Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Stark
Kajsabajsa skrev:
Cilia skrev:Nu är selen klar. Fin blev den (fast lite sned i höftbältet, dvs smalare i ena ändan), men jag har ingen aning om den kommer att vara bekväm. Jag brukar ju inte gilla sjalar över enbart en axel :roll:
Bild
Supersnygg :love:

MEN, du måste ju visa en bärbild också. Så vi får se hur den funkar.
Okidoki. Ignorera kläderna osv. Kortet är taget typ 3 min efter det vi gått upp så att ni ska få se den in action. F ville ner och leka, så jag har bara provat den. Den var ganska skön, men svår att få riktigt tajt över axeln. Jag får justera lite till och göra en knut så att den inte går upp över axeln.
Bild
Användarens profilbild
Av Stark
ellla skrev: :love:
Men den borde ju gå att ha frambärande med? Och dra halterneckbandet genom midjebandet på baksidan?!?

Väldigt fin!!!
:hmm: Jag tror jag förstår hur du menar, men jag tror inte det går. Nackbandet är inte så himla långt, så jag tror inte det räcker.
Marine78 skrev:Angående spole, spolkapsel, spolhus så är min PFAFF uppbyggd så här:
genomskinlig undertrådsspole som tråd spolas upp på, spolkapsel i metall där det finns en liten skruv som kan skruvas på för att justera undertrådsspänningen (i instruktionsboken står det att man helst inte skall skruva på denna, utan i första hand reglera övertrådsspänningen). Rätt spänning är det när spolkapseln sjunker sakta neråt etappvis om man håller i tråden och gör ett lätt ryck. Spolkapsel med undertrådsspole stoppas därefter in i spolhuset och sedan fiskar man upp undertråden med övertråden och är redo för att sy.

Detta gäller alltså PFAFF, olika fabrikat kan ha olika lösningar så jag kan bara tala för det jag kan (mammas gamla, gamla husqvarna hade samma lösning dock).

Så är det på min maskin också! Spolkapsen var det ord jag letade efter igår. Misstänkte att spolhus var fel.

Jag ändrar jämt på undertrådens spänning när jag ska sy med tvillingnålen för det räcker inte att ändra på övertråden för mig så jag skiter i instruktionsboken. Hittills inga problem :tumup:
Av MammaTess
Min maskin är från 50-talet och i den fantastiska instruktionsboken med den välformulerade texten ( man tituleras Fru och Ni *ler*)...står det tyvärr inget alls om tvillingnålar ( fanns väl inte på den tiden?! :roll: )

Så jag får väl prova mig fram!
Cilia skrev:
Kajsabajsa skrev:
Cilia skrev:Nu är selen klar. Fin blev den (fast lite sned i höftbältet, dvs smalare i ena ändan), men jag har ingen aning om den kommer att vara bekväm. Jag brukar ju inte gilla sjalar över enbart en axel :roll:
Bild
Supersnygg :love:

MEN, du måste ju visa en bärbild också. Så vi får se hur den funkar.
Okidoki. Ignorera kläderna osv. Kortet är taget typ 3 min efter det vi gått upp så att ni ska få se den in action. F ville ner och leka, så jag har bara provat den. Den var ganska skön, men svår att få riktigt tajt över axeln. Jag får justera lite till och göra en knut så att den inte går upp över axeln.
Bild
Jättefin sele men allra finast var barnen :love: Underbart vackra tjejer har du!

Jag tror att jag haft något liknande som jag köpte i Israel när L var liten. Gillade den inte eftersom jag tycker det är sjukt obekvämt att ha tyngden bara på ena axeln. Hur är den i bärkomfort? Som en ringsjal? Bättre?
Användarens profilbild
Av mimpen
MariaKB skrev:Mimpen - du undrade över hur man kollar trådspänningen när spolen ligger i spolkapseln. Så här gör man:

http://www.youtube.com/watch?v=0bXrK457ENU

Hoppas att det fixar sig nu.

Hej hej alla sömmerskor förresten! Maria heter jag. Skrädderska men syr mest hemma nu. Kommer säkert att titta in lite då och då här :)
Tack för länken. Nu fattar jag hur ni menar. Men så ser VERKLIGEN inte min symaskin ut, jag har ingen sådan lös spolkapsel. :hmm:
Av Enid
mimpen skrev:
MariaKB skrev:Mimpen - du undrade över hur man kollar trådspänningen när spolen ligger i spolkapseln. Så här gör man:

Hej hej alla sömmerskor förresten! Maria heter jag. Skrädderska men syr mest hemma nu. Kommer säkert att titta in lite då och då här :)
Tack för länken. Nu fattar jag hur ni menar. Men så ser VERKLIGEN inte min symaskin ut, jag har ingen sådan lös spolkapsel. :hmm:
Jag har en maskin med lös spolkapsel och en där man lägger spolen direkt i spolhuset. På den utan spolkapsel ställer man in trådspänningen på undertråden mha en skruv i mitten av spolhuset under/bakom spolen. Man tar alltså ut spolen och där ser man en skruvskalle med vilken man ställer in undertrådspänningen.

Vad har du för maskin? Kan du fota?
Användarens profilbild
Av mimpen
Enid skrev:
mimpen skrev:

Jag har en maskin med lös spolkapsel och en där man lägger spolen direkt i spolhuset. På den utan spolkapsel ställer man in trådspänningen på undertråden mha en skruv i mitten av spolhuset under/bakom spolen. Man tar alltså ut spolen och där ser man en skruvskalle med vilken man ställer in undertrådspänningen.

En husqvarna 400 computer. Jag kan fota i morgon, vi har kass kamera, så bilder i mörker bli inget vidare!
Användarens profilbild
Av glis
mimpen skrev:
Enid skrev:
mimpen skrev:

En husqvarna 400 computer. Jag kan fota i morgon, vi har kass kamera, så bilder i mörker bli inget vidare!
Jag sydde på en sådan till i våras och jag har aldrig brytt mig om undertråden. Jag tror inte att den går att justera och jag har aldrig behövt heller. Det har klarat sig med övertrådsspänningen.
Användarens profilbild
Av glis
Mimpen: Skruven på den gråa grejen håller bara fast den och därmed den svarta. Den har ingenting att göra med trådspänningen. Med tvillingnål sydde jag med stygnlängd 3,5 och släppte på överspänningen några hack. Jag brydde mig nog aldrig om pressarfotstrycket, men med min nya maskin har jag lärt mig uppskatta det. Hoppas det går bra, jag gillade maskinen, tycker den är bra till allt utom tunna slirviga tyger då min nya PFAFF regerar med sin övermatare.
Användarens profilbild
Av Stark
Kajsabajsa skrev:Jättefin sele men allra finast var barnen :love: Underbart vackra tjejer har du!

Jag tror att jag haft något liknande som jag köpte i Israel när L var liten. Gillade den inte eftersom jag tycker det är sjukt obekvämt att ha tyngden bara på ena axeln. Hur är den i bärkomfort? Som en ringsjal? Bättre?
Visst har jag :wink:

Vad gäller komforten kan jag säga att med C håller den max 5 min :( . Med F (som den är tänkt till) klarar jag mycket längre. Jag har tänkt att ha den till typ affären eller brevlådan, dvs inget att bära i hela tiden. Hon gillar att sitta på höften och jag tänkte att denna skulle underlätta. Men, men, hon lutar sig framåt i den på ett sätt som hon inte gör när jag bär henne i armarna... Så vi får se hur det blir i längden.

Jag trodde jag hade ytterligare en handuk i yttertyget, men det har jag inte. Jag har dock samma färger fast snöflingor på vit bakgrund. Ev gör jag en till, men då en vanlig sele. Vi får se.
Av Enid
Cilia: Selen vart ju urfin! Och när jag såg bilden tänkte jag direkt att man ju borde göra en dubbel sån sele för att bära två barn! Det är ju lätt att bara använda ena och ha andra sitsen tom/hängande eller ta upp ena barnet bära en stund, ta upp andra också, sätta ner det första när det tröttnat/hittat något intressantare men utan att behöva ta ner andra barnet först.

Största anledningen att jag inte burit två i bärdon samtidigt är att man måste ta ner dom i rätt ordning, mest irriterande är det ju när den man måste ta ner först somnat och den andra är less och gallskriker så den första vaknar om man inte genast tar ner hen.

Men det känns inte som rätt tillfälle just nu att experimentera med det :lol: , jag har ju redan fullt i både huvudet och på skrivbordet av andra projekt :app: .
- Käpphästarna har fått käppar så nu saknas bara ögon och nosar.
- Tio blöjinlägg är nyss färdigsydda och väntar på tvätt.
- Fem bindor väntar på att bli ihopsydda.
- Tyg och mönster till långkalsonger väntar i en prydlig hög.
- Två grisar är utklippta och väntar på sömnad (ena är till adventpyntkalendern och andra blir julklapp)
- Jag har funderat lite på ReDo-bytet och har hittat vad jag vill sy, nu ska letas av vad jag ska sy det.

Ikväll gick jag från avgrundsdjup syabstinens till rätt nöjd :mrgreen: . Det tog inte lång tid och var inga stora insatser men det lilla har verkligen gjort skillnad!
Användarens profilbild
Av mimpen
glis skrev:Mimpen: Skruven på den gråa grejen håller bara fast den och därmed den svarta. Den har ingenting att göra med trådspänningen. Med tvillingnål sydde jag med stygnlängd 3,5 och släppte på överspänningen några hack. Jag brydde mig nog aldrig om pressarfotstrycket, men med min nya maskin har jag lärt mig uppskatta det. Hoppas det går bra, jag gillade maskinen, tycker den är bra till allt utom tunna slirviga tyger då min nya PFAFF regerar med sin övermatare.
Ah. Jo, jag upptäckte det där med skruven igår kväll. Skruvade lös den helt och det hände ju inget med trådspänningen. Men jag hittade en rätt stor mängd damm :lol:
Användarens profilbild
Av glis
mimpen skrev:
glis skrev:Mimpen: Skruven på den gråa grejen håller bara fast den och därmed den svarta. Den har ingenting att göra med trådspänningen. Med tvillingnål sydde jag med stygnlängd 3,5 och släppte på överspänningen några hack. Jag brydde mig nog aldrig om pressarfotstrycket, men med min nya maskin har jag lärt mig uppskatta det. Hoppas det går bra, jag gillade maskinen, tycker den är bra till allt utom tunna slirviga tyger då min nya PFAFF regerar med sin övermatare.
Ah. Jo, jag upptäckte det där med skruven igår kväll. Skruvade lös den helt och det hände ju inget med trådspänningen. Men jag hittade en rätt stor mängd damm :lol:
:lol: När jag insåg hur man rensade under spalmojängen blev det kul att sy igen, då kunde jag ju "laga" hoppstygnen själv! Innan jag började sy barnkläder för två år sedan var det nästan bara tjockt ylle och stelt linne i maskinen så det blev en hel del damm.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?