Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Cillan skrev: Vilka härliga disktrasor!! Vad är det för garn du använder? Har du mönster till dem eller gör du bara på fri hand?

Alla verkar vara jätteduktiga här och gör allt på fri hand medan jag tjatar om mönster hit och dit :oops:

Beundrar alla som gör små söta djur och andra grejer, fixar inte sånt smått men tycker att andras är fint.
Tack! :D
Jag köpte lingarnet på http://www.nystat.se/cat_product.asp?ca ... 299&id=299 för länge sedan. Det är sanslöst mycket garn (200 g i en härva), jag har gjort massor av disktrasor och det är fortfarande ett stort nystan kvar... :lol: Nej, jag har inget mönster. La bara upp luftmaskor till en lämplig längd och gjorde vågmönster enligt beskrivningen här http://stickig.blogspot.com/2009/03/bes ... -filt.html
Användarens profilbild
Av Molinia
Cillan skrev:
Molinia skrev:
Cillan skrev:
Molinia skrev:Nu ska virkas mössa! En sån här, fast med ullgarn (Marks och Kattens design):

Bild
Men sååå snygga mössor. Jag provade easy knitting en gång (har en ring) men på nåt sätt var inte det roligt, jag hade så mycket ambitioner om vad jag skulle göra men fick aldrig till det trots att jag flera gånger frågade på panduro och därför tröttnade jag. Bland annat hade jag en drömt om att göra benvärmare för att jag alltid fryser om benen just där men det blev aldrig. Undrar om man kan virka benvärmare 8) ? Jag gjorde dock en liknande mössa men det vore ju jättekul att virka en sådan.

Vart kan jag hitta mönstret?

Hur ska jag hinna med allt jag vill göra :hmm:? Jag är ju lite långsam av mig.....

Nu är jag nästan klar med mössan, och eftersom jag valde Eskimo från Drops, blev mönstret lite ändrat. Jag fick tag på mönstret via Hemflit i Umeå.
Har du någon möjlighet att ta en kopia på mönstret?

Tyvärr har jag inte tillgång till någon sådan maskin just nu, men mönstret finns att köpa för 30 kr. här: http://www.hemflit.com/kategori.php?id=954
Om du vill virka i Eskimo istället, kan jag skriva ned hur jag har gjort (fast jag har virkat i Eskimo print utan ränder):
Bild.
Du kan se färgerna här: http://www.garnstudio.com/lang/se/visga ... arn=Eskimo
Användarens profilbild
Av Asereht
Idag har jag börjat på en filt (är det tänkt) i det fina snäckskalsmönstret. Det var ju inte alls svårt. *glad*
Användarens profilbild
Av Cillan
Humleblomstern skrev:
Cillan skrev: Vilka härliga disktrasor!! Vad är det för garn du använder? Har du mönster till dem eller gör du bara på fri hand?

Alla verkar vara jätteduktiga här och gör allt på fri hand medan jag tjatar om mönster hit och dit :oops:

Beundrar alla som gör små söta djur och andra grejer, fixar inte sånt smått men tycker att andras är fint.
Jag köpte lingarnet på http://www.nystat.se/cat_product.asp?ca ... 299&id=299 för länge sedan. Det är sanslöst mycket garn (200 g i en härva), jag har gjort massor av disktrasor och det är fortfarande ett stort nystan kvar... :lol: Nej, jag har inget mönster. La bara upp luftmaskor till en lämplig längd och gjorde vågmönster enligt beskrivningen här http://stickig.blogspot.com/2009/03/bes ... -filt.html
Ok, vad mycket garn. Hittar dock inte den fina lila färgen. Det står att det bara ska tvättas i 30 grader men jag vill tvätta disktrasor i 60 för att de verkligen ska bli rena. Hur har du gjort med det?
Användarens profilbild
Av Cillan
Molinia skrev:
Cillan skrev:
Molinia skrev:
Cillan skrev:
Molinia skrev:Nu ska virkas mössa! En sån här, fast med ullgarn (Marks och Kattens design):

Bild
Men sååå snygga mössor. Jag provade easy knitting en gång (har en ring) men på nåt sätt var inte det roligt, jag hade så mycket ambitioner om vad jag skulle göra men fick aldrig till det trots att jag flera gånger frågade på panduro och därför tröttnade jag. Bland annat hade jag en drömt om att göra benvärmare för att jag alltid fryser om benen just där men det blev aldrig. Undrar om man kan virka benvärmare 8) ? Jag gjorde dock en liknande mössa men det vore ju jättekul att virka en sådan.

Hur ska jag hinna med allt jag vill göra :hmm:? Jag är ju lite långsam av mig.....

Nu är jag nästan klar med mössan, och eftersom jag valde Eskimo från Drops, blev mönstret lite ändrat. Jag fick tag på mönstret via Hemflit i Umeå.

Tyvärr har jag inte tillgång till någon sådan maskin just nu, men mönstret finns att köpa för 30 kr. här: http://www.hemflit.com/kategori.php?id=954
Om du vill virka i Eskimo istället, kan jag skriva ned hur jag har gjort (fast jag har virkat i Eskimo print utan ränder):
Bild.
Ja det skulle vara kul, då blir den ju varm till vinten med ullgarnet. Vad har du använt för storlek på virknålen?
Användarens profilbild
Av Cillan
Cillan skrev:
Humleblomstern skrev:

Ok, vad mycket garn. Hittar dock inte den fina lila färgen. Det står att det bara ska tvättas i 30 grader men jag vill tvätta disktrasor i 60 för att de verkligen ska bli rena. Hur har du gjort med det?
nu citerar jag mig själv men jag blir lite full i skratt. Upptäcker nu mitt i natten när jag sitter på jobbet och har det rätt lungt att butiken du hänvisar till finns i Landskrona och det är ju där jag bor. Såg inte det förrän nu :roll: :duh:.
Användarens profilbild
Av Molinia
Cillan skrev:
Molinia skrev:
Cillan skrev:
Molinia skrev:
Cillan skrev:

Bild

Bild.
Ja det skulle vara kul, då blir den ju varm till vinten med ullgarnet. Vad har du använt för storlek på virknålen?
Storlek 8.
Av Sofie
Linne blir lite förstört av heta tvättar. Men för disktrasor så är ju en livslängd på ngt år helt ok! Faktiskt så blir ju trasan mer absorberande om den blir lite sliten.

Jag kör disktrasor i 60-tvätten eller kokar med en droppe diskmedel.

De där lila vågtrasorna var riktigt läckra!!
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Asereht skrev:Idag har jag börjat på en filt (är det tänkt) i det fina snäckskalsmönstret. Det var ju inte alls svårt. *glad*
Kul! Visst är det lätt! :tumup:
Sofie skrev:Linne blir lite förstört av heta tvättar. Men för disktrasor så är ju en livslängd på ngt år helt ok! Faktiskt så blir ju trasan mer absorberande om den blir lite sliten.

Jag kör disktrasor i 60-tvätten eller kokar med en droppe diskmedel.

De där lila vågtrasorna var riktigt läckra!!
Tack Sofie! :D

Cillan, jag har disktrasor virkade i det lingarnet som är 1½ år gamla. Färgen har bleknat lite ser jag vid jämförelse, men jag håller med Sofie, trasan blir ju bara bättre när den är lite sliten. Jag tvättar i 60 grader, kokar ibland, och byter trasa varannan/var tredje dag. Färgen verkar inte finnas kvar på Nystat :hmm: . Det var som sagt länge sedan jag köpte det. Du får gå dit och botanisera nu när du bor så nära :lol: !
Användarens profilbild
Av Molinia
Bild[/quote]

Cillan: Här kommer mönstret till en liknande mössa i Drops Eskimo, virknål strl. 8. Jag har gjort en utan ränder, och lite kortare tror jag. Det är bara att göra fler varv utan ökningar om man vill ha den längre.

Slut varje varv med en sm och börja varje stolpvarv med 2 lm i första st och varje fastmaskevarv med 1 lm

4 lm, slut till en ring med en sm
1. 10 st runt ringen,
2. 2 st i varje st från förra varvet
3. *1 st, 2 st i nästa st*, fortsätt *-* varvet ut
4. *2 st, 2 st i nästa st*, fortsätt *-* varvet ut
5. Virka st
6. *3 st, 2 st i nästa st*, fortsätt *-* varvet ut
7-17. Virka st
18-19. Virka fm
Användarens profilbild
Av Cillan
Jag håller på att virka efter ett mönster och mitt i har jag kört fast. Det står att jag ska virka en kedjemaska. Hur gör man det?
Användarens profilbild
Av Cillan
Molinia skrev:Bild

Cillan: Här kommer mönstret till en liknande mössa i Drops Eskimo, virknål strl. 8. Jag har gjort en utan ränder, och lite kortare tror jag. Det är bara att göra fler varv utan ökningar om man vill ha den längre.

Slut varje varv med en sm och börja varje stolpvarv med 2 lm i första st och varje fastmaskevarv med 1 lm

4 lm, slut till en ring med en sm
1. 10 st runt ringen,
2. 2 st i varje st från förra varvet
3. *1 st, 2 st i nästa st*, fortsätt *-* varvet ut
4. *2 st, 2 st i nästa st*, fortsätt *-* varvet ut
5. Virka st
6. *3 st, 2 st i nästa st*, fortsätt *-* varvet ut
7-17. Virka st
18-19. Virka fm[/quote]

ska prova sen när jag är färdig med det jag håller på med jag virkar just nu.
Användarens profilbild
Av Cillan
Humleblomstern skrev:Sussry, så fina :love: ! Borde nog virka ett litet gäng kaktusar. Skulle passa bra i mitt kontor utan fönster på jobbet...

Själv har jag virkat två trasor i vågmönster. Jag virkar disktrasor bara i ena maskbågen för att de skall bli luftigare, och som en trevlig effekt av det blev vågmönstret mer framträdande.
Bild

Bild
Jag har nu varit i garnbutiken och de hade väl rätt mycket garner men inte den härliga lila, blev aldrig att jag frågade om den kommer att komma. Jag köpte rosa istället. Tycker dock det är väldigt tunt. Har du virkat med en tråd eller dubbelt? Vad har du använt för storlek på virknålen?
Av lilla trasdockan
panduro har en liknande lila färg. jag funderar dock på att göra en svart trasa + handduk med någon färgglad kant. men det får bli ett senara projekt, har alldeles för många bollar i luften nu
Av Nettan
Cillan skrev:Jag håller på att virka efter ett mönster och mitt i har jag kört fast. Det står att jag ska virka en kedjemaska. Hur gör man det?
Är det inte en sådan maska när man lägger upp i början? Typ luftmaska.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 117

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?