycket, en är datoriserad och en är mekanisk, får se om jag kan googla fram några tester eller något. Glis har en datoriserad maskin va? En ny maskin till mig kommer visserligen inte få kosta så mycket som hennes men ändå...
Användarens profilbild
Av CAKirre
mly skrev:Ambition 1,5 och select 4,0 kostar exakt lika mycket, en är datoriserad och en är mekanisk, får se om jag kan googla fram några tester eller något. Glis har en datoriserad maskin va? En ny maskin till mig kommer visserligen inte få kosta så mycket som hennes men ändå...
Jag har två symaskiner, enkla modeller i och för sig, men jag skulle ändå vilja be dig tänka på att datoriserade maskiner i regel innebär att det är mindre som du kan laga/underhålla själv, medan en mekanisk kanske är lite enklare, men (som jag uppfattar det) som där igenom inte har lika mycket som kan strula om man säger så.
Samtidigt kan man nog göra mycket mer häftiga saker med en datoriserad, har sett flera dyra fina som man kan brodera på!
Men min egen rädsla är stor att datadelarna ska börja strula och vad det då kan kosta att laga...
Av mly
CAKirre skrev:
mly skrev:Ambition 1,5 och select 4,0 kostar exakt lika mycket, en är datoriserad och en är mekanisk, får se om jag kan googla fram några tester eller något. Glis har en datoriserad maskin va? En ny maskin till mig kommer visserligen inte få kosta så mycket som hennes men ändå...
Jag har två symaskiner, enkla modeller i och för sig, men jag skulle ändå vilja be dig tänka på att datoriserade maskiner i regel innebär att det är mindre som du kan laga/underhålla själv, medan en mekanisk kanske är lite enklare, men (som jag uppfattar det) som där igenom inte har lika mycket som kan strula om man säger så.
Samtidigt kan man nog göra mycket mer häftiga saker med en datoriserad, har sett flera dyra fina som man kan brodera på!
Men min egen rädsla är stor att datadelarna ska börja strula och vad det då kan kosta att laga...
Precis så går mina tankar med, jag är inte alls såld på en datoriserad maskin, men jag vet ju inget alls, därför jag behöver lite tänk hjälp. Broderier är jag inte intresserad av, mer en maskin med en del dekorsömmar och som klarar tjockare lager, det gillar inte min maskin riktigt.
Av corona
Kyltsi skrev:
corona skrev:Jag har varit utan symaskin i snart en vecka... spolkapseln är sönder och en ny kostar f e m h u n d r a spänn :siishah:
:shock: Vad är det för maskin du har?

En lågprismaskin :(
Köpte den när jag flyttade hemifrån och den har liksom rullat på bra sen dess.
Det är tydligen en s.k. "cb-spole" som bara finns i gamla maskiner samt lågprismaskiner. Surt.
Känns sådär att lägga en femhundring för en spolkapsel, när man kan få en hyfsat bra, begagnad maskin, för det tredubbla.. :?
Av Kyltsi
corona skrev:
Kyltsi skrev:
corona skrev:Jag har varit utan symaskin i snart en vecka... spolkapseln är sönder och en ny kostar f e m h u n d r a spänn :siishah:
:shock: Vad är det för maskin du har?

En lågprismaskin :(
Köpte den när jag flyttade hemifrån och den har liksom rullat på bra sen dess.
Det är tydligen en s.k. "cb-spole" som bara finns i gamla maskiner samt lågprismaskiner. Surt.
Känns sådär att lägga en femhundring för en spolkapsel, när man kan få en hyfsat bra, begagnad maskin, för det tredubbla.. :?
Hmm, ok. Jag förstår att det inte känns värt de pengarna.
Jag hade en liten tanke om att den från min gamla maskin kanske hade passat, men jag tror inte att den gör det tyvärr.
Användarens profilbild
Av yonohanna
kvarnkvik skrev:
mly skrev:
yonohanna skrev:Nu går jag lite crazybanana o tänkt köpa en overlockmaskin, jag som knappt kan sy liksom :roll:
Men antingen ska jag köpa en Huskylock 90 eller Huskylock 901, vilken tror ni är bäst?

Eller finns det nån annan som passar en ovan bättre tro? Till humant pris då...
Jag har en huskylock 90, har inte haft den så länge och har ingen erfarenhet av andra maskiner, har bara sytt ett par sömmar på glis maskin innan. Jag har iaf inget att klaga på med min maskin. Men som sagt ingen erfarenhet av andra maskiner.
Många köper ju Brother från UK som förstaOL och jag har inte hört någon klaga. http://www.sewingmachines.co.uk/brother1034_info.htm

Jag har beställt min vanliga hushållsmaskin därifrån och man får med adapter till sladden så det är bara att tuta och köra, och så är det fraktfritt också :tumup:
Jag köper nog en Brother :app: den enklaste varianten, det blir nog bra hoppas jag :)
Tack för tipset!!
Av mly
Jag måste bara visa vad jag gjorde igår, är jätte nöjd, lillan har på sig som idag och de är helt perfekta!
Bild
Bild
Sen behöver jag lite hjälp, overlocken gör massa hoppstygn, blir jätte fult, jag har bytt nålar och det blir värre, vad kan va fel?
mly skrev:Jag måste bara visa vad jag gjorde igår, är jätte nöjd, lillan har på sig som idag och de är helt perfekta!
Bild
Bild
Sen behöver jag lite hjälp, overlocken gör massa hoppstygn, blir jätte fult, jag har bytt nålar och det blir värre, vad kan va fel?
För små nålar kanske? Eller för dålig tråd?

Javisst ja, glömde säga: vilka fina byxor! :love:
Av mly
glis skrev:mly: störtfina byxor!

Hoppstygn :hmm: Är alla trådar trädda som de skall? Är det samma sorts tråd i alla rullar?
Tack! I är jätte tuff i dem, har trätt om och blivit av med hoppstygnen, men fick inte till trådspänningen, nu syr den inte alls så om några barn tänker somna nån gång så ska jag dra ut alla trådarna och börja om från början... Har sytt med olika sortes tråd nu och bytt nålar men det hjälper inte. Men jag fick höra att jag inte skulle ha EL nålar i den maskinen, någon som vet om det stämmer?
Användarens profilbild
Av glis
mly skrev:

Hoppstygn :hmm: Är alla trådar trädda som de skall? Är det samma sorts tråd i alla rullar?
Tack! I är jätte tuff i dem, har trätt om och blivit av med hoppstygnen, men fick inte till trådspänningen, nu syr den inte alls så om några barn tänker somna nån gång så ska jag dra ut alla trådarna och börja om från början... Har sytt med olika sortes tråd nu och bytt nålar men det hjälper inte. Men jag fick höra att jag inte skulle ha EL nålar i den maskinen, någon som vet om det stämmer?
Min OL behöver inte EL nålar, vet inte om den inte klarar men den får inga för jag är snål.
Av mly
glis skrev:
mly skrev:

Min OL behöver inte EL nålar, vet inte om den inte klarar men den får inga för jag är snål.
Jag fick med dem när jag köpte maskinen :hmm: Vad har du för nålar i din?
  • 1
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?