Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av isbl
Juliusdotter skrev:
Smultronbarn skrev:Är det nån som stickat Purl Bee- mössan som bla finns med i boken Garnglädje (mer att sticka och skicka)?

Jag har en fundering ang stickmarkörerna. Man ska ha 4 stycken +en i avvikande färg som ska markera början på varvet.

Jag stickar på rundsticka och ska efter några varv sätta ut de fyra markörerna som ska markera öronlappar och mittdelen fram och sticka kortvarv med wrap and turn. Först stickas vänster öronlapp och det står "nästa varv sticka till 10 maskor före den andra markören wrp-t". Menas det då den andra av de fyra markörerna eller räknas den första avvikande markören som nr 1? :hmm:
Önskar jag kunde hjälpa dig, men feber och fulla bihålor sätter stopp. Testa dig fram, det borde inte vara alltför mycket att repa annars
Om jag tänker rätt så räknas inte den markören som visar var varvet börjar.
Googlade originalmönstret nu, där ser du en bild över hur det ska se ut:
http://www.purlsoho.com/create/2014/01/ ... -flap-hat/
Du ska sticka short rows mellan de två första avvikande markörerna!
isbl skrev:
Juliusdotter skrev:
Smultronbarn skrev:Är det nån som stickat Purl Bee- mössan som bla finns med i boken Garnglädje (mer att sticka och skicka)?

Jag har en fundering ang stickmarkörerna. Man ska ha 4 stycken +en i avvikande färg som ska markera början på varvet.

Jag stickar på rundsticka och ska efter några varv sätta ut de fyra markörerna som ska markera öronlappar och mittdelen fram och sticka kortvarv med wrap and turn. Först stickas vänster öronlapp och det står "nästa varv sticka till 10 maskor före den andra markören wrp-t". Menas det då den andra av de fyra markörerna eller räknas den första avvikande markören som nr 1? :hmm:
Önskar jag kunde hjälpa dig, men feber och fulla bihålor sätter stopp. Testa dig fram, det borde inte vara alltför mycket att repa annars
Om jag tänker rätt så räknas inte den markören som visar var varvet börjar.
Googlade originalmönstret nu, där ser du en bild över hur det ska se ut:
http://www.purlsoho.com/create/2014/01/ ... -flap-hat/
Du ska sticka short rows mellan de två första avvikande markörerna!
Ja, tack!! :vågen: Ska prova mig fram, och bilderna hjälper verkligen! (De fanns inte i boken). Googlade lite och hittade en svensk översättning av mönstret på Hemmets journal som också hade bilderna. :tumup: http://www.hemmetsjournal.se/Community/ ... yid=198331
Användarens profilbild
Av isbl
Nu behöver jag råååååd. Håller på att sticka tröjan Snowflake: http://www.ravelry.com/patterns/library/snowflake-123
Har stickat med ett ljusgrått garn upptill och ett grönskimrande (färgat av Ponyo :loving: ) till resten. Egentligen ville jag göra hela i grönt, men trodde inte att garnet skulle räcka. Nu har jag stickat nästan hela kroppen (den stickas uppifrån och ner) och garnet kommer definitivt räcka, kanske inte till hellånga ärmar, men det gör mig inget. Så nu funderar jag på om det är möjligt att plocka upp maskor vid färgskiftet på oket, repa upp, dvs ta bort det ljusgråa, och sticka om spetsoket med det gröna garnet, fast då nedifrån och upp. Eller är det en jättedum idé? Går ju liksom inte att backa om jag väl ångrar mig...
Tänker att det kan synas lite att maskorna ändrar riktning, men det borde väl räcka om jag stickar ett avigt varv (stickar runt) så det blir som en utstående kant av räta maskor för att förvilla ögat lagom mkt.
Att repa upp allt och börja om med det gröna känns inte riktigt som ett alternativ.
Någon som gett sig på något liknande eller har tips och tankar?
Användarens profilbild
Av Fryle
isbl skrev:Nu behöver jag råååååd.
JAg måste säga att jag tycker den är snygg tvåfärgad, så jag hade nog inte repat upp den.

Men om du vill göra det så går det bra att dela av arbetet mellan färgerna, sticka ett helt vanligt slätt varv och sedan sticka spetsmönstret nerifrån och upp.

Jag stickade nyligen en kofta till maken nerifrån och upp. När jag insåg att garnet räckte och han tyckte den var för kort tog jag av resåren och stickade på uppifrån och ner. Det syntes lite i kanten, men sedan stickade jag på en framkant och då blev skarven osynlig.
Användarens profilbild
Av isbl
Fryle skrev:
isbl skrev:Nu behöver jag råååååd.
JAg måste säga att jag tycker den är snygg tvåfärgad, så jag hade nog inte repat upp den.

Men om du vill göra det så går det bra att dela av arbetet mellan färgerna, sticka ett helt vanligt slätt varv och sedan sticka spetsmönstret nerifrån och upp.

Jag stickade nyligen en kofta till maken nerifrån och upp. När jag insåg att garnet räckte och han tyckte den var för kort tog jag av resåren och stickade på uppifrån och ner. Det syntes lite i kanten, men sedan stickade jag på en framkant och då blev skarven osynlig.
Alltså jag är ju fortfarande rätt osäker... Men när jag kollar projektgalleriet på Ravelry så är precis alla versioner som jag gillar bäst sådana som är antingen helt enfärgade, eller där de två färgerna ligger ganska nära varandra. Men det gråa garnet är så himla gosigt, och passar väldigt bra. Vet bara inte om jag kommer använda den. Kanske ska sticka färdigt hela först och sen bestämma mig... Fast då blir det nog inte gjort, misstänker jag.
Av Jos
Har stickat färdigt en ugglemössa idag (vab har sina fördelar). Nu fattas bara knappar till ögon så är den färdig (den är i ull, så känns inte så bråttom precis).
image.jpg
image.jpg (1004.34 KiB) Visad 3285 gånger
Fina ugglor! :D

Angående tröjan så hade jag nog inte heller repat upp - men det viktigaste är ju att du är nöjd så att du vill använda tröjan. :tumup:

Här har mitt mössprojekt a la Soho strandat lite, har fått en axeliflammation så det gör alldeles för ont att sticka just nu. :( Men jag läser stickböcker och hänger med er här, och så snart kanske... :mrgreen:
Berit och Juliusdotter! :heart: Krya på er ni med! :klappar:
Användarens profilbild
Av MuuM
CAKirre skrev:
Fryle skrev:
MuuM skrev:Tvinnat Älvsjö ska flytta och bli Tvinnat Gröndal. Utförsäljning sker här: https://www.facebook.com/groups/1038556019564711/
Går tydligen bara att se för den som har FB.
Ja, jag kommer inte heller åt...
Ja, man måste ha Facebook. Vi valde mellan att lägga allt på Facebook eller på Instagram och valet föll på Facebook. Att ha det på fler ställen funkar inte. Men butiken ligger på Långsjövägen 25 i Stockholm om någon bor här. Öppet ikväll 18-21, imorgon 13-16 och lördag 13-15.
  • 1
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?