Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Knyttet & K skrev:
Scilla skrev:Jag försöker också lära mig sy tröjor... Och jag tycker att det är jättesvårt att få till halsringningen snyggt. Får man inte se bild på ditt alster? :D
Det kan man få. Generellt brukar ju sägas att man ska göra kantbandet/mudden 3/4 av halsringningen. Jag vet inte om det stämde med min tröja. I boken jag tog mönster ifrån (Åsa Lennartssons "Sy kläder av mjuka tyger") stod det att man skulle göra mudden 3 cm kortare än ringningen, vilket jag gjorde och det blev bra.
Det beror väldigt mycket på hur elastisk muddväv man har har jag lärt mig den hårda vägen...

Jag invigde min bandkantare till Coverpron igår. Trots att det var första gången och jag var nybörjarfumlig gick det fortare än att sy samma tröja med tvillingnål till kantbanden. En hel del fel blev det, men på det hela taget är jag mycket nöjd.
Användarens profilbild
Av puppan
Åh vad snygg knyttet!
Jag är också lite rädd för tröjor o syr hellre nederdelar
Användarens profilbild
Av mimpen
tänkte sy en vetevärmare. var köper jag den mängden vete? finns det på vanliga matvarubutiken? matvete eller vad? storpack lär ju behövas...
Och: Är det någon som sytt vetevärmare och har nåt klokt att säga? Funderar på att sy sådana kanaler, men fattar inte riktigt hur.
Användarens profilbild
Av Ashe
Nu SKA jag försöka sy mer.
I fredags fick jag hem min coverlock och är överlycklig! Tyvärr har jag inte haft så mycket tid att prova den som jag hade viljat. Dessutom måste jag beställa lite tråd också.

Jag har provat den lite i alla fall, och bandkantaren som jag köpte kommer ju bli otroligt smidig för mig som hatar att bandkanta på vanlig maskin. Sen att det verkar rätt svårt att få till det bra är ju en annan sak. Jag provkörde den iaf lite i fredags och det blev faktiskt bra på första försöket. :D
Användarens profilbild
Av glis
tk81 skrev:har sytt till en kompis som fick en liten flicka i veckan, ska bara sättas dit knappar så är den färdig
Tjusig modell! Ser ut att vara en listig konstruktion med kantremsan kring sprundet.
Jag fortsätter leta bra mönster genom att sy nattkläder.
Nattlinne till lilla A:
Bild
Färgerna blev inte bra på bilden, men jag orkade inte redigera. Det är regnbågsrandigt i pasteller. Det som ser ut som nästan likadana färger på bilden är gul/grön och ljusrosa/ljuslila. Det blir brallor i lila med prickar i samma färger som ränderna.
Mönstret var väldigt brett, jag sydde stl 104 på bredden och 110 på längden. Jag måste nog minska till 92 eller 98 på bredden tror jag om det ska bli bra. Å andra sidan satt det bra på stora A som har stl 128 så jag lär inte behöva köpa nya pyjamaser till lilla A på ett bra tag om jag syr likadant nästa gång :lol:

Två bibs har det blivit också. Båda fula. Jag sydde på vanlig maskin. En med sicksack vilket töjde ut kanten för mycket. Den andra sydde jag med trikåsöm och den blev rätt fin men då lyckades jag såklart sätta ena knappdelen åt fel håll :hellu: Nåja, de håller H torr på bröstet iaf. Jag gav bort alla våra bibs men insåg sen att det kan vara rätt bra att ha vid förkylning och tandsprickning.
Användarens profilbild
Av tesoj
Råkade skicka iväg en beställning till jny nu när de hade skogens djur hemma, blev ju så klart även lite andra tyger också när jag liks beställde därifrån. Ska bli lite julklappar är tanken.
Användarens profilbild
Av tweed
Knyttet & K skrev:Jag fortsätter leta bra mönster genom att sy nattkläder.
Nattlinne till lilla A:
Bild
Färgerna blev inte bra på bilden, men jag orkade inte redigera. Det är regnbågsrandigt i pasteller. Det som ser ut som nästan likadana färger på bilden är gul/grön och ljusrosa/ljuslila. Det blir brallor i lila med prickar i samma färger som ränderna.
Mönstret var väldigt brett, jag sydde stl 104 på bredden och 110 på längden. Jag måste nog minska till 92 eller 98 på bredden tror jag om det ska bli bra. Å andra sidan satt det bra på stora A som har stl 128 så jag lär inte behöva köpa nya pyjamaser till lilla A på ett bra tag om jag syr likadant nästa gång :lol:

Två bibs har det blivit också. Båda fula. Jag sydde på vanlig maskin. En med sicksack vilket töjde ut kanten för mycket. Den andra sydde jag med trikåsöm och den blev rätt fin men då lyckades jag såklart sätta ena knappdelen åt fel håll :hellu: Nåja, de håller H torr på bröstet iaf. Jag gav bort alla våra bibs men insåg sen att det kan vara rätt bra att ha vid förkylning och tandsprickning.
Vilket fint tyg! Är det från Olssons?
Kvarnvik - Jepp, en stuv. Jättefina stuvar fick vi, tyvärr i sån aningens ribbad och rätt lös trikå men den är ju perfekt till nattkläder eftersom den är så mjuk. Jag har sytt ett par lila tights till, med prickar i samma färger som ränderna. Och så ska det bli ett par cerisa brallor med vita prickar och nattlinne i det här fina elefanttyget:
Bild
Användarens profilbild
Av äpple
mimpen skrev:tänkte sy en vetevärmare. var köper jag den mängden vete? finns det på vanliga matvarubutiken? matvete eller vad? storpack lär ju behövas...
Och: Är det någon som sytt vetevärmare och har nåt klokt att säga? Funderar på att sy sådana kanaler, men fattar inte riktigt hur.
Köp fodervete (typ 25kgs-påse) på Granngården om du ska sy många. Alternativt billigt ris i mataffären, matvete är rätt dyrt i vanlig affär.
Den här tutorialen har jag tänkt att följa någon gång: http://www.thegreenwife.com/2010/04/02/ ... -tutorial/ Hon nålar in vetet innan hon syr kanaler. Jag har kört av några nålar då jag försökt göra kanaler i risfylld variant så det verkar smart (dumt med halva nålar inuti en värmare, vill inte köra en sån i mikro...). Det bästa vore två avlånga magneter istället för nålar, men några såna vet jag inte var man hittar.
  • 1
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?