Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av berit
Smultronbarn skrev:Alltså, när man mönsterstickar och ska ha två olika färgnystan samtidigt, så ska man typ..ehhh tvinna med den andra tråden på baksidan av arbetet? :hmm: Gissar att det finns piffiga videos på det med - men vad ska jag söka på då? Eller kan någon förklara på ett enkelt sätt kanske? :D
En behöver inte tvinna (om det inte är längre hopp än ca fem maskor mellan färgerna). Det är dock viktigt att en håller färgerna konsekvent - alltså inte skiftar plats på mönsterföräldrar och bottenfärg. Detta för att den främre färgen blir mer dominant och arbetet blir ojämnt om den dominanta färgen skiftar.

Jag brukar hålla dominant färg över vänster pekfinger och bottenfärg över vänster pekfinger+långfinger. Och så plockar jag garnet precis som vid vanlig stickning. Har aldrig fått till det som Muum beskriver, men det är en smaksak.

Du kan nog youtuba (eller googla) och testa lite olika sökord, tex flerfärgsstickning/fair isle/stranden knitting/knitting with two colours.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av berit
När ni stickar mössor hur mycket negative ease har ni då???

Jag ska sticka till min fyraåring som har 51cm huvud. Och mössan blir suuuuuperstor. Hur mycket ska jag ta bort?
berit skrev:
Smultronbarn skrev:Alltså, när man mönsterstickar och ska ha två olika färgnystan samtidigt, så ska man typ..ehhh tvinna med den andra tråden på baksidan av arbetet? :hmm: Gissar att det finns piffiga videos på det med - men vad ska jag söka på då? Eller kan någon förklara på ett enkelt sätt kanske? :D
En behöver inte tvinna (om det inte är längre hopp än ca fem maskor mellan färgerna). Det är dock viktigt att en håller färgerna konsekvent - alltså inte skiftar plats på mönsterföräldrar och bottenfärg. Detta för att den främre färgen blir mer dominant och arbetet blir ojämnt om den dominanta färgen skiftar.

Jag brukar hålla dominant färg över vänster pekfinger och bottenfärg över vänster pekfinger+långfinger. Och så plockar jag garnet precis som vid vanlig stickning. Har aldrig fått till det som Muum beskriver, men det är en smaksak.

Du kan nog youtuba (eller googla) och testa lite olika sökord, tex flerfärgsstickning/fair isle/stranden knitting/knitting with two colours.

Lycka till!
Tack snälla du! Ska absolut testa det där att ha de olika färgerna som du beskrev! :D Och ska googla lite till innan jag ger mig i kast med vantarna...
Användarens profilbild
Av MuuM
Smultronbarn skrev:
berit skrev:

Lycka till!
Tack snälla du! Ska absolut testa det där att ha de olika färgerna som du beskrev! :D Och ska googla lite till innan jag ger mig i kast med vantarna...
Gör en provlapp! Sticka en barnvante eller nåt där du testar att hålla trådarna på olika sätt.
Trulsamin skrev:
Mary_Cherry skrev:Little coffee bean-koftan; jag har inga 4,5 mm rundstickor. Vad göra? Sticka resåren på 4 mm eller 5 mm som resten av koftan?
sticka på 4orna
Tack! :tumup:
Det här med att blocka stickade saker, gör ni det? :hmm: Jag har liksom aldrig kommit på tanken, men har inte heller stickat så stora saker innan att jag behövt tänka på det.

Såg nånstans nån som hade blockat sitt plagg i snö, men kan för mitt liv inte hitta tillbaka till sidan. Eller har jag drömt detta? :roll:
Smultronbarn skrev:Det här med att blocka stickade saker, gör ni det? :hmm: Jag har liksom aldrig kommit på tanken, men har inte heller stickat så stora saker innan att jag behövt tänka på det.

Såg nånstans nån som hade blockat sitt plagg i snö, men kan för mitt liv inte hitta tillbaka till sidan. Eller har jag drömt detta? :roll:
Är du säker på att hon blockade i snön då? För det är vanligt att man kastar ut allt sitt ylle i snön för att rengöra det.

Jag blockar i stort sett allt, resultatet blir så mycket snyggare när man gör det.
Trulsamin skrev:
Smultronbarn skrev:Det här med att blocka stickade saker, gör ni det? :hmm: Jag har liksom aldrig kommit på tanken, men har inte heller stickat så stora saker innan att jag behövt tänka på det.

Är du säker på att hon blockade i snön då? För det är vanligt att man kastar ut allt sitt ylle i snön för att rengöra det.

Jag blockar i stort sett allt, resultatet blir så mycket snyggare när man gör det.
Alltså, ja det är ju det jag funderar på om jag verkligen läste rätt... Men rengöra i snön låter piffigt - hur gör man då? :D
Vad skulle ni anse vara " grundläggande stickvana"? Är lite sugen på att anmäla mig till en prova-på-kurs i dubbelstickning, men vet inte om jag törs. Räcker det att man har koll på typ räta, aviga, uppläggning, avmaskning (och lite till) tror ni? Tänker att jag hinner börja på mina mönstervantar innan dess och så hinner jag förhoppningsvis samla lite mer kunskap och flerfärgsstickning innan dess.
Användarens profilbild
Av isbl
Smultronbarn skrev:Vad skulle ni anse vara " grundläggande stickvana"? Är lite sugen på att anmäla mig till en prova-på-kurs i dubbelstickning, men vet inte om jag törs. Räcker det att man har koll på typ räta, aviga, uppläggning, avmaskning (och lite till) tror ni? Tänker att jag hinner börja på mina mönstervantar innan dess och så hinner jag förhoppningsvis samla lite mer kunskap och flerfärgsstickning innan dess.
Grundläggande stickvana skulle jag tolka som att en kan aviga, räta, lägga upp och avmaska, samt någon form av ökning och minskning. Så jag tror du lugnt kan anmäla dig :wink: Du kan ju alltid höra av dig till den som är ansvarig för kursen också. Gissar att de är beredda på viss variation i kunskaperna.
Smultronbarn skrev:Vad skulle ni anse vara " grundläggande stickvana"? Är lite sugen på att anmäla mig till en prova-på-kurs i dubbelstickning, men vet inte om jag törs. Räcker det att man har koll på typ räta, aviga, uppläggning, avmaskning (och lite till) tror ni? Tänker att jag hinner börja på mina mönstervantar innan dess och så hinner jag förhoppningsvis samla lite mer kunskap och flerfärgsstickning innan dess.
Tycker du ska testa :tumup:

Jag ska gå på ett kvällspass i just dubbelstickning nu i vår, har velat lära mig det länge nu.
Amaltea skrev:Jag stickar fingervantar :rock:
Riktigt kul men lite pilligt.
Randiga har jag gjort nu, det blir många trådar att fästa.....
:respekttilldig: Fingervantar verkar apasvårt! Visar du bild sen? :D
  • 1
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?