Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har gått med i jobbets stickjunta :)
Så kan man ta med sig sitt handarbete och sitta en stund på rasten eller lunchen :loving:

Det har sina fördelar med en stor arbetsgivare, är man typ 900 anställda i samma hus finns det alltid några likasinnade.
Användarens profilbild
Av isbl
Amaltea skrev:Jag har gått med i jobbets stickjunta :)
Så kan man ta med sig sitt handarbete och sitta en stund på rasten eller lunchen :loving:

Det har sina fördelar med en stor arbetsgivare, är man typ 900 anställda i samma hus finns det alltid några likasinnade.
Jag har en kollega på arbetsplatsen (10 anställda) som brukar ta med stickning till fikat så jag har nu påbörjat ett par sockor som ligger på mitt rum och som jag tar med på raster. Kommer dock ta väldigt lång tid innan de blir färdiga, blir inte många varv gjorda i veckan tyvärr... men det är mysigt med jobbstickning!
isbl skrev:
hörnsten skrev:
Juliusdotter skrev:
hörnsten skrev:
Juliusdotter skrev:Är det några här som ska till syfestivalen i stockholm i helgen? Både Ponyo och Melon kommer vara där har jag sett på IG. Får se om man vågar ge sig till känna som en beundrare av Dandelions garn och Melons fantastiska alster.
Jag ska dit på fredag. :D
Ponyo har jag förvisso träffat för flera år sen, men annars känner jag mig för anonym för att ge mig till känna tror jag.
Har du något signalement? Dansar sbdansen eller liknande så man kan plastpåsa :)
Visste att jag borde kollat in igår.
Jag ser ut nästan exakt såhär: :loving:
:tumup: :Hahaa:
lyckades ni mötas?
Svårt att säga.... hörnsten var du där själv eller hade du ett barn med? Själv hade jag tösen med, hon var lyrisk :loving:
Användarens profilbild
Av MuuM
Juliusdotter skrev:
isbl skrev:
hörnsten skrev:
Juliusdotter skrev:
hörnsten skrev:
Juliusdotter skrev:Är det några här som ska till syfestivalen i stockholm i helgen? Både Ponyo och Melon kommer vara där har jag sett på IG. Får se om man vågar ge sig till känna som en beundrare av Dandelions garn och Melons fantastiska alster.
Jag ska dit på fredag. :D
Ponyo har jag förvisso träffat för flera år sen, men annars känner jag mig för anonym för att ge mig till känna tror jag.
Har du något signalement? Dansar sbdansen eller liknande så man kan plastpåsa :)
Visste att jag borde kollat in igår.
Jag ser ut nästan exakt såhär: :loving:
:tumup: :Hahaa:
lyckades ni mötas?
Svårt att säga.... hörnsten var du där själv eller hade du ett barn med? Själv hade jag tösen med, hon var lyrisk :loving:
Jag var där på söndagen en sväng och träffade Glis och Melon. Ponyo hade åkt på semester och hade en kollega i montern. Kvarnkvik var visst där på lördagen men hade åkt hem. Glis sydde trosor och bh:ar och visade rattarna i en supersnygg hemsydd bh! :app:

Vi (http://www.tvinnat.se) köpte massor av vackert garn från Ullcentrum som vi packar upp i butiken på onsdag. Åh, varför kan jag inte jobba heltid med garnaffär!?

Jag köpte fyra härvor från Ullcentrum som ska bli den här. http://www.ravelry.com/patterns/library/thorne-2
MuuM skrev:Vi på Tvinnat kör också en tillsammansstickning (kal) som finns på Ravelry. Häng gärna på, ju fler desto bättre. Den heter Air och finns här http://www.ravelry.com/patterns/library/air-4 och första ledtråden har just kommit.
Jag kollade på earth och den var sjukt snygg
Användarens profilbild
Av berit
MuuM skrev:
Fryle skrev:
funshine skrev:
Fryle skrev:
funshine skrev:Jag funderar på om jag kan sticka en oktröja uppifrån och ner men är osäker på hur ett ok formas.
Jag brukar börja med lagom många maskor, sedan öka 8 maskor vartannat varv. Några kortvarv i nacken för formens skull.
:vågen: Visste väl att jag kunde räkna med SB. Då kan jag ju börja skissa på ett mönster till oket nu.
Lägger du ökningarna jämt utsprida runt om alltså eller ska de koncentreras över axlarna?
Jag sprider dem oftast runtom.
http://www.woolworks.org/patterns/raglan.html

Är det nån som har ett liknande mönster/lathund för runt ok? Jag tycker att de tröjor jag har stickat med ok har fler ökningar på färre varv än raglanökningen - förstår ni vad jag menar? - och skulle gärna vilja göra en uppifrånochnertröja med lite större mönsterbårder utan ökningar i.
Användarens profilbild
Av Fryle
Berit: Om du tänker dig åtta maskors ökning vart annat varv så kan du istället göra sexton vart fjärde eller fyra varje...
Användarens profilbild
Av berit
Fryle skrev:Berit: Om du tänker dig åtta maskors ökning vart annat varv så kan du istället göra sexton vart fjärde eller fyra varje...
Ja, är det så enkelt alltså? :lol:
Jag har ett lite bredare mönsterparti som jag vill ha in utan ökningar i. Går det att tänka att genomsnittsöknkngen ska vara 8m varannat varv och sen göra ett större uppehåll? Jag har gjort en rundokströja en gång som blev ganska konstig i passformen pga att jag freestylade lite på oket :hmm:
Användarens profilbild
Av Fryle
berit skrev:
Fryle skrev:Berit: Om du tänker dig åtta maskors ökning vart annat varv så kan du istället göra sexton vart fjärde eller fyra varje...
Ja, är det så enkelt alltså? :lol:
Jag har ett lite bredare mönsterparti som jag vill ha in utan ökningar i. Går det att tänka att genomsnittsöknkngen ska vara 8m varannat varv och sen göra ett större uppehåll? Jag har gjort en rundokströja en gång som blev ganska konstig i passformen pga att jag freestylade lite på oket :hmm:
Om uppehållet är väldigt långt blir oket lite trappstegslikt, till viss del kan blockning rätta till det men inte hur mycket som helst.
Trulsamin skrev:Jag tror jag är lite trött på mina byxor för senaste två dagarna har jag startat två nya projekt :P En Entrelacsjal och en mössa... Men mina ben är ju så långa ;)
Ja ett sådant projekt är ju perfekt att köra parallellt med annat, man lär ju inte glömma bort mönstret :roll:

Jag har påbörjat ett par vuxenbrallor nu som min syster ska få i julklapp!
I detta garn:

http://www.massoravgarn.se/opal-play/1984-0

Kommer att ta betydligt mer tid än småbrallorna.............
Användarens profilbild
Av MuuM
berit skrev:
MuuM skrev:
Fryle skrev:
funshine skrev:
Fryle skrev:
funshine skrev:Jag funderar på om jag kan sticka en oktröja uppifrån och ner men är osäker på hur ett ok formas.
Jag brukar börja med lagom många maskor, sedan öka 8 maskor vartannat varv. Några kortvarv i nacken för formens skull.
:vågen: Visste väl att jag kunde räkna med SB. Då kan jag ju börja skissa på ett mönster till oket nu.
Lägger du ökningarna jämt utsprida runt om alltså eller ska de koncentreras över axlarna?
Jag sprider dem oftast runtom.
http://www.woolworks.org/patterns/raglan.html

Är det nån som har ett liknande mönster/lathund för runt ok? Jag tycker att de tröjor jag har stickat med ok har fler ökningar på färre varv än raglanökningen - förstår ni vad jag menar? - och skulle gärna vilja göra en uppifrånochnertröja med lite större mönsterbårder utan ökningar i.
Jag gjorde en i somras där man lade upp för halsen, stickade lite förkortade varv i nacken och kanske tre cm halslinning och sedan dubblade maskantalet. Sen stickade jag ca 10-15 cm innan jag ökade igen. Ska leta lite och se om jag kan hitta orginalmönstret.
  • 1
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 198

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?