Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
Mosan skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:Tydligen är fotbollstermer vanligare än sticktermer enligt iphone :lol: mittback: mittmaska.
:lol:
:lol:
:Hahaa: Jag tänkte "Det där måste vara någon teknisk term som Melon just lärt sig."

Hälsningar hon som tror på allt... :roll:
Användarens profilbild
Av ellla
zmurfan skrev:
ellla skrev:
zmurfan skrev:Ja men precis så. Då hade jag inte fattat så himla fel ändå då.
Då var det nåt fel, fast inte på varv 5 utan varv 3 då.
Hur jag än meckade och försökte så fick jag inte till det där.
Nu ska jag göra ett nytt försök med sjalen.
Hoppas det går bättre!
Det gör det. Det blir ju en hålkant i mitten och längs kanten. Coolt värre ju.
:vågen:
Och efter några varv är det ju helt självklart var de där hålen ska vara :)
ellla skrev:
zmurfan skrev:
ellla skrev:
Hoppas det går bättre!
Men jag ser ju det nu. Fasen vad coolt. Tack för starthjälpen tjejer! Nu måste jag bara ha en rundsticka i lagom storlek så jag kan fortsätta när den blir större med.
Användarens profilbild
Av ellla
zmurfan skrev:
ellla skrev:
zmurfan skrev:
ellla skrev:
Hoppas det går bättre!
Men jag ser ju det nu. Fasen vad coolt. Tack för starthjälpen tjejer! Nu måste jag bara ha en rundsticka i lagom storlek så jag kan fortsätta när den blir större med.
:tumup:
När man läser stickbeskrivningar, vilken storlek brukar "2 år" motsvara? Nu läste jag stickmönster på Drops och då var 2 år detsamma som storlek 86/92. Vilket min 1-åring drar nu. Aigh, hur vet man hur stort plagget blir utifrån de där åldersangivelserna? :hmm:
namera skrev:När man läser stickbeskrivningar, vilken storlek brukar "2 år" motsvara? Nu läste jag stickmönster på Drops och då var 2 år detsamma som storlek 86/92. Vilket min 1-åring drar nu. Aigh, hur vet man hur stort plagget blir utifrån de där åldersangivelserna? :hmm:
Står det inte färdiga mått på plagget någonstans? Då kan du jämföra med något du har hemma som passar :)
Jag har varit tokigt effektiv idag och gjort klart kompisens dotters klänning i baby eco ull, stickat klart en disktrasa och stickat en benvärmare till en träskulptur. :vågen:

Nu vet jag inte vad jag ska börja med...
namera skrev:När man läser stickbeskrivningar, vilken storlek brukar "2 år" motsvara? Nu läste jag stickmönster på Drops och då var 2 år detsamma som storlek 86/92. Vilket min 1-åring drar nu. Aigh, hur vet man hur stort plagget blir utifrån de där åldersangivelserna? :hmm:
Nu tror jag nog att mitt inlägg snarare förvirrar än hjälper... :lol: Men min uppfattning om drops barnmönster är att de ALLTID är väl tilltagna i storlek...
Användarens profilbild
Av ellla
Empatikan skrev:
Nu tror jag nog att mitt inlägg snarare förvirrar än hjälper... :lol: Men min uppfattning om drops barnmönster är att de ALLTID är väl tilltagna i storlek...
:iagree:
De är som gamla mönster i storlekarna.
Användarens profilbild
Av melon
ellla skrev:
Empatikan skrev:
Och de är ofta för breda och för korta.

Testa att lägga upp för en storlek, sticka en bit och mät sedan. Antingen kan du uppskatta bredden genom att mäta barnet eller så kan du jämföra med en tröja som är lagom. Om det inte passar så kan du gå upp eller ner i storlek tills det blir så stort som du vill ha.
melon skrev:
ellla skrev:
Empatikan skrev:
Och de är ofta för breda och för korta.

Testa att lägga upp för en storlek, sticka en bit och mät sedan. Antingen kan du uppskatta bredden genom att mäta barnet eller så kan du jämföra med en tröja som är lagom. Om det inte passar så kan du gå upp eller ner i storlek tills det blir så stort som du vill ha.
Men drops-mönstren har ju oftast en skiss med mått, eller har de inte det? Då kan man ju kolla där, förutsatt att man har nåt att jämföra med och att stickfastheten stämmer.
Tack för råden! Jag har mätt Jacob med ett måttband (att ta mått på en vaken 1-åring gör jag nog helst inte om :lol: ) och insåg att jag måste justera mönstret ordentligt. Möjligen blir det lite stort ändå, men inte värre än att han kommer växa i plagget inom kort.

Just vidden står ju ofta utskriven, däremot inte längden. Och stickovan som jag är så är det svårt att beräkna hur långt t.ex. framstycket blir utifrån det varvantal som ska stickas (inte minst när man ska sticka med olika tekniker hit och dit).

Men! Att läsa stickbeskrivningar och sticka är min nya favoritsysselsättning när jag liggammar. Tror minsann jag hittat en ny älsklingshobby. :tumup:
  • 1
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?