- tor mar 10, 2016 21:19
Jag gillar nystpinnen, lugnt och lite meditativt, men det går trevligt undan med den handvevade nystmaskinen (jag gav en hundring för den, begagnad men utan anmärkning
)
Smultronbarn skrev:Vad gäller utbytbara kabelstickor vill jag dela med av en ny erfarenhet. Jag har nyss bytt "upp" mig (så upplever jag det i alla fall) från Knitpro till HiyaHiya. Vissa av mina Knitpro skruvar upp sig under stickning (dock inget jag har drabbats av jätte mycket), men ffa så inser jag nu att jäklar vilka skarvar det är på flera ställen på Knitpro jämfört med Hiya. Skarvar som garnet fastnar lite smått i, skarvar som gör att jag måste arbeta fram garnet från kabeln till stickan, nu med Hiya glider de över. Jag upplever min stickning ännu trevligare nu.MuuM skrev:Tack för svar!Smultronbarn skrev:Garnhållare verkar smart!Jag har nystmaskin så jag hoppar nystpinnen. Men det blir fint om man kan.![]()
Nån som testat en "nystpinne"? Såg en på en hantverksmarknad och visste inte riktigt vad den skulle vara till först, så googlade lite.
Och är det nån som använder kabelstickor (sådana där rundstickor som är kablar som man kan byta ut spetsarna på). Hur hårt måste man dra åt med den där nyckeln egentligen? Och kan man använda dem som två separata stickor och typ ha en kabel med stoppknapp till varje sticka - eller blir det ohemult konstigt?![]()
Och - vilka storlekar använder ni mest på stickor/rundstickor/kablar?
Nu blev det lite 20 frågor så här innan mellokvällen!Men medan det är trist emellan så måste jag försöka sticka lite, samtidigt som jag håller en god och intresserad min inför mellotittandet samt försöker hindra lillan från att trassla nystanen...
![]()
Nu blir det muffinsbak till mellomyset!Lillen har beordrat detta!
![]()
Jag har kabelstickor, KnitPro, och har använt dem i snart tio år. Man behöver inte dra åt hårt alls, ofta räcker det med fingrarna. Jag använder dem som rundstickor oavsett om jag stickar runt eller fram och tillbaka. Man kan absolut ha en vajer i varje sticka och en stopp på, om man vill, men fördelen med att använda dem runt är att man inte behöver hålla uppe arbetet utan det ligger i knät. Det sliter mindre på ryggen.
Jag använder nog 2,5, 3,5 och 4 mest. Men det beror ju helt på vad jag stickar.![]()
Jag köpte ett par ändstickor, Björk, och kabel från Järbo som jag testar nu för "fram och tillbaka-stickning" av en barnkofta. Tycker det funkar rätt bra, men den ena vrider upp sig lite under stickning, och då hakar det något luddiga garnet fast lite. Nu har jag nummer 3 men köpte ett par nummer fyra också.
Nystpinnen fattade jag inte ens vad det var först när jag såg den, så fick googla. Gissar att det krävs en viss teknik för att få till det precis som du säger, så visst verkar det smidigare (och spar på händerna lite) med en maskin.
Jag gillar nystpinnen, lugnt och lite meditativt, men det går trevligt undan med den handvevade nystmaskinen (jag gav en hundring för den, begagnad men utan anmärkning