Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

gurkan76 skrev:Nu har mitt hundgarn kommit! Jag glömde säga att jag ville ha det nystat, så då har jag lite att göra. :roll: Nu längtar jag lite tills jag ska börja jobba, så jag kan sticka på bussen. :D

Bild
Morris träffar sig själv :lol:

vad coolt! Hur känns det? Det där har alltid intresserat mig. Undrar om det skulle gå med våran jyckes päls (har en lagotto). Vad kostade det och hur funkade det rent praktiskt? *nyfiken*
Av Umma
Bubbi skrev:
fröken_zombie skrev:
Bubbi skrev:
Umma skrev:
Bubbi skrev:I förrgår köpte jag ju garn till sambons kofta. Den är så snabbstickad att jag redan är klar med en ärm.
Det gillas. Då hinner jag med andra projekt också. :vågen:
Så mycket att sticka, så lite tid.
hear hear!!
Ja, och då stickar jag ändå i snitt tre timmar om dagen. Eller mer.
:shock: du har inte en halvtimme att låna ut till mig?
Nja, jag tycker ju att även det är för lite. :roll:
Jag är nördigaste mamman i hela lekparken. Jag brukar passa på att sticka medan V leker.
:app: jag stickar också på lekplatsen :hellu: och ibland stickar jag när vi är ute och går, det funkar ganska bra om man stickar något lätt (dvs rätt) :fnissa:
Umma skrev:
Bubbi skrev:
fröken_zombie skrev:
Bubbi skrev:
Umma skrev:
Bubbi skrev:I förrgår köpte jag ju garn till sambons kofta. Den är så snabbstickad att jag redan är klar med en ärm.
Det gillas. Då hinner jag med andra projekt också. :vågen:
Så mycket att sticka, så lite tid.
hear hear!!
Ja, och då stickar jag ändå i snitt tre timmar om dagen. Eller mer.
:shock: du har inte en halvtimme att låna ut till mig?
Nja, jag tycker ju att även det är för lite. :roll:
Jag är nördigaste mamman i hela lekparken. Jag brukar passa på att sticka medan V leker.
:app: jag stickar också på lekplatsen :hellu: och ibland stickar jag när vi är ute och går, det funkar ganska bra om man stickar något lätt (dvs rätt) :fnissa:
Många disktrasor har jag stickat på lekplatsen. Men det var en utmaning för ett halvår sen, nu är Björn mer självgående så nu kan stickningen följa med dit ibland igen.
Så här ser hålen ut:
Bild
Kanske blir ökningen bara lite lös? Jag har kollat på filmen och jag tycker att det ser ut som att jag gör som man ska.

Min andra fråga löste sig när jag tittade lite noggrannare på provlappen :lol:

Men sen funderar jag över mitt garn. Det gnirkar lite, ska ullgarn göra det? Jag tycker liksom att det känns lite syntetiskt... Är det kanske superwashbehandlingen som gör det?
Nu har jag köpt knappar! :vågen: (för 4,50 st! Kemtvätten i Spånga hade inte så stor åtgång på knappar, så det var tydligen gaaaamla priser ;-) )

Det är såna där som inte har hål i knappen, utan en ögla på baksidan så det kommer inte synas vad jag syr med - så då är frågan, tar man vanlig bomullstråd? eller är det bättre med polyestertråd? För att sy med garn är väl meningslöst? Det måste väl nötas av på en förmiddag?
Av Umma
Knyttet & K skrev:Så här ser hålen ut:
Bild
Kanske blir ökningen bara lite lös? Jag har kollat på filmen och jag tycker att det ser ut som att jag gör som man ska.

Min andra fråga löste sig när jag tittade lite noggrannare på provlappen :lol:

Men sen funderar jag över mitt garn. Det gnirkar lite, ska ullgarn göra det? Jag tycker liksom att det känns lite syntetiskt... Är det kanske superwashbehandlingen som gör det?
Knirkar det...jag har aldrig varit med om att ullgarn gör det. Apropå hålet, tar du upp tråden mellan 2 maskor och stickar den? För i så fall är det viktigt att vrida tråden så det blir lite mer utfyllnad liksom alternativt stickar du i bakre maskbågen, hursomhelst den ska vara vriden.
Kaffemoster skrev:Nu har jag köpt knappar! :vågen: (för 4,50 st! Kemtvätten i Spånga hade inte så stor åtgång på knappar, så det var tydligen gaaaamla priser ;-) )

Det är såna där som inte har hål i knappen, utan en ögla på baksidan så det kommer inte synas vad jag syr med - så då är frågan, tar man vanlig bomullstråd? eller är det bättre med polyestertråd? För att sy med garn är väl meningslöst? Det måste väl nötas av på en förmiddag?
Polyestertråd är starkare än bomullstråd. Det finns ju även extrastark tråd som är lite grövre, och knapptråd som är ännu lite grövre än den extrastarka. Jag hade iaf valt polyestertråd av något slag.
Umma skrev: Knirkar det...jag har aldrig varit med om att ullgarn gör det. Apropå hålet, tar du upp tråden mellan 2 maskor och stickar den? För i så fall är det viktigt att vrida tråden så det blir lite mer utfyllnad liksom alternativt stickar du i bakre maskbågen, hursomhelst den ska vara vriden.
Inte jag heller.

När det gäller hålet gör jag som i Tant Koftas film. Stickar en maska och gör ökningen ur den stickade. Jag kanske skulle göra en vanlig ökning, jag tycker det brukar synas mindre. Jag brukar sticka i bakre maskbågen när jag ökar. Blir det lika bra tror ni? Eller blir det annorlunda lutning? Eller är det bara när man minskar man behöver tänka på det?
Knyttet & K skrev:
Kaffemoster skrev:Nu har jag köpt knappar! :vågen: (för 4,50 st! Kemtvätten i Spånga hade inte så stor åtgång på knappar, så det var tydligen gaaaamla priser ;-) )

Polyestertråd är starkare än bomullstråd. Det finns ju även extrastark tråd som är lite grövre, och knapptråd som är ännu lite grövre än den extrastarka. Jag hade iaf valt polyestertråd av något slag.
Det låter ju vettigt. Men tanken slog mig strax efter att jag postat, att då finns väl kanske risken att tråden nöter hål på garnet där jag sytt? Eller också förstärker man med en liten tyglapp....
Så besvärligt det blev! :D
Av Umma
Kaffemoster skrev:
Knyttet & K skrev:

Det låter ju vettigt. Men tanken slog mig strax efter att jag postat, att då finns väl kanske risken att tråden nöter hål på garnet där jag sytt? Eller också förstärker man med en liten tyglapp....
Så besvärligt det blev! :D
Jag använder alltid samma garn som jag stickat med eller tunnare liknande, jag tänker att knapparna i ett stickat plagg inte är så utsatta som vanliga knappar, jag hade nog inte använt vanlig tråd i ett stickat plagg av det skälet som du skriver, det blir nästan skärande mot det fina ullgarnet. Om knappen skulle ramla av får man väl sy fast den igen bara.
Knyttet & K skrev:Jag fortsätter mina ökningsfunderingar. Jag insåg när jag studerade lappen närmare att jag ökat åt fel håll. Kan det ha gjort att de syns mer?
Ja, lite mer borde det väl synas då, kan man tänka.
Men jag tyckte nog inte att dina hål var störande stora. Inte alls. Men å andra sidan så tycker jag att det är lite snyggt när ökningarna för raglanärmen syns.
Umma skrev:APROPÅ disktrasor- stickar man helst i lin eller duger vanligt bomullsgarn? Jag har massa fulgarn jag vill bli av med.
Jag har provat cottolin och rent lin (cottolin 60% bomull 40% lin, har jag för mig) och kan inte bestämma mig för vilka trasor som är bäst, eller om det är någon skillnad :D.
  • 1
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?