Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Vinterhumlan skrev:
Fryle skrev:
Vinterhumlan skrev: Hur gammal är din tös och hur gör man för att få dem intresserade?
Dottern är nio och har spontant blivit intresserad när jag syr. Just nu är hon i en period när hon gärna vill göra "vuxensaker", laga mat, handla, sy på maskin... Ett sätt att få dem intresserade är kanske att sy åt dem, prova plagget ofta på dem så de liksom är närvarande under sömnadsprocessen?
Ingen dum ide. Jag tenderar ju att trolla fram grejerna nattetid :oops:
Sedan får jag kanske ge mig till tåls lite också inser jag :lol:
Tja, syr du inte när de är med så blir de kanske inte så lockade. :lol: Min -06:a ser fram emot att han och jag ska vara ensamma över helgen om två veckor, då vill han sy på maskinen med mig. :heart: Men jag vet att han tappar tålamodet ganska snart så det blir någ ett litet projekt tror jag.
Användarens profilbild
Av Fryle
erisara skrev: Men jag ska nog antingen köpa eller fixa till ett fingerskydd så att hon inte kan komma åt att få fingrarna i nålen (såg olika modeller på nätet men jag funderar på om man inte kunde sätta dit en bit avkapad petflaska runt om. Stark nog tejp så borde den kunna sitta still. Eller kanske en ståltrådskonstruktion.
Min Janome 4030 har fingerskydd som standard. Det gör att jag vågar låta dottern sy själv. Läser man punktskrift måste man vara rädd om fingrarna...

Det är liksom en ståltrådsbåge framför nålen och går att montera av lätt. Det finns plexiglasvarianter också, vet inte till vilket symaskinsmärke.
Fryle skrev:
erisara skrev: Men jag ska nog antingen köpa eller fixa till ett fingerskydd så att hon inte kan komma åt att få fingrarna i nålen (såg olika modeller på nätet men jag funderar på om man inte kunde sätta dit en bit avkapad petflaska runt om. Stark nog tejp så borde den kunna sitta still. Eller kanske en ståltrådskonstruktion.
Min Janome 4030 har fingerskydd som standard. Det gör att jag vågar låta dottern sy själv. Läser man punktskrift måste man vara rädd om fingrarna...

Det är liksom en ståltrådsbåge framför nålen och går att montera av lätt. Det finns plexiglasvarianter också, vet inte till vilket symaskinsmärke.
Det fingerskyddet tror jag inte jag har :hmm:
Hittar du någon bild på det du skulle vilja visa?
Användarens profilbild
Av carro83
Bild

Senaste skapelsen som påbörjades igår å blev klar i morse! Sonens farfar fick kallingar i detta tyg när han fyllde år och sonen ville absolut ha likadana och det är väl klart hans mamma fixar detta!

Å jag har kommenterat andras saker lite dåligt på sistone men surfar oftast via mobilen och är då lite för lat helt enkelt!
Ni gör UNDERBARA å SUPERFINA saker här inne :app: :loving: :vågen:

Sen ska jag uppgradera mig på OL fronten! Har idag en s15 men vill byta upp mig lite då vi inte kommer riktigt överens...fråga inte varför men jag tror inte kemin stämmer för oss bara! För när jag va inne i stan för att få den kollad så sydde den som vanligt å skötte sig hur bra som helst! Men vad bör jag satsa på för något??
Är Janome mylock 644 något att ha?? Vad rekommenderar ni tjejer??
Användarens profilbild
Av Fryle
Vinterhumlan skrev:
Fryle skrev:

Ingen bild på mitt eget, men det ser ut ungefär såhär:
Bild
Användarens profilbild
Av glis
Fryle: Vad smidigt, det är annat än den plexilåda som satt kring hela nålen och pressarfoten på skolans Bernina. Med det skyddet kan det inte ha varit lätt att sy om man inte ser väldigt bra...
Fryle skrev:
Vinterhumlan skrev:
Fryle skrev:

Ingen bild på mitt eget, men det ser ut ungefär såhär:
Bild
Så smart! Jag har inget sånt så det måste jag skaffa!
Användarens profilbild
Av Fryle
glis skrev:Fryle: Vad smidigt, det är annat än den plexilåda som satt kring hela nålen och pressarfoten på skolans Bernina. Med det skyddet kan det inte ha varit lätt att sy om man inte ser väldigt bra...
Eller lättare än utan om man inte ser alls, jag tror att just dessa heltäckande plexiglas är bäst om man är helt blind, ståltrådsskyddet kan man kanske lyckas prega in fingret under. Jag är nöjd med mitt skydd och det funkar för dottern. Förmodligen kan det köpas separat, det kunde jag ju ha frågat hos Sy-Greger när jag var där idag. Jag fick utan vidare byta mina rosa undertrådsspolar mot ofärgade, vilket kändes jättebra. Överhuvudtaget har de bra service, vilket gör att jag valde att betala lite mer för min maskin i deras butik istället för billigare på nätet.
Fryle skrev:
glis skrev:Fryle: Vad smidigt, det är annat än den plexilåda som satt kring hela nålen och pressarfoten på skolans Bernina. Med det skyddet kan det inte ha varit lätt att sy om man inte ser väldigt bra...
Eller lättare än utan om man inte ser alls, jag tror att just dessa heltäckande plexiglas är bäst om man är helt blind, ståltrådsskyddet kan man kanske lyckas prega in fingret under. Jag är nöjd med mitt skydd och det funkar för dottern. Förmodligen kan det köpas separat, det kunde jag ju ha frågat hos Sy-Greger när jag var där idag. Jag fick utan vidare byta mina rosa undertrådsspolar mot ofärgade, vilket kändes jättebra. Överhuvudtaget har de bra service, vilket gör att jag valde att betala lite mer för min maskin i deras butik istället för billigare på nätet.
Jag gillar också GregerSy :heart: det var just dit jag tänkte gå och köpa det skyddet 8)
Användarens profilbild
Av glis
Vinterhumlan skrev:
Fryle skrev:
Jag gillar också GregerSy :heart: det var just dit jag tänkte gå och köpa det skyddet 8)
Det är värt mycket med en lokal handlare, inte minst när man behöver service. Därför köpte jag fållguide hos "Jacquline" istället för hos Skövde symaskiner. Det vidsade sig faktiskt vara billigare i alla fall! Heja Jacquline!
Användarens profilbild
Av Fryle
Vinterhumlan skrev:
Fryle skrev:Min nya symaskin tycks vara trådsnobb! :shock:

Mitt trådlager innehåller lite av varje, blandade kvaliteter och med den gamla maskinen (årgång -65) var det aldrig några problem. Men den nya Janomen tycks vara lite känslig, stackarn :roll: .

Jag sydde med Stoff och Stils egen tråd och hur jag än gjorde så blev trådspänningen aldrig bra. Sedan bytte jag till Gütermann-tråd och då syr den perfekt! Inga andra ändringar gjordes, så det måste handla om tråden. Nu håller dottern som bäst på att lära sig sy, och det går liksom åt stora kvantiteter tråd... Var hittar jag prisvärd sytråd av god kvalitet?
Det stämmer - jag har precis samma här med min 4030 (för visst har vi väl samma maskin?). Därför varnar jag tex för att köpa Dor-tak trådar från Bibbi - de är väldigt ojämnt spunna så det blir bara pannkaka av alltihop. Men det var någon som sa till mig att det egentligen är konstigt att man jagar efter billig tråd. Med tanke på hur mycket tid och energi man lägger ner på att sy sakerna vill man väl att de ska ha hållbara sömmar och det är ju förstås sant!
Jag ska kanske förtydliga min fråga: Vem säljer kvalitetstråd, (tex Gütermann) till ett bra pris? Jag är alltså inte i första hand ute efter billig tråd, utan ett bra pris på bra tråd. Någon som har ett tips?
Fryle skrev:
Vinterhumlan skrev:
Fryle skrev:Min nya symaskin tycks vara trådsnobb! :shock:

Mitt trådlager innehåller lite av varje, blandade kvaliteter och med den gamla maskinen (årgång -65) var det aldrig några problem. Men den nya Janomen tycks vara lite känslig, stackarn :roll: .

Jag sydde med Stoff och Stils egen tråd och hur jag än gjorde så blev trådspänningen aldrig bra. Sedan bytte jag till Gütermann-tråd och då syr den perfekt! Inga andra ändringar gjordes, så det måste handla om tråden. Nu håller dottern som bäst på att lära sig sy, och det går liksom åt stora kvantiteter tråd... Var hittar jag prisvärd sytråd av god kvalitet?
Det stämmer - jag har precis samma här med min 4030 (för visst har vi väl samma maskin?). Därför varnar jag tex för att köpa Dor-tak trådar från Bibbi - de är väldigt ojämnt spunna så det blir bara pannkaka av alltihop. Men det var någon som sa till mig att det egentligen är konstigt att man jagar efter billig tråd. Med tanke på hur mycket tid och energi man lägger ner på att sy sakerna vill man väl att de ska ha hållbara sömmar och det är ju förstås sant!
Jag ska kanske förtydliga min fråga: Vem säljer kvalitetstråd, (tex Gütermann) till ett bra pris? Jag är alltså inte i första hand ute efter billig tråd, utan ett bra pris på bra tråd. Någon som har ett tips?
Tyvärr inte :( hoppas någon annan har tips!
Användarens profilbild
Av filijox
Jag hoppar in här i tråden och undrar om någon kan hjälpa mig att tänka lite. Overlockade smidigt ihop ett par tights till Malva hemma hos Lojse, det enda som nu behövs är att sätta resåren, så det är klart att det tar tid innan det görs. :hide: Provade dem på henne och de satt verkligen jättebra, så då känns det ännu mer motiverande att faktiskt få dem klara. Nu var jag lite knasig att jag inte mätte upp resår kring midjan på henne när jag hade barnen och så kan jag sy klart dem nu på pappavecka. Hon har 49 cm i midjemått, hur lång ska resåren vara då? Tightsen verkade sitta uppe hyfsat bra även utan resår, så det viktigaste är väl att den inte blir för smalt.
Av mly
Jag tror att jag har tagit ganska exakt midjemåttet när jag har sytt tights, nu tror jag mina barn är mindre än dina och har ganska mycke babyhull som det lätt skär in i, men jag hade klippt resåren 48-49cm och sedan går det ju ca 1cm när man syr ihop den... har du några lagom tights du kan mäta på?
Av Marine78
En liten tumregel brukar vara att göra resåren 3-4 cm kortare än midjemåttet. Så med andra ord klipp resåren ca 47 cm lång och lägg lite omlott och sy ihop så du får en rundel som är ca 45-46 lång i slutändan.

filijox skrev:Jag hoppar in här i tråden och undrar om någon kan hjälpa mig att tänka lite. Overlockade smidigt ihop ett par tights till Malva hemma hos Lojse, det enda som nu behövs är att sätta resåren, så det är klart att det tar tid innan det görs. :hide: Provade dem på henne och de satt verkligen jättebra, så då känns det ännu mer motiverande att faktiskt få dem klara. Nu var jag lite knasig att jag inte mätte upp resår kring midjan på henne när jag hade barnen och så kan jag sy klart dem nu på pappavecka. Hon har 49 cm i midjemått, hur lång ska resåren vara då? Tightsen verkade sitta uppe hyfsat bra även utan resår, så det viktigaste är väl att den inte blir för smalt.
  • 1
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?