Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

glis skrev:
erisara skrev:Någon som kan komma med förslag på vad jag ska göra med två härvor egenfärgat spetsgarn? Färgen är ganska ok på fotot nedan, kanske lite ljusare.

Bild
Njuta av dem? Jättefina färger!
Jo, men jag vill ha dem på mig, nu ligger de mest undanpackade och då kan jag inte gosa så mycket med dem känner jag. Men jo, jag är själv väldigt förtjust i färgerna. Jag har bara inte snubblat över något mönster i så tunnt garn där färgerna skulle komma till sin rätt.
glis skrev:
erisara skrev:Någon som kan komma med förslag på vad jag ska göra med två härvor egenfärgat spetsgarn? Färgen är ganska ok på fotot nedan, kanske lite ljusare.

Bild
:iagree: :love: :love:

Men mönster har jag nog inget tips på. Har du testat att söka på Ravelry och kollat in vad andra har använt för garn och färgställningar? Det brukar ge rätt mycket mer information tycker jag.
Användarens profilbild
Av MuuM
:hello: Aud, välkommen!

Hörni, jag behöver hjälp. Jag vill sticka en uppifrån och nertröja till min systerdotter i storlek 74. Jag vill gärna göra en sjalkrage så att hon kommer i den utan problem.

När jag mäter en liten tröja i rätt storlek här hemma från axel, runt krage och tillbaka till axel blir det 42 cm.

Så långt allt väl. Men hur gör jag sjalkragen med knäppning i sidan, inte fram? Ska jag lägga upp antal maskor och sticka en resår fram och tillbaka och sen sätta ihop omlott och fortsätta sticka runt? Eftersom den går en bit ner på axeln måste jag väl börja med raglanen inna jag sätter ihop? :hmm:

Elle finns det något bra mönster på en sjaökrage med öppning fram uppifrån och ner?

Tips? :help:
erisara skrev:
glis skrev:

Bild
Jo, men jag vill ha dem på mig, nu ligger de mest undanpackade och då kan jag inte gosa så mycket med dem känner jag. Men jo, jag är själv väldigt förtjust i färgerna. Jag har bara inte snubblat över något mönster i så tunnt garn där färgerna skulle komma till sin rätt.
Hur tunt garn är det? Hur många meter per 100g ungefär? :D
Ketronya skrev:
erisara skrev:
glis skrev:

Bild
Enligt lappen så är det royal baby alpacka, 375 m / 50 gram och jag har 100 gram. Det är så mjukt. När jag köpte det tänkte jag använda det dubbelt till en mössa trot jag men jag vet inte om jag vill ha en mössa i den färgen. Ett tag var jag inne på att använda ihop med mitt första egenspunna garn, men jag tror att de är för olika grova för att det ska bli riktigt bra.
erisara skrev:
Ketronya skrev:
erisara skrev:
glis skrev:

Bild
Enligt lappen så är det royal baby alpacka, 375 m / 50 gram och jag har 100 gram. Det är så mjukt. När jag köpte det tänkte jag använda det dubbelt till en mössa trot jag men jag vet inte om jag vill ha en mössa i den färgen. Ett tag var jag inne på att använda ihop med mitt första egenspunna garn, men jag tror att de är för olika grova för att det ska bli riktigt bra.
I sådant fall hade jag utan tvekan stickat antingen en spetssjal eller spetshalsduk, det hade nog blivit jättefint och dessutom mysigt att ha på sig! Om du gillar spetsstickning kan jag tipsa om några favoriter :tumup:
Ketronya skrev:
erisara skrev:
Ketronya skrev:
erisara skrev:
glis skrev:

Bild
I sådant fall hade jag utan tvekan stickat antingen en spetssjal eller spetshalsduk, det hade nog blivit jättefint och dessutom mysigt att ha på sig! Om du gillar spetsstickning kan jag tipsa om några favoriter :tumup:
Sjal kan jag tänka mig. Jag är bara rädd att antingen färgerna eller spetsmönstret (eller båda) ska bli otydligt och svårt att se. Tycker att spetsmönstret gärna blir otydligt i garner utan lite längre färgfält. Men jag har ju funderat på att sticka en möbius någon gång, det kanske kan funka i det här garnet. Ganska stora partier slätstickat med några infällda spetspartier kanske kan funka? :hmm:

Jag får nog klura lite på det tror jag. Tillsvidare tar jag gärna emot tips på en bra beskrivning av hur man stickar en möbius samt snygga spetsmönster. :)
Användarens profilbild
Av Mosan
Jag har börjat avmaska min sjal men nu tror jag inte garnet räcker till avmaskningen. :| har avmaskat 5 cm av kanske 80 cm. Hela avmaskningen ska vara med picoter och nu tror jag att jag måste repa upp massor för att få det att räcka. Tänkte att jag tog i ordentligt med garn kvar men nu är jag osäker. Det tar ju en liten stund att avmaska och räcker det inte känns det väldigt irriterande.
Användarens profilbild
Av MuuM
Ni som stickar näverstickning/entrelac. Om jag köper 55 gram zauberball, hur stor sjal får jag då? Jag kan även köpa 85+55.

När ni gjort på ett nystan, hur stor blir en sjal?
Användarens profilbild
Av melon
Mosan skrev:Jag har börjat avmaska min sjal men nu tror jag inte garnet räcker till avmaskningen. :| har avmaskat 5 cm av kanske 80 cm. Hela avmaskningen ska vara med picoter och nu tror jag att jag måste repa upp massor för att få det att räcka. Tänkte att jag tog i ordentligt med garn kvar men nu är jag osäker. Det tar ju en liten stund att avmaska och räcker det inte känns det väldigt irriterande.
Nej så surt!
ellla skrev:Jag har bara fyra och ett halvt varv kvar på min Haruni! Eller nästan 2500 masor...
Klar i helgen? Kanske? Eller absolut inte?
Klart du klarar det! Hejaheja! :app:
  • 1
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?