- ons mar 14, 2012 16:13
Till och med ullen från min tjocka Berta, (texel/finull) blir helt ok garn. Bara man inte tänkt göra en mysig halsduk av det.

Den vita ullen i det melerade garnet är alltså från Berta. När jag började spinna det tyckte jag det kändes hemskt, men efter tvinning och tvättning så blev det helt ok. Även om det inte är mjukt och gosigt. I gengäld är det ganska slitstarkt, tror jag.
ellla skrev:Dorotea skrev:ellla skrev: Vad har ni för får?Vi har Ulrika och KrankaDe blev utdömda som tackor pga komplikationer i juvren så de fick inte göra fler lamm. De var på väg till slakt när mamma bad att få låna ett par får som gräsklippare i hagen - det var flera år sedan, och på den vägen är det... de blir allt gosigare för vart år som går
De är blandras med allt möjligt i. Ullen är inte särskilt fin egentligen. Men den duger till att leka med.
Ulrika är ju ett lovande namn
Härligt att de får ha ett värde fast de är gamla
Det finns inget som heter ful ull, det finns bara olika användningsområden
![]()

Den vita ullen i det melerade garnet är alltså från Berta. När jag började spinna det tyckte jag det kändes hemskt, men efter tvinning och tvättning så blev det helt ok. Även om det inte är mjukt och gosigt. I gengäld är det ganska slitstarkt, tror jag.