Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Amaltea skrev:
Smultronbarn skrev:Vad skulle ni anse vara " grundläggande stickvana"? Är lite sugen på att anmäla mig till en prova-på-kurs i dubbelstickning, men vet inte om jag törs. Räcker det att man har koll på typ räta, aviga, uppläggning, avmaskning (och lite till) tror ni? Tänker att jag hinner börja på mina mönstervantar innan dess och så hinner jag förhoppningsvis samla lite mer kunskap och flerfärgsstickning innan dess.
Tycker du ska testa :tumup:

Jag ska gå på ett kvällspass i just dubbelstickning nu i vår, har velat lära mig det länge nu.
Jamen då gör jag nog det! Är lite småsugen, och alltid lär jag mig väl nåt tänker jag. :tumup: Har varit lite nyfiken på hur man gör, sen jag såg en kompis mössa där hennes mamma gjort tekniken. Hade inget namn på det då, men jädrarns vad jämnt och fint hon hade stickat! :shock: :respekttilldig:
Användarens profilbild
Av MuuM
Smultronbarn skrev:
Amaltea skrev:
Smultronbarn skrev:Vad skulle ni anse vara " grundläggande stickvana"? Är lite sugen på att anmäla mig till en prova-på-kurs i dubbelstickning, men vet inte om jag törs. Räcker det att man har koll på typ räta, aviga, uppläggning, avmaskning (och lite till) tror ni? Tänker att jag hinner börja på mina mönstervantar innan dess och så hinner jag förhoppningsvis samla lite mer kunskap och flerfärgsstickning innan dess.

Jag ska gå på ett kvällspass i just dubbelstickning nu i vår, har velat lära mig det länge nu.
Jamen då gör jag nog det! Är lite småsugen, och alltid lär jag mig väl nåt tänker jag. :tumup: Har varit lite nyfiken på hur man gör, sen jag såg en kompis mössa där hennes mamma gjort tekniken. Hade inget namn på det då, men jädrarns vad jämnt och fint hon hade stickat! :shock: :respekttilldig:
Absolut! Dubbelstickning är inte svårt alls, när man vet hur man gör och har stickat förut. Go!
MuuM skrev:
Smultronbarn skrev:
Amaltea skrev:

Absolut! Dubbelstickning är inte svårt alls, när man vet hur man gör och har stickat förut. Go!
Nu har jag anmält mig! :vågen: Tack för peppning! :D
Ehmm, jag hör inte hemma här :hide: Men ändå: Om man fått för sig att man kanske ska försöka sticka en bebisfilt, trots att man är väldigt dålig på handarbete, och ett mönster av typen fyra räta, fyra aviga (alltså resårstickning) är för svårt för att man ständigt glömmer bort hur många man gjort av varje så att det snarare blir tre räta, fem aviga, två räta, sex aviga, fem räta, tre aviga.... Har ni några tips då? Jag tänker mig alltså något väldigt basic, typ ett stycke med bara rätstickning.

Är det ändå lättare att göra flera fyrkanter som man sedan syr ihop, eller ska man ha några jättelånga stickor för att det ska rymmas en bebisfiltbredd på dem?

Om man tänker sig att filten ska vara till en bebis som föds på sommaren, och hellre vara en mysfilt på mot bar hud än något som ligger i en vagn, så tänker jag mig att bomull eller bambu eller något annat svalt och lättvättat är bättre än ull. Jag tänker mig också att tjockt garn är bättre än tunt, om det ska ha en chans att bli färdigt hos en långsam typ som jag. Har jag missat något som jag bör tänka på vid garnval då?

Hur vet man hur mycket garn som går åt då, finns det något sätt att räkna om antalet meter garn som finns på ett nystan till yta färdigstickat? Helst vill jag att det inte ska vara så dyrt, men samtidigt eko-reko och fint :lol:
Användarens profilbild
Av berit
Jag återkommer när jag har mer tid men jag tycker att det är fint med helt rätstickade filtar. Alltså bara räta maskor fram och tillbaka. Och då förslagsvis på en rundsticka (som är som två korta stickor med en böjbar kabel emellan) för att det inte ska bli för tungt och jobbigt.
Användarens profilbild
Av Fryle
Sanna 81:
Det går alldeles utmärkt att sticka en fin filt med bara räta maskor. Sticka på rundsticka i ett stycke, undvik att behöva sy.

Jag gillar att använda självrandande garn, det ger fin effekt utan extra arbete. Det finns självrandande bomullsgarn, även om ull nog är vanligare. Och sticka med stickor 4-5 eller ännu grövre så går det fortare framåt. Ha inte för tunna stickor. Den som är ovan kan ibland sticka för hårt och då blir filten inte så fluffigt mysig.

Här är ett garnexempel:

Bild
Fryle skrev:
Här är ett garnexempel:

Bild
Det var fint! Vet du om man kan köpa det någonstans i Sverige? Och hur många nystan kan man tänkas behöva av det i så fall?
Smultronbarn skrev:
Amaltea skrev:Jag stickar fingervantar :rock:
Riktigt kul men lite pilligt.
Randiga har jag gjort nu, det blir många trådar att fästa.....
:respekttilldig: Fingervantar verkar apasvårt! Visar du bild sen? :D
Jag är tyvärr kass på bilder :?
Nu har jag skaffat ett mönster för barnstorlekar också :vågen:
Parallellt med vantarna håller jag på med en tröja åt maken, en tunn i ull. Det kommer att gå åt 2 km garn innan den är klar. Smått flätmönster, har nog aldrig stickat något så tidskrävande :whut:
Användarens profilbild
Av Fryle
Amaltea skrev:Parallellt med vantarna håller jag på med en tröja åt maken, en tunn i ull. Det kommer att gå åt 2 km garn innan den är klar. Smått flätmönster, har nog aldrig stickat något så tidskrävande :whut:
Jag ska snart börja på en tröja åt min tvåmetersman. Jag tänkte sikta på stickor 5-6 eller nåt. 8)
Fryle skrev:
Amaltea skrev:Parallellt med vantarna håller jag på med en tröja åt maken, en tunn i ull. Det kommer att gå åt 2 km garn innan den är klar. Smått flätmönster, har nog aldrig stickat något så tidskrävande :whut:
Jag ska snart börja på en tröja åt min tvåmetersman. Jag tänkte sikta på stickor 5-6 eller nåt. 8)
Här är det treor.....
Du är klok du :lol:
Tack och lov är maken ingen gigant.
Nu har jag kommit till ärmarna på Little Coffee Bean-koftan. I beskrivningen står det att man sk använda strumpstickor men det borde väl gå lika bra med en rundsticka? Jag har inte tillräckligt tjocka strumpstickor, plus att jag tucker det är mycket bökigare.
Mary_Cherry skrev:Nu har jag kommit till ärmarna på Little Coffee Bean-koftan. I beskrivningen står det att man sk använda strumpstickor men det borde väl gå lika bra med en rundsticka? Jag har inte tillräckligt tjocka strumpstickor, plus att jag tucker det är mycket bökigare.
Finns ingen anledning att byta till strumpstickor, fortsätt du med dina rundstickor...
Trulsamin skrev:
Mary_Cherry skrev:Nu har jag kommit till ärmarna på Little Coffee Bean-koftan. I beskrivningen står det att man sk använda strumpstickor men det borde väl gå lika bra med en rundsticka? Jag har inte tillräckligt tjocka strumpstickor, plus att jag tucker det är mycket bökigare.
Finns ingen anledning att byta till strumpstickor, fortsätt du med dina rundstickor...
:tumup: Behöver jag sätta markörer på fler ställen än vad texten säger om jag gör så?
  • 1
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?