Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Smultronbarn skrev:
Amaltea skrev:
Smultronbarn skrev:Alltså, när det står i ett mönster att man ska byta storlek på stickorna - vad är vitsen med det och vad händer om man inte gör det?

Ex: Lägg upp på stickor nr 3,5 sticka mudden och byt sen till stickor nr 4.
Då blir mudden fastare än resten av plagget.
Aha! Tack då fattar jag grejen. :tumup:

Och visst är det så att om man stickar hårt så kan man med fördel använda något större stickor än garnet kräver? Vet ju att det brukar stå nåt i stil med masktäthet på 10* 10 cm men jag brukar vara dålig på att provsticka en lapp... :oops:
Jag stickar hårt så jag tar minst ett halvt nummer större stickor än vad som rekommenderas. Det beror lite på garnet, är det halkiga tunna bomulls- eller bambugarner med "låg friktion" räcker ett halvt nummer större, stickar jag i tjockt akrylgarn kan jag ibland behöva gå upp ett helt nummer för att det inte ska bli för hårt.

Men provlapp är värt tiden om du ska ge dig på ett större projekt...
Amaltea skrev:
Smultronbarn skrev:
Amaltea skrev:
Smultronbarn skrev:Alltså, när det står i ett mönster att man ska byta storlek på stickorna - vad är vitsen med det och vad händer om man inte gör det?

Ex: Lägg upp på stickor nr 3,5 sticka mudden och byt sen till stickor nr 4.
Då blir mudden fastare än resten av plagget.
Aha! Tack då fattar jag grejen. :tumup:

Och visst är det så att om man stickar hårt så kan man med fördel använda något större stickor än garnet kräver? Vet ju att det brukar stå nåt i stil med masktäthet på 10* 10 cm men jag brukar vara dålig på att provsticka en lapp... :oops:
Jag stickar hårt så jag tar minst ett halvt nummer större stickor än vad som rekommenderas. Det beror lite på garnet, är det halkiga tunna bomulls- eller bambugarner med "låg friktion" räcker ett halvt nummer större, stickar jag i tjockt akrylgarn kan jag ibland behöva gå upp ett helt nummer för att det inte ska bli för hårt.

Men provlapp är värt tiden om du ska ge dig på ett större projekt...
Jag stickade nog rätt hårt förr men har lärt mig anpassa lite mer, fast med tunna stickor tenderar det att bli hårdare av nån anledning. Den här gången tänkte jag försöka mig på en babykofta i Drops baby merino. Har inte testat det garnet innan men hade några nystan liggande som skulle passa till projektet. :D
Jag ska sticka Fairy Bread till Tösen. Det står att det är en "slim fit" och att den är tänkt att ha utanpå tajta kläder; "small amount of positive ease built into the pattern."
Jag har tänkt ha den utanpå kortärmade bodys i sommar (har tänkt göra den långärmad), så vi har något att ta på henne när hon tas ur selen (hon blir väldigt varm i den).

Jag har kollat hennes bröstmått och hon ligger nu på 45 cm, som räknas som minsta storleken. Tänker jag helt tokigt om jag väljer att göra en storlek större (47.5 cm) så att den inte blir för tajt och hon har något att växa i?

Någon här som har gjort den?
Användarens profilbild
Av isbl
CAKirre skrev:Jag ska sticka Fairy Bread till Tösen. Det står att det är en "slim fit" och att den är tänkt att ha utanpå tajta kläder; "small amount of positive ease built into the pattern."
Jag har tänkt ha den utanpå kortärmade bodys i sommar (har tänkt göra den långärmad), så vi har något att ta på henne när hon tas ur selen (hon blir väldigt varm i den).

Jag har kollat hennes bröstmått och hon ligger nu på 45 cm, som räknas som minsta storleken. Tänker jag helt tokigt om jag väljer att göra en storlek större (47.5 cm) så att den inte blir för tajt och hon har något att växa i?

Någon här som har gjort den?
Alltså jag har aldrig fattat det där med positive/negative ease och hur jag ska tänka kring faktiska kroppsmått vs plaggets mått :oops:
Rent generellt med plagg till små personer brukar jag göra en strl större (eller åtminstone göra liiite längre ärmar/kropp) för att det ska räcka ett tag. Beror också lite på att jag är en långsam stickare (bra på att starta projekt, sämre på att slutföra...) så det kan mkt väl dröja lite längre än beräknat innan plagget faktiskt är färdigt för användning.

edit: kollade på länken, och en bolero kan ju bli lite knepig att göra större för att växa i, misstänker att den mest halkar runt om den är alltför stor. Kanske experimentera lite med garn/stickstorlek så att ditt färdiga plagg stickas efter minsta strl fast med större stickor så den blir aningen större?
Användarens profilbild
Av Fryle
Amaltea skrev:Har blivit sugen på att sticka en babyfilt, vad har ni för favoriter?
Jag har stickat till mina kusinbarn. En med dominomönster i Iloyarns ekologiska alpacka:

Bild

Och en med entrelac i Kaunigarn:

Bild

Jag gillar den översta mest för den är så gosig. Båda har dock använts flitigt. :heart:
Trulsamin skrev:Har legat i halsfluss och det enda jag har orkat (om än knappt) har varit att sticka och amma typ :P Så jag hann sticka ett par vinterbyxor till 1-åringen

Bild
Fina :app:
Man blir aldrig för stor för monsterbrallor, eller hur :roll: ?
Ska visa barnen....
Trulsamin skrev:
isbl skrev:Åh, vilka härliga färger på Monsterbyxorna, Trulsamin. De skulle jag vilja ha i min egen storlek :rodna:
Jaa, nästa sb knitalong blir monsterbrallor i vuxenstorlek haha
:app:
Användarens profilbild
Av isbl
Smultronbarn skrev:
Trulsamin skrev:
isbl skrev:Åh, vilka härliga färger på Monsterbyxorna, Trulsamin. De skulle jag vilja ha i min egen storlek :rodna:
Jaa, nästa sb knitalong blir monsterbrallor i vuxenstorlek haha
:app:
:banana:
  • 1
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?