Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Smultronbarn skrev:
MuuM skrev:
Smultronbarn skrev:Garnhållare verkar smart! :tumup:

Nån som testat en "nystpinne"? Såg en på en hantverksmarknad och visste inte riktigt vad den skulle vara till först, så googlade lite.

Och är det nån som använder kabelstickor (sådana där rundstickor som är kablar som man kan byta ut spetsarna på). Hur hårt måste man dra åt med den där nyckeln egentligen? Och kan man använda dem som två separata stickor och typ ha en kabel med stoppknapp till varje sticka - eller blir det ohemult konstigt? :hmm:

Och - vilka storlekar använder ni mest på stickor/rundstickor/kablar?

Nu blev det lite 20 frågor så här innan mellokvällen! :lol: Men medan det är trist emellan så måste jag försöka sticka lite, samtidigt som jag håller en god och intresserad min inför mellotittandet samt försöker hindra lillan från att trassla nystanen... :roll:

Nu blir det muffinsbak till mellomyset! :mums: Lillen har beordrat detta! :heart: :this:
Jag har nystmaskin så jag hoppar nystpinnen. Men det blir fint om man kan.

Jag har kabelstickor, KnitPro, och har använt dem i snart tio år. Man behöver inte dra åt hårt alls, ofta räcker det med fingrarna. Jag använder dem som rundstickor oavsett om jag stickar runt eller fram och tillbaka. Man kan absolut ha en vajer i varje sticka och en stopp på, om man vill, men fördelen med att använda dem runt är att man inte behöver hålla uppe arbetet utan det ligger i knät. Det sliter mindre på ryggen.

Jag använder nog 2,5, 3,5 och 4 mest. Men det beror ju helt på vad jag stickar. :-)
Tack för svar! :D

Jag köpte ett par ändstickor, Björk, och kabel från Järbo som jag testar nu för "fram och tillbaka-stickning" av en barnkofta. Tycker det funkar rätt bra, men den ena vrider upp sig lite under stickning, och då hakar det något luddiga garnet fast lite. Nu har jag nummer 3 men köpte ett par nummer fyra också.

Nystpinnen fattade jag inte ens vad det var först när jag såg den, så fick googla. Gissar att det krävs en viss teknik för att få till det precis som du säger, så visst verkar det smidigare (och spar på händerna lite) med en maskin. :tumup:
Vad gäller utbytbara kabelstickor vill jag dela med av en ny erfarenhet. Jag har nyss bytt "upp" mig (så upplever jag det i alla fall) från Knitpro till HiyaHiya. Vissa av mina Knitpro skruvar upp sig under stickning (dock inget jag har drabbats av jätte mycket), men ffa så inser jag nu att jäklar vilka skarvar det är på flera ställen på Knitpro jämfört med Hiya. Skarvar som garnet fastnar lite smått i, skarvar som gör att jag måste arbeta fram garnet från kabeln till stickan, nu med Hiya glider de över. Jag upplever min stickning ännu trevligare nu.

Jag gillar nystpinnen, lugnt och lite meditativt, men det går trevligt undan med den handvevade nystmaskinen (jag gav en hundring för den, begagnad men utan anmärkning :tumup: )
MuuM skrev:HUr gick det på dubbelstickningskursen?
Det var kul :vågen: men det hade nog funkat nog så bra att kolla på youtube. Det blir nog svårare med att testa att minska/maska av och så långt hinner man ju bara i teorin på tre timmar. Men jag är igång med en mössa nu, får se hur det går.

Alltid kul att bredda sig lite :D
Maken blev så nöjd med sin tröja att han vill ha en till :lol:
Men gärna ännu tunnare....
Den jag gjorde var i strumpgarn, 400m/100g.

Någon som har tips på tunnare garn som ändå är hyfsat slitstarkt?
Grått ska det vara.

Funderar på detta:

http://www.ankisdesign.se/garn/merino-lammull-pa-kon/

eller kanske detta:

http://magasinduett.se/garn/magasin-duett/supersoft/

Någon som har testat dem?
Amaltea skrev:
MuuM skrev:HUr gick det på dubbelstickningskursen?
Det var kul :vågen: men det hade nog funkat nog så bra att kolla på youtube. Det blir nog svårare med att testa att minska/maska av och så långt hinner man ju bara i teorin på tre timmar. Men jag är igång med en mössa nu, får se hur det går.

Alltid kul att bredda sig lite :D
Jag håller med, det var verkligen jätteroligt! :app: Men jösses vad trött jag var efter sen, det bara snurrade av all ny info. :hellu: Jag försökte mig på att sticka vidare på mönsterrapporten jag valt i helgen, ser lite knasigt ut men lyckades själv rätta till lite fel. :tumup: Och helst vill jag ha en uppföljningskurs typ strax.

Impad av att du redan börjat på en mössa! :vågen: Jag tänkte försöka mig på en grytlapp bara för att få lite mönsterkoll liksom, och sedan sticka en krage.

Men hörrni, finns det alltså speciella "dubbelstickningsmönster" eller kan man i princip ta vilket mönster som helt och själv föröska översätta det till dubbelstickning? Tänkte att det kanske är lättare att börja med ett uttalat dubbelstickningsmönster första gången jag gör ett större projekt än provlapps-grytlappen.

Var lite sugen på att testa denna: http://www.ravelry.com/patterns/library/torshavn-2 men tar gärna emot förslag på andra bra mönster för detta också. :tumup:
Fryle skrev:
Sanna81 skrev: Jag har inte kommit så långt som att jag valt garn än :roll:
Hur går det? :D
Jag har fortfarande inte kommit någon stans alls. Men i ärlighetens namn har jag inte letat så mycket sedan jag skrev i den här tråden sist heller, det har liksom varit lite annat på gång. Fast det skulle fortfarande vara roligt om utifall att jag skulle kunna tänkas få ihop något, så blir det liksom rättvist. Förra gången födde jag barnet, och Melinna gjorde en filt, och nu tvärt om :lol:
Av Jos
Jag funderar på att sticka denna mössa till ädsta dottern, som gillar ugglor: http://www.barbros-stickning.se/Ugglemossa4.pdf

Funderar på hur man hittar passande garn? Vad ska jag tänka på när jag ersätter ett garn i en stickbeskrivning med ett annat? Bör det vara samma material? Eller är det viktigast att det är samma antal gram i förhållande till meter? Kabeltvinnat - vad innebär det?
Användarens profilbild
Av MuuM
Sanna81 skrev:
Fryle skrev:
Sanna81 skrev: Jag har inte kommit så långt som att jag valt garn än :roll:
Hur går det? :D
Jag har fortfarande inte kommit någon stans alls. Men i ärlighetens namn har jag inte letat så mycket sedan jag skrev i den här tråden sist heller, det har liksom varit lite annat på gång. Fast det skulle fortfarande vara roligt om utifall att jag skulle kunna tänkas få ihop något, så blir det liksom rättvist. Förra gången födde jag barnet, och Melinna gjorde en filt, och nu tvärt om :lol:
Häpp! Ska ni ha ett barn till? :app: :heart: :vågen: :love: :loving: GRATTIS!!!
Användarens profilbild
Av MuuM
Jos skrev:Jag funderar på att sticka denna mössa till ädsta dottern, som gillar ugglor: http://www.barbros-stickning.se/Ugglemossa4.pdf

Funderar på hur man hittar passande garn? Vad ska jag tänka på när jag ersätter ett garn i en stickbeskrivning med ett annat? Bör det vara samma material? Eller är det viktigast att det är samma antal gram i förhållande till meter? Kabeltvinnat - vad innebär det?
Meter per 100 gram är viktigt när du byter och materialet likaså. Men det bästa är att sticka en provlapp och tvätta den så du ser hur garnet beter sig. Börja med att titta på den här länken http://yarnsub.com/ där kan du säkert hitta något.

Kabeltvinnat innebär att trådarna i garnet är liksom flätade i varandra, inte bara tvinnade bredvid varandra. Det stickade/virkade får ett lite annat utseende. För den där mössan behöver du inte ha kabeltvinnat garn.
Av Jos
MuuM skrev:
Jos skrev:Jag funderar på att sticka denna mössa till ädsta dottern, som gillar ugglor: http://www.barbros-stickning.se/Ugglemossa4.pdf

Meter per 100 gram är viktigt när du byter och materialet likaså. Men det bästa är att sticka en provlapp och tvätta den så du ser hur garnet beter sig. Börja med att titta på den här länken http://yarnsub.com/ där kan du säkert hitta något.

Kabeltvinnat innebär att trådarna i garnet är liksom flätade i varandra, inte bara tvinnade bredvid varandra. Det stickade/virkade får ett lite annat utseende. För den där mössan behöver du inte ha kabeltvinnat garn.
Tack!
Fryle skrev:
Amaltea skrev:Tänkte försöka mig på ett mönster på engelska, fastnade så för denna sjal :

http://www.ravelry.com/patterns/library ... um-shawl-4

dock inte i rosa, har en turkos härva Drops Lace liggandes :mrgreen:
Åh, vad fin! :love:

Jag hade dock aldrig ens tänkt tanken att försöka sticka den. :roll:
Många maskor blir det :app:
Men har ett par projekt som ska avslutas först.
Makens slätstickade tröja, gör den i entrådigt gästrikegarn, kommer att bli en prövning i tålamod det.
  • 1
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?