Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av isbl
När vi ändå pratar bebisstickning. Är det smart eller dumt att sticka på en huva på en bebiskofta i Eskimo (jättetjockt ullgarn) som ska passa en halvårsbebis till vintern?
Försöker de-stasha och har stickat en kofta till en kompis kommande julibebis, men har fortfarande massa garn kvar, så nu funderar jag på att sticka på en huva också. Men är det mest knöligt med huvor till så små? Tänker om koftan ska vara under något ytterplagg, eller om det är en vagnsliggande bebis :whut:
Av Ponyo
isbl skrev:När vi ändå pratar bebisstickning. Är det smart eller dumt att sticka på en huva på en bebiskofta i Eskimo (jättetjockt ullgarn) som ska passa en halvårsbebis till vintern?
Försöker de-stasha och har stickat en kofta till en kompis kommande julibebis, men har fortfarande massa garn kvar, så nu funderar jag på att sticka på en huva också. Men är det mest knöligt med huvor till så små? Tänker om koftan ska vara under något ytterplagg, eller om det är en vagnsliggande bebis :whut:
Jag stickade en wrap/åkpåse till babyskyddet när B var bebis. Himla praktisk mitt i smällkalla vintern. :tumup:
I eskimå alltså.

Bild
Användarens profilbild
Av isbl
Ponyo skrev:
isbl skrev:När vi ändå pratar bebisstickning. Är det smart eller dumt att sticka på en huva på en bebiskofta i Eskimo (jättetjockt ullgarn) som ska passa en halvårsbebis till vintern?
Jag stickade en wrap/åkpåse till babyskyddet när B var bebis. Himla praktisk mitt i smällkalla vintern. :tumup:
I eskimå alltså.

Bild
:love:
Jag stickade en overall-åkpåse av garnet när min äldsta var liten, tänkt att ha i bilstolen. Orkade aldrig göra färdig den (dvs sticka de sista fem centimetrarna och sy ihop kanterna :hide:) innan hon växte ur den. Det är nu garn från den skapelsen som blir en kofta. Åkpåse blir det alltså inte igen... :lol:
Jag personligen är emot huvor på bebiströjor, tycker mest de är i vägen, men det är jag det. Ett par matchande tossor, kanske kan göra slut på garnet?
Användarens profilbild
Av isbl
Juliusdotter skrev:
Jag personligen är emot huvor på bebiströjor, tycker mest de är i vägen, men det är jag det. Ett par matchande tossor, kanske kan göra slut på garnet?
Ja, det är väl min spontana åsikt också. Tossor kan jag ju göra, bra tips :tumup: små tumlösa vantar också... DOck har jag garn så det räcker till ytterligare en kofta, men ett nystan till kanske försvinner i alla fall :lol:
Användarens profilbild
Av isbl
Men blä, den där himla bebiskoftan blev jättebred :( så himla deppigt, jag fäste alla trådar och körde den på ulltvätt i maskinen innan jag skulle blocka, och först då märkte jag att måtten var helt knasiga. Lär ju inte hjälpa att tumla den lite heller, då kanske den bara krymper än mer på längden :(
isbl skrev:Men blä, den där himla bebiskoftan blev jättebred :( så himla deppigt, jag fäste alla trådar och körde den på ulltvätt i maskinen innan jag skulle blocka, och först då märkte jag att måtten var helt knasiga. Lär ju inte hjälpa att tumla den lite heller, då kanske den bara krymper än mer på längden :(
Så tråkigt :(
isbl skrev:Men blä, den där himla bebiskoftan blev jättebred :( så himla deppigt, jag fäste alla trådar och körde den på ulltvätt i maskinen innan jag skulle blocka, och först då märkte jag att måtten var helt knasiga. Lär ju inte hjälpa att tumla den lite heller, då kanske den bara krymper än mer på längden :(
Trist
Användarens profilbild
Av isbl
Ponyo skrev:En tanke. Visst är det garnet entrådigt? Fast det är så tjockt?
Entrådigt beter sig gärna så, tyvärr. Växer på bredden.
Jupp, det är entrådigt. Tror tyvärr att det här beror lite på att min stickfasthet inte heelt stämde överens med den i mönstret. Trodde dock inte det skulle bli så stor skillnad på ett så litet plagg. Dålig kombo helt enkelt :wink:
Nu har jag dock släppt besvikelsen och ska repa upp den ikväll och sticka om! Blev några knasigheter (pga knasmönster från... Garnstudio - surprise!) som jag kan fixa till på en ny version. Den var ju trots allt ganska snabbstickad och det är ju ett bra tag kvar tills den över huvud taget kommer passa bebisen den är tänkt till!
Användarens profilbild
Av isbl
sirisirius skrev:Annars kanske de behöver en mysig ullfilt att lägga bebisen på i sommar. :)
Hmm... Ullfiltar är ju rätt bra, och kan användas länge. Nu kom jag precis på att jag faktiskt tänkt sticka en ullfilt av allt detta överblivna garn att ha som kiss-skydd här hemma :think: Kanske måste sticka en helt annan kofta till bebisen istället :shock:
isbl skrev:
sirisirius skrev:Annars kanske de behöver en mysig ullfilt att lägga bebisen på i sommar. :)
Hmm... Ullfiltar är ju rätt bra, och kan användas länge. Nu kom jag precis på att jag faktiskt tänkt sticka en ullfilt av allt detta överblivna garn att ha som kiss-skydd här hemma :think: Kanske måste sticka en helt annan kofta till bebisen istället :shock:
Ja, det är dem verkligen. :tumup: min upplevelse av att sticka bebiskoftor är att dem ofta blir korta och breda om man använder för tjockt garn.
sirisirius skrev:
isbl skrev:
Ja, det är dem verkligen. :tumup: min upplevelse av att sticka bebiskoftor är att dem ofta blir korta och breda om man använder för tjockt garn.
BLOCKA!!!! ;) Det är ju därför man blockar för att få den form man vill ha på plagget. Är det för brett så dra ut det och hårdblocka det så att det blir längre och smalare...
Användarens profilbild
Av isbl
Trulsamin skrev:
sirisirius skrev:
isbl skrev:
BLOCKA!!!! ;) Det är ju därför man blockar för att få den form man vill ha på plagget. Är det för brett så dra ut det och hårdblocka det så att det blir längre och smalare...
Tror inte det kommer bli bra alls faktiskt, det här projektet måste repas upp...
  • 1
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?