Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
Juliusdotter skrev:Tack Solängel, min stick lust har legat nere ett par veckor, men idag kom ett härligt paket med posten som fick det att rycka i fingrarna igen.
Bild
:iagree:

Supervackert garn ramlade ner i min brevlåda idag!

Bild
Nu behöver jag tips på vad det ska bli? Jag har verkligen ingen aning om vad man ska göra av nåt så vackert. :love:
Användarens profilbild
Av MuuM
Tack Moson för snabb introduktion i näverstickning och baklängesstickning. Nu har jag ritat upp sjalen på ett papper och ska testa mer ikväll. När jag har gjort mina obligatoriska två varv på vantarna och fyra varv på bäbiströjan. :tumup:
Användarens profilbild
Av MuuM
Mäh. Var gör jag fel?

Bild

När Kvarnvik och ni andra gör så sitter det ju maskor kvar på stickan. :hmm: Jag har alltså börjat längst till höger, sedan ruta två överst till höger, ruta tre nedanför, ruta fyra längst till vänster underst och ruta fem ovanför.

Hjälp?
Användarens profilbild
Av ellla
MuuM skrev:Mäh. Var gör jag fel?

Bild

När Kvarnvik och ni andra gör så sitter det ju maskor kvar på stickan. :hmm: Jag har alltså börjat längst till höger, sedan ruta två överst till höger, ruta tre nedanför, ruta fyra längst till vänster underst och ruta fem ovanför.

Hjälp?
ja, men nu kommer det ju att sitta kvar maskor när du plockar upp nya åt höger på bilden!
Användarens profilbild
Av Fryle

Bild

Hjälp?
Det ser ut som om du har knäppt ihop västen med gylfen :hmm:
Fattas det inte en ruta mellan tvåan och trean?
Användarens profilbild
Av MuuM
Fryle skrev: Det ser ut som om du har knäppt ihop västen med gylfen :hmm:
:fnissa: Är det så?

Jag har gjort en ruta, sedan lagt upp åtta nya. Stickat dem så att jag bara har åtta kvar. Plockat upp i kanten på ruta ett. Stickat dem så jag bara har åtta kvar. Plockat upp i kanten på ruta två. Stickat dem. Det känns som att jag missar nåt. :hmm:
Användarens profilbild
Av ellla
Fryle skrev:

Bild

Hjälp?
Det ser ut som om du har knäppt ihop västen med gylfen :hmm:
:D Nu ser jag det med! Gick kanske lite för fort fram med mina råd. Det har bildats en trekant istället för en fyrkant!
Användarens profilbild
Av ellla
MuuM skrev:

Jag har gjort en ruta, sedan lagt upp åtta nya. Stickat dem så att jag bara har åtta kvar. Plockat upp i kanten på ruta ett. Stickat dem så jag bara har åtta kvar. Plockat upp i kanten på ruta två. Stickat dem. Det känns som att jag missar nåt. :hmm:
ja, vid kanterna ska man ju inte sticka så man bara har åtta kvar, då ska man ju utöka. Alså inte sticka ihop.
Användarens profilbild
Av MuuM
ellla skrev:
MuuM skrev:

ja, vid kanterna ska man ju inte sticka så man bara har åtta kvar, då ska man ju utöka. Alså inte sticka ihop.
Alltså.

En ruta. Lägg upp åtta nya. Sticka dem så det blir åtta kvar. Plocka upp i kanten på ruta ett ... Eller gör jag redan fel? Mäh!

Om någon lyckas förklara så jag kan sticka på bussen imorgon blir jag glad! :-D
Användarens profilbild
Av ellla
MuuM skrev:
ellla skrev:
MuuM skrev:

Alltså.

En ruta. Lägg upp åtta nya. Sticka dem så det blir åtta kvar. Plocka upp i kanten på ruta ett ... Eller gör jag redan fel? Mäh!

Om någon lyckas förklara så jag kan sticka på bussen imorgon blir jag glad! :-D
Åh, jag är lite för trött tror jag, men i kanterna ska du ju inte sticka ihop utan där ökar du och stickar dina varv utan minskningar.
En ruta, lägg upp åtta och sticka dem. Ruta två, lägg upp åtta nya i kanten på ruta ett och sticka ihop med ruta ett. Ruta tre plocka upp i kanten på ruta ett men stick INTE ihop med ruta två. Ruta fyra som ruta två... Och så vidare.

Jag ritar hur jag ska göra, så har jag lättare att förstå.

Lycka till!
Det här får mig att minnas min första trekantiga entrelacsjal. Första raden hade en ruta, andra raden hade två. Men sen började jag känna mig kaxig och tittade inte på anteckningarna, tredje raden tror jag hade sex eller sju rutor innan jag började fundera på varför jag aldrig kom till hörn-rutan :D:D:D
Användarens profilbild
Av MuuM
ellla skrev: Åh, jag är lite för trött tror jag, men i kanterna ska du ju inte sticka ihop utan där ökar du och stickar dina varv utan minskningar.
En ruta, lägg upp åtta och sticka dem. Ruta två, lägg upp åtta nya i kanten på ruta ett och sticka ihop med ruta ett. Ruta tre plocka upp i kanten på ruta ett men stick INTE ihop med ruta två. Ruta fyra som ruta två... Och så vidare.

Jag ritar hur jag ska göra, så har jag lättare att förstå.

Lycka till!
Kan du rita åt mig? ;)

Jag tror jag fattar. Jag repar upp ner till ruta två, det borde funka. Tack!
Kaffemoster skrev:Det här får mig att minnas min första trekantiga entrelacsjal. Första raden hade en ruta, andra raden hade två. Men sen började jag känna mig kaxig och tittade inte på anteckningarna, tredje raden tror jag hade sex eller sju rutor innan jag började fundera på varför jag aldrig kom till hörn-rutan :D:D:D
:Hahaa:
  • 1
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 291

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?