Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
kvarnvik skrev:
Ketronya skrev:Jag håller på att sticka mitt första par strumpor någonsin och använder mig av den här beskrivningen:
http://www.wermland.nu/Stickning/Toeup.pdf

Jag har precis, efter två upprepningar, lyckats sticka hälen :D

Nu står det så här "På det första varvet efter hälen kan man för att undvika hål sticka upp en maska på vardera stickan i övergången mellan över och underdel på strumpan. Dessa maskor avmaskar man genast nästa varv."

Hur gör jag för att "sticka upp en maska"?
Jag tror att de menar att man tar upp en ny maska genom att sticka igenom stickan genom ett lämpligt hål i "skarven" mellan överdel och underdel och ta upp garnet till en ögla som du sen stickar ihop på nästa varv. Som en utfyllnad, liksom. JAg vet inte om jag förklarar begripligt :hmm:
Så gör jag. Plockar upp en ögla i skarven och stickar den genom bakre maskbågen.
Lojse - Men det lät ju bra med Eskimo! Det garnet går ju faktiskt att få tag på här i stan! :D
Bubbi skrev:
ellla skrev:
CrazyMagpie skrev:Med en nykläckt tygblöjebäbis i min närhet måste jag ju höra mig för med er vilka garner som är bäst till ullbyxor?

Vet att jag har lite av gästrikes 4tr här hemma (rester sen tdigare projekt) och det ör ju visserligen mjukt, men hur det beter sig som blöjbyxa vet jag ju inte så jag tar gärna emot era bästa tips! :D
All ull som tovar sig fungerar. Alså inte superwash...
Sen beror det lite på vilken stickteknik man använder.
jag skulle prova med lite garnrester om jag var du!
Kan tänka mig att Lucca skulle vara perfekt. Det noppar och filtar sig utav bara **** :(
Lät ju trist med Lucca, fast samtidigt bra ur blöjbyx-perspektiv... :hellu:

Kom på nu att jag ju har en härva obehandlad ull här hemma från får som bor bara några mil härifrån. DET borde ju funkar bra rent funktionellt, ska bara känna hur det känns kliighetsmäsigt...
Användarens profilbild
Av ellla
CrazyMagpie skrev:Lojse - Men det lät ju bra med Eskimo! Det garnet går ju faktiskt att få tag på här i stan! :D
Bubbi skrev:
ellla skrev:
CrazyMagpie skrev:Med en nykläckt tygblöjebäbis i min närhet måste jag ju höra mig för med er vilka garner som är bäst till ullbyxor?

Vet att jag har lite av gästrikes 4tr här hemma (rester sen tdigare projekt) och det ör ju visserligen mjukt, men hur det beter sig som blöjbyxa vet jag ju inte så jag tar gärna emot era bästa tips! :D
Kan tänka mig att Lucca skulle vara perfekt. Det noppar och filtar sig utav bara **** :(

Kom på nu att jag ju har en härva obehandlad ull här hemma från får som bor bara några mil härifrån. DET borde ju funkar bra rent funktionellt, ska bara känna hur det känns kliighetsmäsigt...
Jag har gjort ett par där muddarna är i mjukgarn ochresten i kligarn :)
ellla skrev:
CrazyMagpie skrev:Lojse - Men det lät ju bra med Eskimo! Det garnet går ju faktiskt att få tag på här i stan! :D
Bubbi skrev:
ellla skrev:

Jag har gjort ett par där muddarna är i mjukgarn ochresten i kligarn :)
Men, gud! Vad smart du är! :vågen:
TACK kvarnvik och ella, jag förstår precis hur ni menar :tumup:
Edith skrev:Den här tråden måste tassas! :D

Vet inte om någon kanske har stött på min lilla stickblogg någon gång?
http://emmagjort.blogspot.com
Måste komma igång ordentligt med stickningarna nu bara, går lite trögt här... :?
Åh, är det du, jag följer din blogg, jättebra :tumup:
Användarens profilbild
Av Lojse
Jag har stickat!!! det mest amatör mässiga ääääwweeer, men jag avslutade iaf något som jag påbörjat en så kallad neckwarmer, ska fixa bild när jag orkar ladda kameran :oops:
Nu känner jag mig lite sur :evil:
Någon som kommer ihåg att jag skrev om mitt gnissliga merinogarn från Lienes fyndlåda? Jag började sticka min tantkofta i det, men den har blivit liggande för att jag inte gillar garnet. Det kändes gnissligt och syntetigt. Efter att ha frågat på garnaffären och rådgjort med Pernilla på 3stickor klippte jag av en tuss och eldade på den. Den brann fint. 100% merino my ass :twisted:
Det borde väl gå att reklamera fast det är inköpt för länge sedan? Innehållet stämmer ju inte. Jag kunde inte välja färg, så jag köpte två olika. Jag har alltså 20 nystan liggande här hemma...
Användarens profilbild
Av ellla
Knyttet & K skrev:Nu känner jag mig lite sur :evil:
Någon som kommer ihåg att jag skrev om mitt gnissliga merinogarn från Lienes fyndlåda? Jag började sticka min tantkofta i det, men den har blivit liggande för att jag inte gillar garnet. Det kändes gnissligt och syntetigt. Efter att ha frågat på garnaffären och rådgjort med Pernilla på 3stickor klippte jag av en tuss och eldade på den. Den brann fint. 100% merino my ass :twisted:
Det borde väl gå att reklamera fast det är inköpt för länge sedan? Innehållet stämmer ju inte. Jag kunde inte välja färg, så jag köpte två olika. Jag har alltså 20 nystan liggande här hemma...
GUD VAD DÅLIGT!!! Sånt här blir jag upprörd över! tycker att du definitivt ska få pengarna tillbaka - minst!! Du har ju trots allt blivit lurad!!!
ellla skrev:
Knyttet & K skrev:Nu känner jag mig lite sur :evil:
GUD VAD DÅLIGT!!! Sånt här blir jag upprörd över! tycker att du definitivt ska få pengarna tillbaka - minst!! Du har ju trots allt blivit lurad!!!
Jag ska definitivt maila henne. För visst är det så att ull inte ska brinna? Det brinner med stor och sprakande låga en stund innan det slocknar. Kulan går visserligen och smula sönder och det luktar hår men det borde det ju göra om det är blandmaterial. Eller kan superwashbehandlingen påverka? Varken Pernilla eller hon i garnaffären hade iaf hört talas om att superwashbehandlingen kan göra det gnissligt som syntet är och jag tycker att det har en syntetig glans.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?