Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Shuna76
Jason: Polyestertråd! Bomullstråd leder fukten utåt= läckagerisk.

Mimpen: :app: Jag håller på att plocka ihop tyg, men blir nog inte klar förrän på måndag. Jobbar hela helgen & när jag kommer hem går luften ur mig så jag kommer inte upp från soffan.
Användarens profilbild
Av mimpen
Shuna76 skrev:Jason: Polyestertråd! Bomullstråd leder fukten utåt= läckagerisk.

Mimpen: :app: Jag håller på att plocka ihop tyg, men blir nog inte klar förrän på måndag. Jobbar hela helgen & när jag kommer hem går luften ur mig så jag kommer inte upp från soffan.
:vågen:
Soffan är en bra plats! Men jag ser fram emot post från dig :)
Användarens profilbild
Av mimpen
Jason skrev:
mimpen skrev:
Jason skrev:
mimpen skrev:
Jason skrev:*puh* nu har jag plöjt igenom hela tråden och jag tror jag ska ta och sy mig ett par tygbindor, så jag får testa och se hur de funkar. Men hur gör ni med dom sen när dom är använda? Sköljer ni eller lägger ni direkt i (blöj)hink?
Jag bara viker ihop dem i en pul-påse. Förut har jag bara haft dem liggande på tvättmaskinen typ, i en vanlig påse. Nu har de fått en egen pul-påse :)
Ok, enkelt och bra! Jag sydde en testbinda, ett trosskydd blev det snarare med flanell närmast huden, sen ett lager mikrofiber och fleece ytterst. Jag sydde med overlocken för jag tyckte det var enklast. Men har ni polyestertråd eller bomulls när ni syr?
jag har polyestertråd. Syr med pul. Och så tycker jag det behövs dubbla lager i mitten. Fast som trosskydd torde det räcka med ett förstås.
Jag måste skaffa mera tråd! Jag sydde just en binda med två lager bambufrotte och ett lager flanell som kärna och pul som ytskikt, den blev bra men kanske för smal. Lite pilligt är det nog att vändsy dem, men jag har ju ingen polyestertråd till overlocken...
Vad är det som är pilligt liksom?! Det är flera som säger det, men jag kanske inte ser det så eftersom jag inte har någon overlock. Jag älskar att sy bindor. Knäppt intresse, okej, men det får man ta :lol: Men fråga mig igen när jag har sytt 14 stycken åt shuna, då är jag kanske mest less :fnissa:
Användarens profilbild
Av Jason
mimpen skrev:
Jason skrev:
mimpen skrev:
Jason skrev:
mimpen skrev:
Jason skrev:*puh* nu har jag plöjt igenom hela tråden och jag tror jag ska ta och sy mig ett par tygbindor, så jag får testa och se hur de funkar. Men hur gör ni med dom sen när dom är använda? Sköljer ni eller lägger ni direkt i (blöj)hink?
Jag bara viker ihop dem i en pul-påse. Förut har jag bara haft dem liggande på tvättmaskinen typ, i en vanlig påse. Nu har de fått en egen pul-påse :)
Ok, enkelt och bra! Jag sydde en testbinda, ett trosskydd blev det snarare med flanell närmast huden, sen ett lager mikrofiber och fleece ytterst. Jag sydde med overlocken för jag tyckte det var enklast. Men har ni polyestertråd eller bomulls när ni syr?
jag har polyestertråd. Syr med pul. Och så tycker jag det behövs dubbla lager i mitten. Fast som trosskydd torde det räcka med ett förstås.
Jag måste skaffa mera tråd! Jag sydde just en binda med två lager bambufrotte och ett lager flanell som kärna och pul som ytskikt, den blev bra men kanske för smal. Lite pilligt är det nog att vändsy dem, men jag har ju ingen polyestertråd till overlocken...
Vad är det som är pilligt liksom?! Det är flera som säger det, men jag kanske inte ser det så eftersom jag inte har någon overlock. Jag älskar att sy bindor. Knäppt intresse, okej, men det får man ta :lol: Men fråga mig igen när jag har sytt 14 stycken åt shuna, då är jag kanske mest less :fnissa:
Maken såg nog ut som han tyckte jag var knäpp när han frågade var jag sydde igår :roll:

Det blir lite många gånger att sy tycker jag, eller så är det bara jag som inte begripit mig på hur man ska göra ännu... men först sy fast kärnan i innerskiktet med kanaler, sen sy fast utsidan och sen vända för att pilla ut tyget så man får stickningen att bli snygg. Jag känner mig lite såhär :whut:
Användarens profilbild
Av Jason
Shuna76 skrev:Jason: Polyestertråd! Bomullstråd leder fukten utåt= läckagerisk.
Jo det visste jag men jag tänkte att det inte var lika viktigt på bindor, knasigt tänkt jo :roll:
Användarens profilbild
Av mimpen
Jason skrev:
mimpen skrev:
Jason skrev:
mimpen skrev:
Jason skrev:
mimpen skrev:
Maken såg nog ut som han tyckte jag var knäpp när han frågade var jag sydde igår :roll:

Det blir lite många gånger att sy tycker jag, eller så är det bara jag som inte begripit mig på hur man ska göra ännu... men först sy fast kärnan i innerskiktet med kanaler, sen sy fast utsidan och sen vända för att pilla ut tyget så man får stickningen att bli snygg. Jag känner mig lite såhär :whut:
Jag brukar sy en 2-3 stycken i stöten. Och så gör jag ett moment i taget. Då går det bättre. Sen klipper jag noggrant i hörnen när jag sytt ihop, så det inte ska bli så bylsigt i vändningen. Och så hittade jag en magisk pressarfot i symaskinslådan (pressarfot D, om det är nån slags standardmärkning på dem) som gjorde det bra mycket lättare att få till snygg stickning. Ja. Det är kanske ingen magi, det stod i instruktionsboken att man skulle ta den, men det visste ju inte jag innan jag läst instruktionsboken :lol:
Av gurkan
mimpen skrev:Och så hittade jag en magisk pressarfot i symaskinslådan (pressarfot D, om det är nån slags standardmärkning på dem) som gjorde det bra mycket lättare att få till snygg stickning. Ja. Det är kanske ingen magi, det stod i instruktionsboken att man skulle ta den, men det visste ju inte jag innan jag läst instruktionsboken :lol:
Vad har du för maskin? Magisk pressarfot låter bra. :D
Användarens profilbild
Av mimpen
gurkan76 skrev:
mimpen skrev:Och så hittade jag en magisk pressarfot i symaskinslådan (pressarfot D, om det är nån slags standardmärkning på dem) som gjorde det bra mycket lättare att få till snygg stickning. Ja. Det är kanske ingen magi, det stod i instruktionsboken att man skulle ta den, men det visste ju inte jag innan jag läst instruktionsboken :lol:
Vad har du för maskin? Magisk pressarfot låter bra. :D
Husqvarna 400Computer står det på den. Arvegods från min farmor, fick den för typ 10-15 år sen, men den var ny då. Hon hade just köpt den, men började se för dåligt. Sen är den använd för att sy gardiner unegfär en gång per år :lol:
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Jag fattar inte alls vilka knappar som är vilka på bibbis textil :oops: Jag vet ju hur de ser ut som jag ska ha men inte vad de heter och allt står ju huller om buller... Hjälp någon? Knappar till bindor ;)
Användarens profilbild
Av mimpen
Trulsamin skrev:Jag fattar inte alls vilka knappar som är vilka på bibbis textil :oops: Jag vet ju hur de ser ut som jag ska ha men inte vad de heter och allt står ju huller om buller... Hjälp någon? Knappar till bindor ;)
Jag använder plastknappar. Köpt på yahoolista (notionssupply). Billigt och bra. Fast då behöver man förstås en speciell tång också. Den har jag köpt på samma ställe. Billigt och bra :)
Användarens profilbild
Av Trulsamin
mimpen skrev:
Trulsamin skrev:Jag fattar inte alls vilka knappar som är vilka på bibbis textil :oops: Jag vet ju hur de ser ut som jag ska ha men inte vad de heter och allt står ju huller om buller... Hjälp någon? Knappar till bindor ;)
Jag använder plastknappar. Köpt på yahoolista (notionssupply). Billigt och bra. Fast då behöver man förstås en speciell tång också. Den har jag köpt på samma ställe. Billigt och bra :)
Vad kostar plastknapparna? Jag har väl funderingar på om man skulle köpa lite plastknappar också men jag behöver ändå metallknappar och det är bara till tygbindor vilket gör att de aldrig är i kontakt med några suspekta vätskor så det bör fungera bra. Metallknapparna verkar kosta 2.70 styck för hela knappen. Hur som helst så har jag inte tålamod att vänta på plastknappar just nu utan det är någonting som kan få komma sen...

Funkar prymtången på bibbis till plastknappar med om man sätter i rätt verktyg?
Användarens profilbild
Av mimpen
Trulsamin skrev:
mimpen skrev:
Vad kostar plastknapparna? Jag har väl funderingar på om man skulle köpa lite plastknappar också men jag behöver ändå metallknappar och det är bara till tygbindor vilket gör att de aldrig är i kontakt med några suspekta vätskor så det bör fungera bra. Metallknapparna verkar kosta 2.70 styck för hela knappen. Hur som helst så har jag inte tålamod att vänta på plastknappar just nu utan det är någonting som kan få komma sen...

Funkar prymtången på bibbis till plastknappar med om man sätter i rätt verktyg?
Jag tror man måste ha en särskild tång, men jag vet inte.

Till en blöja (med 20 knappar) har jag räknat ut att det kostar ungefär 8 kr för knapparna. Så du kan ju räkna själv :)
Av gurkan
Jag kör med vanliga metallknappar som jag köpt på syaffären. Det ingår ett plastverktyg som man hamrar på. Sen kan man köpa refills, som är billigare. Men det är klart att det inte är det billigaste alternativet. Men enklaste, tror jag. ;)
Användarens profilbild
Av Melinna
Jag lägger dem direkt bland de smutsliga blöjorna. Jättepraktiskt, misstänker att jag kommer sluta med tygbindor när Agnes slutar med blöjor.
Av annbom
Melinna skrev:
Jag lägger dem direkt bland de smutsliga blöjorna. Jättepraktiskt, misstänker att jag kommer sluta med tygbindor när Agnes slutar med blöjor.
Då kanske ni har en till som behöver blöjor, eller ni kanske inte ska ha fler?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 54
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?