- ons dec 16, 2015 15:23
Jag brukar hålla dominant färg över vänster pekfinger och bottenfärg över vänster pekfinger+långfinger. Och så plockar jag garnet precis som vid vanlig stickning. Har aldrig fått till det som Muum beskriver, men det är en smaksak.
Du kan nog youtuba (eller googla) och testa lite olika sökord, tex flerfärgsstickning/fair isle/stranden knitting/knitting with two colours.
Lycka till!
Smultronbarn skrev:Alltså, när man mönsterstickar och ska ha två olika färgnystan samtidigt, så ska man typ..ehhh tvinna med den andra tråden på baksidan av arbetet?En behöver inte tvinna (om det inte är längre hopp än ca fem maskor mellan färgerna). Det är dock viktigt att en håller färgerna konsekvent - alltså inte skiftar plats på mönsterföräldrar och bottenfärg. Detta för att den främre färgen blir mer dominant och arbetet blir ojämnt om den dominanta färgen skiftar.Gissar att det finns piffiga videos på det med - men vad ska jag söka på då? Eller kan någon förklara på ett enkelt sätt kanske?
Jag brukar hålla dominant färg över vänster pekfinger och bottenfärg över vänster pekfinger+långfinger. Och så plockar jag garnet precis som vid vanlig stickning. Har aldrig fått till det som Muum beskriver, men det är en smaksak.
Du kan nog youtuba (eller googla) och testa lite olika sökord, tex flerfärgsstickning/fair isle/stranden knitting/knitting with two colours.
Lycka till!
Barnen: april -11, januari -16