Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
melon skrev:Någon som vill vara med på en KAL? Det är på initiativ av Okejdå.

Jag behöver både en höstmössa och en spark i rumpan :wink: och då brukar en knit-a-long vara bra.
Jag är sugen på KAL:en men hittar inte PDF:en på fejjan. Hur gjorde du Melon?

Edit: Hittade. Jag är på!
Användarens profilbild
Av sofin
glis skrev:

Jag behöver både en höstmössa och en spark i rumpan :wink: och då brukar en knit-a-long vara bra.

Alltså, jag skulle vilja sticka en sån där mössa. Men, KAL? Var är den? Eller vaddå.. jag hittar mönstret, är det meningen att vi ska sticka ikapp eller!?!? :P 8)
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:

:tumup:

Min ligger på blockning. Den är snabbstickad, och enklare än den ser ut!
Användarens profilbild
Av glis
sofin skrev:
glis skrev:

Alltså, jag skulle vilja sticka en sån där mössa. Men, KAL? Var är den? Eller vaddå.. jag hittar mönstret, är det meningen att vi ska sticka ikapp eller!?!? :P 8)
KAL= knit along. Man gör liksom sällskap. Annars hade det ju inte varit någon som ville sticka med melon, hon är ju för 17 klar innan jag är färdig med uppläggningen :roll:
Eller i detta fallet innan jag valt garn...
Någon som har ett bra mönster på en fuskpolokrage? Vill sticka på rundsticka och ska passa ett garn där stickfastheten är 25 m på stickor 3... ungefär!
ellla skrev:
Perovskaija skrev:Hej, en nybörjarfråga: Jag ska sticka blöjbyxor och då ska det vara ett hålvarv enligt mönstret. Jag stickade omtag, två maskor tillsammans och sen två vanliga maskor, och tyckte det såg lite håligt ut. Men när jag började sticka vanliga varv igen så såg hålvarvet plötsligt bara ut som ett felstickat varv utan hål.

Jag är så pass nybörjare så jag kan inte riktigt beskriva det bättre :D men om nån känner igen det här och tror sig veta vad det beror på så får ni gärna berätta!
jag funderar på om dina omslag kanske blev vridna när du stickade dem?? så att det istället för en båge blir en båge som snyrrats i nederkanten?
Det ska jag undersöka! Tack! :)
Användarens profilbild
Av sofin
glis skrev:
sofin skrev:
glis skrev:

KAL= knit along. Man gör liksom sällskap. Annars hade det ju inte varit någon som ville sticka med melon, hon är ju för 17 klar innan jag är färdig med uppläggningen :roll:
Ok.. så det betyder att man stickar typ de 10 första varven och sen visar för de andra? Och sen fortsätter när alla är klara med steg 1? Eller hur gör man?
Sjalette skrev:Asså typ bah.. Jag behöver lite hjälp. Jag tänker sticka ett par byxor. Barnbyxor alltså, jag hoppas att mitt tålamod räcker till. Mitt problem är att jag blir osäker när jag läser mönstret och hoppas att någon här kanske kan hjälpa mig att bli lite säkrare.

Klistrar in stycket som förvirrar mig nedan och här kommer en länk till mönstret här http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 21&lang=se

"Byxan stickas runt på rundst från midjan och nedåt, den är likadan fram och bak. Lägg upp 64-68-72 (76-80) m på rundst 7 med Eskimo. Sticka resår = 2 rm / 2 am i 9-10-11 (12-12) cm. Byt till rundst 8, fortsätt i slätst - SAMTIDIGT på varv 1 minskas 12-12-14 (16-18) m jämnt fördelat = 52-56-58 (60-62) m. Sätt en markering mitt fram och en markering mitt bak (= 26-28-29 (30-31) m mellan mark). Mitt bak = början på varvet."

Min förvirring bottnar i att mitten bak är i början på varvet, varför ska jag då sätta en markering mitt bak? Är det inte ganska uppenbart var mitten bak är? Och.. det står att byxan är likadan fram som bak.. innebär det att jag börjar sticka framdelen och sen bakdelen för att sy ihop eller stickar jag hela byxan på en gång?

Hjääääälp :wink:
Byxan stickas runt på rundsticka. Det brukar vara pillrigt svårt att se exakt var ett varv börjar då, och du vinner mycket besvär på attt märka ut både fram och bak. Att den är likadan fram och bak betyder mest att du inte stickar en ökning bak för att få extra plats för blöja :)

Hjälper det?
Sjalette skrev:Asså typ bah.. Jag behöver lite hjälp. Jag tänker sticka ett par byxor. Barnbyxor alltså, jag hoppas att mitt tålamod räcker till. Mitt problem är att jag blir osäker när jag läser mönstret och hoppas att någon här kanske kan hjälpa mig att bli lite säkrare.

Klistrar in stycket som förvirrar mig nedan och här kommer en länk till mönstret här http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 21&lang=se

"Byxan stickas runt på rundst från midjan och nedåt, den är likadan fram och bak. Lägg upp 64-68-72 (76-80) m på rundst 7 med Eskimo. Sticka resår = 2 rm / 2 am i 9-10-11 (12-12) cm. Byt till rundst 8, fortsätt i slätst - SAMTIDIGT på varv 1 minskas 12-12-14 (16-18) m jämnt fördelat = 52-56-58 (60-62) m. Sätt en markering mitt fram och en markering mitt bak (= 26-28-29 (30-31) m mellan mark). Mitt bak = början på varvet."

Min förvirring bottnar i att mitten bak är i början på varvet, varför ska jag då sätta en markering mitt bak? Är det inte ganska uppenbart var mitten bak är? Och.. det står att byxan är likadan fram som bak.. innebär det att jag börjar sticka framdelen och sen bakdelen för att sy ihop eller stickar jag hela byxan på en gång?

Hjääääälp :wink:
Jag har precis stickat dessa byxor (skulle jag tro, det låter iaf väldigt likt) och jag skippade markörer, mitt bak är ju lätt att hitta iom tråden som blir efter uppläggningen, sedan är det ju bara att räkna för att hitta mitt fram. När man senare gör ökningarna för grenen så kan det visserligen vara bra med markörer, men inte nödvändigt...

Jag stickade sedan båda benen samtidigt med magic loop, men är man inte van med det sticksättet så fungerar det utmärkt att sticka ett ben i taget.

Såhär blev resultatet: Bild
Jag tycker att de blev lite korta i grenen så sticka gärna några extra varv innan ökningarna
Användarens profilbild
Av glis
sofin skrev:
glis skrev:
sofin skrev:
glis skrev:

Ok.. så det betyder att man stickar typ de 10 första varven och sen visar för de andra? Och sen fortsätter när alla är klara med steg 1? Eller hur gör man?
Jag har aldrig varit med på en KAL förut så jag är fel person att svara, men här verkar det som om det finns en diskussion på Ravelry om mössan så man är många som kan hjälpas åt om det verkar konstigt. Ibland finns det "mystery KAL", då tror jag att de avslöjar nya delar av mönstret undan för undan.
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:
sofin skrev:
glis skrev:
sofin skrev:
glis skrev:

Jag har aldrig varit med på en KAL förut så jag är fel person att svara, men här verkar det som om det finns en diskussion på Ravelry om mössan så man är många som kan hjälpas åt om det verkar konstigt. Ibland finns det "mystery KAL", då tror jag att de avslöjar nya delar av mönstret undan för undan.
Jag har inte heller varit med på jättemånga men de fungerar på lite olika sätt. De flesta är bara att folk vill sticka gemensamt (fast via nätet) coh då startar knit alongs. Så är fallet med Regina nu, och olika bloggare och trydligen folk på ravelry är med. Den här mössan är en liten stickning så det blir lite märkligt att sticka ihop för man är lätt klar väldigt fort :lol: Jag har haft större glädje av knit alongs på större stickningar där man hinner tröttna eller stöta på patrull i konstigt skrivna beskrivningar. Då kan det vara kul att få en kickstart av alla andra kreativa och se hur de löst det med färgval och detaljer och sådär. Ibland så startar själva mönsterskrivaren en knit along och då är det väl oftast såna där mysteryvarianter, de släpper en del i taget.

Men, Regina är som sagt en ganska lättstickad mössa, och snabb. Min är klar:

Bild
Är min min väldigt dryg? Jag hatar att stå modell... :rodna:
Den blev ju sjukt snygg Melon! :tumup: Och jättefin färkombo :D Tror jag måste sticka den också, kan bara inte bestämma vilket garn, vad har du använt för nåt?

Jag tycker inte din min är dryg, det är en snygg bild ju!
Användarens profilbild
Av melon
Ketronya skrev:Den blev ju sjukt snygg Melon! :tumup: Och jättefin färkombo :D Tror jag måste sticka den också, kan bara inte bestämma vilket garn, vad har du använt för nåt?

Jag tycker inte din min är dryg, det är en snygg bild ju!
Tack! Min är stickad i Semilla. Mönstret är strivet så att det går att använda vilket garn som helst :tumup:

Bra att du inte tycker det, jag tycker det men det är lätt att vara självkritisk.
Användarens profilbild
Av Fryle
Snygg melon! :vågen:

Om man nu inte behöver fb för att kunna sticka en så skulle jag kanske ändå göra det... fast mössförrådet liksom inte fattas något. :roll: . Gillar tanken med en orange ankfot som någon skrev. :mrgreen:
  • 1
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?