Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Marine78
Tror tyvärr att din maskin behöver till doktorn. Jag har en PFAFF och för mig har det bara blivit så där struligt med tråden när jag sytt genom riktigt, riktigt tjocka lager. Då har själva "trådkorgen" för spolhållaren för undertråden liksom lossnat från sitt relativt "fasta" läge och slår frivarv i stället. Ganska svårförklarat. Men det ger ett metalliskt klonkande ljud och nålen vill inte gå ner ordentligt eftersom den tar i trådkorgen. Nu har jag haft min maskin så länge så jag har vågat mig på lite grövre våld i form av att mickla den rätt igen med en skrivmejsel, men det är nog inte helt att rekommendera :oops: .
Svampp skrev:
Svampp skrev:Provar här med, desperat efter snabb hjälp!

Håller på att sy en MT som jag snart behöver ha klar när jag åker bort själv med min lilla 1,5 åring och det har gått riktigt bra trots många lager tyg. Tyvärr är flytet över och jag kommer inte på någon lösning. Det som händer är att tråden helt plötsligt började trassla (mitt i en pågående söm, inte vid början av en ny söm), maskinen stannade till och vill inte gå att få ner i tyget alls till och från. Det låter metalliskt. Jag har provat att byta nål, ändrat övertrådsspänning, trätt om tråden och kontrollerat pressarfotstrycket. Inget hjälper. Jag tycker att det låter och ser ut som att nålen går emot pressarfoten när nålen är längst ner, där naken blir tjockare, vid fästet. Vad kan man göra åt det? Har en janome easy jeans om det kan spela nån roll. Behöver fortsätta sy så alla tips är välkomna!
Uppdatering: Det är när nålen går ner som det låter nerifrån (inmnifrån) symaskinen där nålen också verkar gå emot nåt, misstänker att den behöver service, men om nån har nåt tips så!
Ååååh, när jag kantade halsen på min klänning sydde jag fel på ett ställe så kantbandet är mycket smalare där. Eller jag sydde nog inte fel utan kanten måste ha varit ojämn för jag var ovanligt noga när jag sydde tyckte jag. Jag hatar verkligen att sprätta. Jag funderar på att sätta en knapp där, och ett band som går över den ojämna kanten. Typ som det brukar vara i ärmslut, fast att bandet inte drar ihop ärmen. Fattar ni hur jag menar? Vad tror ni?
Användarens profilbild
Av Svampp
Marine78 skrev:Tror tyvärr att din maskin behöver till doktorn. Jag har en PFAFF och för mig har det bara blivit så där struligt med tråden när jag sytt genom riktigt, riktigt tjocka lager. Då har själva "trådkorgen" för spolhållaren för undertråden liksom lossnat från sitt relativt "fasta" läge och slår frivarv i stället. Ganska svårförklarat. Men det ger ett metalliskt klonkande ljud och nålen vill inte gå ner ordentligt eftersom den tar i trådkorgen. Nu har jag haft min maskin så länge så jag har vågat mig på lite grövre våld i form av att mickla den rätt igen med en skrivmejsel, men det är nog inte helt att rekommendera :oops: .

Tror desamma, ska precis ge mig iväg för att lämna in den... trist, hoppas på tips om hur jag ska ta mig igenom resten av MT:n utan att samma sak händer igen.
Svampp skrev:

Håller på att sy en MT som jag snart behöver ha klar när jag åker bort själv med min lilla 1,5 åring och det har gått riktigt bra trots många lager tyg. Tyvärr är flytet över och jag kommer inte på någon lösning. Det som händer är att tråden helt plötsligt började trassla (mitt i en pågående söm, inte vid början av en ny söm), maskinen stannade till och vill inte gå att få ner i tyget alls till och från. Det låter metalliskt. Jag har provat att byta nål, ändrat övertrådsspänning, trätt om tråden och kontrollerat pressarfotstrycket. Inget hjälper. Jag tycker att det låter och ser ut som att nålen går emot pressarfoten när nålen är längst ner, där naken blir tjockare, vid fästet. Vad kan man göra åt det? Har en janome easy jeans om det kan spela nån roll. Behöver fortsätta sy så alla tips är välkomna!
Uppdatering: Det är när nålen går ner som det låter nerifrån (inmnifrån) symaskinen där nålen också verkar gå emot nåt, misstänker att den behöver service, men om nån har nåt tips så!
Användarens profilbild
Av Svampp
Svampp skrev:
Marine78 skrev:Tror tyvärr att din maskin behöver till doktorn. Jag har en PFAFF och för mig har det bara blivit så där struligt med tråden när jag sytt genom riktigt, riktigt tjocka lager. Då har själva "trådkorgen" för spolhållaren för undertråden liksom lossnat från sitt relativt "fasta" läge och slår frivarv i stället. Ganska svårförklarat. Men det ger ett metalliskt klonkande ljud och nålen vill inte gå ner ordentligt eftersom den tar i trådkorgen. Nu har jag haft min maskin så länge så jag har vågat mig på lite grövre våld i form av att mickla den rätt igen med en skrivmejsel, men det är nog inte helt att rekommendera :oops: .

Tror desamma, ska precis ge mig iväg för att lämna in den... trist, hoppas på tips om hur jag ska ta mig igenom resten av MT:n utan att samma sak händer igen.
Svampp skrev:

Angående symaskinen så var det något så simpel (och lite konstigt) som att nålen satt för långt ner. Hade jag inte haft samma problem med två nålar hade jag inte tyckt det var så märkligt, men nu hade jag först en som jag redan sytt halva MT:n i innan problemet kom, och sen bytte jag och fick samma problem. Måste ha varit så att första nålen drogs ner för att det var så tjockt tyg (eller för att trådspänningen inte var riktigt bra) eller nåt och att jag sedan råkade slarva när jag satte i nästa nål, maximal otur :D Men lätt åtgärdat i alla fall! Tack för alla tips!

Och när jag ändå är inne på det så skulle jag behöva hitta nån bra kurs i symaskinssömnad och även i mönsterkonstruktion för nybörjare. Eftersom jag jobbar på schema behöver det vara nån helg eller sommarkurs (sommar är augusti för mig i år 8) ). Nån som vet nåt bra?
Av gurkan
Jag ska sy en fodrad thaiväska. Måste jag sicksacka runt alla delarna? Jag syr ju ihop dem räta mot räta, vränger ut och in och vändsyr, inte måste jag sicksacka då väl? :hmm:
Användarens profilbild
Av SCSI
gurkan76 skrev:Jag ska sy en fodrad thaiväska. Måste jag sicksacka runt alla delarna? Jag syr ju ihop dem räta mot räta, vränger ut och in och vändsyr, inte måste jag sicksacka då väl? :hmm:
Beror väl lite på tyget - en del trådar sig lätt och då skulle jag nog sicksacka. Men jag brukar antingen göra det när jag sytt ihop bitarna så blir det hälften så mkt sicksackande, eller så latar jag mig och (fusk)overlockar - det är ju allra snabbast. :tumup:
gurkan76 skrev:Jag ska sy en fodrad thaiväska. Måste jag sicksacka runt alla delarna? Jag syr ju ihop dem räta mot räta, vränger ut och in och vändsyr, inte måste jag sicksacka då väl? :hmm:
Jag ZZ alltid runt alla bitar när det gäller vävda tyget för att jag tycker att det håller bättre då. Men om jag hoppar över så är det på delar som ändå blir insydda i föremålet
Användarens profilbild
Av imsel
Hörrni..
Jag tänkte sy fast fothällor på Noas täckbyxor från H&M.
Men jag vet inte riktigt hur eller vars.

De har snölås och det går inte att dra åt i benslutet.
Ska man sy fast i snölåset eller i ytterlagret?
Och bara med raksöm eller vad?

På hans overall är hällorna fast i ytterlagret, men då är det ju resår i benslutet..
Användarens profilbild
Av SCSI
sicksack i yttertyget innanför snölåset skulle jag nog satsa på. Om det finns nån bra söm att "gömma" sig lite i sådär...
Hällor -> snölås -> ytterbyxa liksom. Blir väl knas om hällorna kommer utanpå snölåset? Eller tänker jag galet nu?
Användarens profilbild
Av imsel
SCSI skrev:sicksack i yttertyget innanför snölåset skulle jag nog satsa på. Om det finns nån bra söm att "gömma" sig lite i sådär...
Hällor -> snölås -> ytterbyxa liksom. Blir väl knas om hällorna kommer utanpå snölåset? Eller tänker jag galet nu?
Hmmm..
Men om jag sätter inannför snölåset, är det inte risk att slölåset viker upp sig lite då? :hmm:
Av Enid
imsel skrev:
SCSI skrev:sicksack i yttertyget innanför snölåset skulle jag nog satsa på. Om det finns nån bra söm att "gömma" sig lite i sådär...
Hmmm..
Men om jag sätter inannför snölåset, är det inte risk att slölåset viker upp sig lite då? :hmm:
I snölåsets nederkant sitter hällorna fast på de overaller vi haft med rak nederkant och snölås. Men de har inte varit fastsydda utan gummiband med knapphål (köps färdigt) och så två knappar att fästa i på snölåsets insida.
  • 1
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?