Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av solängel
ellla skrev:
Dorotea skrev:
ellla skrev: Vad har ni för får?
Vi har Ulrika och Kranka 8) De blev utdömda som tackor pga komplikationer i juvren så de fick inte göra fler lamm. De var på väg till slakt när mamma bad att få låna ett par får som gräsklippare i hagen - det var flera år sedan, och på den vägen är det... de blir allt gosigare för vart år som går :loving: De är blandras med allt möjligt i. Ullen är inte särskilt fin egentligen. Men den duger till att leka med. :tumup:
:D Ulrika är ju ett lovande namn :Hahaa: Härligt att de får ha ett värde fast de är gamla :heart: Det finns inget som heter ful ull, det finns bara olika användningsområden :this:
:iagree: Till och med ullen från min tjocka Berta, (texel/finull) blir helt ok garn. Bara man inte tänkt göra en mysig halsduk av det. :Hahaa: :wink:

Bild

Den vita ullen i det melerade garnet är alltså från Berta. När jag började spinna det tyckte jag det kändes hemskt, men efter tvinning och tvättning så blev det helt ok. Även om det inte är mjukt och gosigt. I gengäld är det ganska slitstarkt, tror jag.
Användarens profilbild
Av tweed
Dorotea skrev:Personligen är jag ingen "finsmakare" när det gäller ullkvalitet, jag accepterar det mesta :lol: Men jag håller med om resonemanget att om man ska lägga ner jättemånga timmars jobb på någonting som ska bli fint och kanske ges bort i present, då ska det helst vara ett riktigt rba råmaterial också. Tanken är att det ska bli finullsfår i backen när de befintliga dött ut :tumsup: Två vita finullstackor vill jag ha. Dvs ska jag tvinga mamma att skaffa :mrgreen: Hon har konstiga idéer om att ha alpackor istället (det är visserligen jättehärlig ull, men det måste vara urjobbigt att spinna!! ) eller rent av shetlandsponnyer :shock: :notworking: Vad ska man ha hästar till va, jag bara undrar? Får ska det vara. Som producerar lamm och ull :loving:
Vill bara tillägga att man inte får har färre än tre får, enligt Jordbruksverkets bestämmelser, så du kan ju se till att det blir ett finullsfår redan innan de befintliga dött ut 8)
Användarens profilbild
Av ellla
Dorotea skrev:Personligen är jag ingen "finsmakare" när det gäller ullkvalitet, jag accepterar det mesta :lol: Men jag håller med om resonemanget att om man ska lägga ner jättemånga timmars jobb på någonting som ska bli fint och kanske ges bort i present, då ska det helst vara ett riktigt rba råmaterial också. Tanken är att det ska bli finullsfår i backen när de befintliga dött ut :tumsup: Två vita finullstackor vill jag ha. Dvs ska jag tvinga mamma att skaffa :mrgreen: Hon har konstiga idéer om att ha alpackor istället (det är visserligen jättehärlig ull, men det måste vara urjobbigt att spinna!! ) eller rent av shetlandsponnyer :shock: :notworking: Vad ska man ha hästar till va, jag bara undrar? Får ska det vara. Som producerar lamm och ull :loving:
nu går ju jag och plockar lite på hästarna i hagen för att få av dem ullen, så jag kanske inte är rätt person att fråga men alpacka är superlätt att spinna!!! och mjukt och skönt blir det. Jag röstar på en alpacka och tre får.
Användarens profilbild
Av glis
Hejhej, jag har inte spunnit sedan uppehållsrummet på mellanstadiet och har inga direkta planer på att börja, men en grann vill ha alpackor och behöver argument för att köpa dem. Skulle ni köpa ull från småländska alpackor för att bereda själva? Vad skulle ni vara redo att betala?

Hur kul vore det inte att åka förbi alpackorna på väg till dagis :D
Användarens profilbild
Av solängel
glis skrev: Hejhej, jag har inte spunnit sedan uppehållsrummet på mellanstadiet och har inga direkta planer på att börja, men en grann vill ha alpackor och behöver argument för att köpa dem. Skulle ni köpa ull från småländska alpackor för att bereda själva? Vad skulle ni vara redo att betala?
Det finns absolut avsättning för ullen, vet inte just nu vad orensad ull från alpackor ger för pris, men det går väl att ta reda på. Kia som jag köpt fåren av betalar 40:-/kg för orensad fårull, alpackan borde väl ligga lite högre. Ifall de rensar, tvättar och kardar kan de nog ganska lätt få åtminstone 40-50:-/hg, kanske mer.
glis skrev:Hur kul vore det inte att åka förbi alpackorna på väg till dagis :D
Hur kul som helst!!! :D :tumup:
Användarens profilbild
Av SaraLj
Nu får det vara nog!!!!!! Blir galen på att jag inte orkar marklyfta mina gigantkardor som dessutom får kortare och kortare piggar.

Var kan man köpa bra och billiga kardor??
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:Hejhej, jag har inte spunnit sedan uppehållsrummet på mellanstadiet och har inga direkta planer på att börja, men en grann vill ha alpackor och behöver argument för att köpa dem. Skulle ni köpa ull från småländska alpackor för att bereda själva? Vad skulle ni vara redo att betala?

Hur kul vore det inte att åka förbi alpackorna på väg till dagis :D
Jag vill köpa föl (eller vad det kan heta) sen nån gång när vi har tid att ha några djur långsiktigt :lol:
Användarens profilbild
Av CAKirre
Kan man ha alpackor och får tillsammans, eller måste de har skilda "boenden"?
Användarens profilbild
Av solängel
CAKirre skrev:Kan man ha alpackor och får tillsammans, eller måste de har skilda "boenden"?
Har för mig att det ska gå bra. Brukar man inte ha alpackor som "vakthund" till får?
Användarens profilbild
Av glis
solängel skrev:
CAKirre skrev:Kan man ha alpackor och får tillsammans, eller måste de har skilda "boenden"?
Har för mig att det ska gå bra. Brukar man inte ha alpackor som "vakthund" till får?
Här i "stasspaaaken" har de alpackor och getter ihop i alla fall. Och de borde ju ha ögonen på sig kan man tycka.
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:
solängel skrev:
Här i "stasspaaaken" har de alpackor och getter ihop i alla fall. Och de borde ju ha ögonen på sig kan man tycka.
:app:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:
glis skrev:
solängel skrev:
:app:
? Jag är trög.
Användarens profilbild
Av melon
SaraLj skrev:Nu får det vara nog!!!!!! Blir galen på att jag inte orkar marklyfta mina gigantkardor som dessutom får kortare och kortare piggar.

Var kan man köpa bra och billiga kardor??
Jag har haft tur och hittat två par på loppis. Ska jag hålla utkik?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?